Announcement

Collapse
No announcement yet.

Versterkers ontploffen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Versterkers ontploffen

Hallo allemaal,

Ik vraag me af of je op de een of andere manier een versterker kunt laten ontlpoffen of slopen. Ik hoop dat iemand weet waar ik voor moet uitkijken!!

Waarom wil je dit weten als ik vragen mag?

Comment

Zal wel 'cool' zijn ofzo...

Halve pond TNT erin leggen en zorgen dat het een beetje vonkt of van een flat naar beneden sodemieteren. Doet ie zeker boem.

Comment

Hij zegt er toch bij dat hij wil weten waar hij dan voor uit moet kijken? Dan vindt ik deze reactie's een beetje overbodig. Ik kan goed snappen als beginner dat je wil weten waar je op moet letten om je versterker heel te houden.

Op de meeste versterkers zit een CLIP lamp. Deze zit niet op huis/tuin/keuken versterkers. Je moet je signaal/vermogen zo afstellen dat de clip lamp af en toe of niet opligt. Als hij steeds blijft branden is slecht voor je speakers en versterker!

Comment

Het is bij normaal gebruik niet mogelijk om een conventionele versterker te laten ontploffen. Dan heb ik het niet over de versterkertjes die je bij DealExtreme kan halen o.i.d.. Je weet nooit wat die Chinezen er allemaal mee doen ;-). Versterkers bij Bax-shop.nl zijn in ieder geval gewoon veilig.

Wat wel kan, is dat je je versterker oververhit. Dit heeft te maken met vermogen in Watt. Stel, je hebt twee luidsprekers van 300W RMS op 8 Ohm. Ik zou dan een versterker pakken van 1,5 keer zo zwaar. 2x450W op 8 Ohm dus. Je mag natuurlijk niet 2x450W naar je luidsprekers sturen maar 300W. Daar is de volumeregeling voor. Simpele rekensom: (300 / 450) * 10 is 6,66. Als jij je versterker dan op volume 6 zet, kan je nooit je luidsprekers slopen.

Waarom moet je dan 1,5 keer zo zwaar, als je toch het volume naar beneden zet? Omdat deze versterker dan veel meer aankan. 300W is voor een 2x450W een eitje. Hij wordt dus ook nooit te warm en zal niet snel uitvallen. Als dat wel gebeurt springt hij in 'protect-modus'. Dan kun je hem weer aanzetten nadat hij afgekoeld is. Geen schade, maar de muziek ligt wel even een paar minuten stil.

Long story short: zoek het vermogen van je luidsprekers op, en pak een versterker die 1,5 keer dat vermogen aankan. Doe daarna het vermogen van je luidspreker delen door het vermogen van je versterker. En daar heb je de stand van je volumeknop!

Die volumeknop kan je gewoon lekker laten staan op 6. Moet het zachter, heb je daar natuurlijk de mixer voor ;-).

Comment

Originally posted by Patrick Godschalk View Post
            Wat wel kan, is dat je je versterker oververhit. Dit heeft te maken met vermogen in Watt. Stel, je hebt twee luidsprekers van 300W RMS op 8 Ohm. Ik zou dan een versterker pakken van 1,5 keer zo zwaar. 2x450W op 8 Ohm dus. Je mag natuurlijk niet 2x450W naar je luidsprekers sturen maar 300W. Daar is de volumeregeling voor. Simpele rekensom: (300 / 450) * 10 is 6,66. Als jij je versterker dan op volume 6 zet, kan je nooit je luidsprekers slopen.
            Oververhitting van je amp heeft niks te maken met het vermogen wat je speakers aan kunnen. Een berg stof of afgesloten ventilatie zorgt voor oververhitting. De meeste versterkers zijn daar tegen beveiligd en zullen zichzelf dan uitschakelen.

Wat betreft je rekensommetje en met name het verhaal over de gain van de amp is niet zozeer onjuist maar ook die de manier hoe je dit aanpakt/afstelt.

Een speaker van 300W RMS en een amp van 450W RMS gaan prima samen, ook als je die amp voluit zet. Sterker nog: dat komt je speakers zelfs ten goede.
            De enige voorkombare manier om speakers te slopen is een geclipte signaal (een hoekige sinus) naar je speakers te sturen.
            Draai je de potmeter op je amp (dat is een input gain, geen volumeregeling!) terug en wil je wat harder, dan ga je voor dat je het weet een clippend signaal vanaf je mixer sturen. Daarmee sloop je je speakers. Een clippende (overstuurde) speaker herken je snel aan een smerig, krakende sound.

Waarom sloop je je speakers dan niet met een 450W RMS versterker? Omdat die versterker 450W kan leveren. Dat propt ie niet zonder pardon door je draadje heen. Vermogen wordt bepaald door het opnemende apparaat, in dit geval je speaker van 300W.
            (Als je thuis de stofzuiger in het stopcontact prikt krijgt ie ook niet 3600W door z'n motor gedrukt, maar verbruikt die 300W).
            Ook als je wat harder gaat is dit geen probleem. Je amp blijft netjes binnen zijn RMS vermogen (geen geclip), je speakers kan boven z'n RMS vermogen maar ruim onder z'n maximale vermogen werken. Zolang je geen clippend signaal naar je speaker stuurt (dus niet hoorbaar overstuurt) zal deze niet zomaar stuk gaan.

