En de Sony MHC-RG190??????
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Versterkers ontploffen
Collapse
X
-
De Sony MHC-RG190 is gewoon een cd-speler / tuner / versterker in 1 voor thuis lekker muziek op de bank te luisteren. Deze thuis stereo is niet gebouwd om echt dj werk mee te doen. Er zal vast wel een aux in op zitten waar je een externe bron op kunt zetten ( lees hier mp3 speler of laptop of mixer of wat dan ook ) Maar het is niet bedoel om er mee te gaan draaien! Het kan natuurlijk wel dat je er een mixer op de aux in aan te hangen en dan alleen de versterker functie te gebruiken. Maar kun je hier je ingebouwde versterker mee op blazen. JA dat kan. je kunt hem hiermee laten ploffen!!!
Hoe dan? Nou zo ie zo met het verhaal hierboven met verkeerde spanningen. Maar het kan ook ook als je er veeeeeel te zware speakers aan hangt. Als je hem dan vol open zet. ( De versterker ) Dan kan de versterker de speaker niet bij houden. Deze zou dan zelfs zelf spanning mee kunnen gaan opwekken. Dit is een lang en vervelent verhaal maar het kan gebeuren in de praktijk. Wij hebben dit een keer met opzet zelf uitgeprobeerd en jawel hoor het werkte. De speakers bleven heel en de versterker ging eraan. Dus let hier mee op.
Verder ja ook hier kun je een speakerprocessor voor zetten. Dus tussen de uitgang van je mixer of andere geluid's bron daarna naar je Sony MHC-RG190.
Maar of dit de moeite waard is? Ik denk het niet je kunt het geld beter besteden aan een goede versterker en speakers.
Comment
-
Maar bij de american audio werkt deze niet zo super netjes. Doet het eigenlijk te fanatiek. Die kapt echt de muziek af dat het rommelig klinkt als je overstuurt. De KIND audio versterkers klinken dan een stuk beter omdat die dat veeeeel beter doet. Dat is misschien ook de reden dat de KIND audio een stuk duurder is.
Comment
-
We hebben wel vaker dat dj's over onze spullen draaien zeker nu we ook steeds meer met cdj's doen. Ik kan je 1 ding zeggen de meeste dj's intereseerd de kwalitijd na genoeg niets.
We hebben een dbx 260 in ons rack en daar zit een heel goed afgestelde limiter compressor enz. in. Deze regelt de volume's heel netjes en goed terug. Helaas is dit ook tot bepaalde maten. Maar wat wij dan nog ervaren is dat wanneer het afgesteld is op zeg 0 db met pieken van +6 zonder in te grijpen dj's nog draaien tot alle rode lampjes niet eens meer knipperen op de djm 800 gewoon omdat ze denken dat het dan harder gaat ( dus als je terug zou gaan naar de 0 db je muziek gewoon dynamisch en net zo hard gaat ).
Mijn punt: Of de versterker het nu netjes doet of vrij grof dat zal voor veel dj's geen moer uitmaken. Zolang die blijven denken dat het harder zal gaan zal dit probleem gewoon blijven bestaan en zullen de dj's toch gewoon zwaar blijven oversturen. Dan heb ik liever een versterker die het begin nog een beetje gelijdelijk werkt en het nog enigzinds laat klinken als het overstuurt word dan dat het als de limiter in werking treed meteen zwaar slecht klinkt.
Comment
-
Mijn punt: Of de versterker het nu netjes doet of vrij grof dat zal voor veel dj's geen moer uitmaken. Zolang die blijven denken dat het harder zal gaan zal dit probleem gewoon blijven bestaan en zullen de dj's toch gewoon zwaar blijven oversturen. Dan heb ik liever een versterker die het begin nog een beetje gelijdelijk werkt en het nog enigzinds laat klinken als het overstuurt word dan dat het als de limiter in werking treed meteen zwaar slecht klinkt.[/QUOTE]
Je voorkomt dit door er een systeem manager ertussen te hangen van Xilica BV. Kunnen ze zo hard draaien als ze willen, zonder dat de limmiter in werking treed, maar het blijft gewoon klinken. Wij doen vele carnaval wagens e.d. en hebben nog last gehad van problemen met onze systemen. Daarnaast hebben wij vorig jaar diverse wagens voor de Keiweek Studenten week in Groningen gedaan, met op elke hoek van de wagen een 12" topje en twee 18" subjes. Dit jaar gaan we het doen met 4x 10"topjes en 2x 15"subjes. De eerste set stond nog niet eens op 1/3 van het vermogen te draaien en dat was al te hard en overstuurde de overige wagens..lol;-)
Zou gewoon voor een KIND, Crest Crown, gaan...weet je zeker dat je goed zit. Kijk ook nog even hoe je versterker fabrieksmatig is ingesteld -26, -32dB. wellicht dat je er nog een brug tussen weg kan halen om meer vermogen uit je versterker te kunnen trekken. Mijn advies..spaar even door en koop direct een goede versterker, zodat je jarenlang vooruit kan, helemaal als je carnaval producties wil gaan doen.
Ps: Heb Bax al gevraagd of ze wellicht kunnen overwegen om KIND op te nemen in hun assortiment...dit zou naast Crown, en Crest een leuke aanwinst zijn binnen de shop en prijstechnisch scheelt het niet