Nog even wat betreft clippen: geluid bestaat uit drukgolven. Mooie, vloeiende sinussen (voor alle frequenties).
            Je speaker produceert die sinussen door op en neer te bewegen. Zolang die sinus een mooie sinus is, is er niks aan het handje.
            Gaat de boel clippen, dan heeft je mixer of versterker niet genoeg headroom of vermogen om die mooie, vloeiende sinus te handhaven. De bovenkant van de golf wordt dan afgevlakt waardoor een hoekige sinus ontstaat.
            In plaats van een vloeiende beweging moet je speaker dan hoekerige bewegingen gaan maken om de toegezonden hoekige sinussen te produceren. In plaats van vloeiend naar voren en naar achteren te bewegen gaat je conus dan allemaal rare dingen doen. Dan gaat het stuk.

Comment

Ik heb de Sony MHC-RG190. (maar dan zonder de speakers die je er bij krijgt)

Kan je die ook opblazen?

Of zit daar beveiliging op???

Comment

En wanneer merk je dat je speakers het niet meer aan kunnen?

Comment

Originally posted by renevanh View Post
                  -knip-
                  Dat is precies wat ik bedoelde ;) alleen dan in Jip-en-Janneke taal

Comment

Originally posted by GijsGijs24 View Post
                    En wanneer merk je dat je speakers het niet meer aan kunnen?
                    Geloof me, dat hoor je wel.

Comment

Vervorming van het geluid, dan weet je dat je te ver zit ;)

Comment

dat had ik vandaag ook met carnaval... maar als je achter de spaekers staat buiten hoor je het niet echt, maar ze doen het nog goed (y)

Comment

beveiligings modus

Originally posted by yobotje View Post
                          dat had ik vandaag ook met carnaval... maar als je achter de spaekers staat buiten hoor je het niet echt, maar ze doen het nog goed (y)
                          daarnaast bezitten enkele versterkers ook nog een beveiligings modus tegen het opblazen..waaronder KIND Audio versterkers. Loopt je versterker te lang in de CLIP slaat de beveiliging aan. Krijgt de AMP te weinig power slaat de beveiligingsmodus aan, dus dan is wel makkelijk. Wij werken met systeem managers er tussen te snel oversturen wordt het hem niet..zit ook een beveiligingsmodus is. Deze systeem manager kan draadloos bediend worden met de laptop welke bij onze tafel staat, zo kunnen wij precies wat het systeem doet, en hoe deze wordt belast en evt. bijsturen waar nodig.

Comment

Bij mijn versterker zit geen clip op...

Het is een skytec pro 240.

Comment

Klopt de KIND audio versterkers hebben een ingebouwde limiter. De american audio v serie heeft dit ook en hierbij kun je die zelfs heel makkelijk met een scahakelaartje voorop uitschakelen. Maar bij de american audio werkt deze niet zo super netjes. Doet het eigenlijk te fanatiek. Die kapt echt de muziek af dat het rommelig klinkt als je overstuurt. De KIND audio versterkers klinken dan een stuk beter omdat die dat veeeeel beter doet. Dat is misschien ook de reden dat de KIND audio een stuk duurder is.

Een speaker managment systeem kan ook en werkt ook best goed. Je hebt hier ook heel veel verschillende systemen voor. Een mooie voor weinig geld is de behringer DCX 2496. Deze kost net iets meer dan 250 euro en zit eigenlijk alles in wat je kunt wensen. Hier kun je al 6 kanalen appart mee regelen. Mag het wat meer kosten? Ga dan voor een dbx rack drive of een dbx 260. Kost meer maar geeft ook een stuk meer kwalitijd. DBX heeft ook nog een mogelijkheid om er een meet microfoon aan te hangen en dan zo de eq in te regelen.

Verders wat met de carnaval ook nog wel eens fout wil gaan waardoor er een versterker sneuvelt is wanneer er 380 op een stopcontact staat in plaats van een 230. DAAROM ALTIJD CONTROLEREN MET EEN MULTIMETER. Kost maar een beetje en heel even tijd maar zal je op den duur veel geld besparen. Wij komen het nog maar wat vaak tegen dat de bekabeling van kracht naar 230 niet is zoals het hoord. Zelfs al heel even kan meteen heel je apparatuur naar de gruselamenten helpen. Wij hebben het ook een keer gehad dat een versterker is ontploft door een arregraat. Bij ons kwam het omdat de arregraat uit werd gezet met alle apparatuur nog aangesloten ( drukte iemand op de noodstop ) en daarna weer meteen ingeschakeld werd. Dus zorg dat de hoofdschakelaar van een arregraat uit staat wanneer je hem inschakeld ( start ) en ook eerst uit staat als je hem weer uit schakeld. Daardoor kun je ook een hoop schade's voorkomen.

Comment

Working...
                              X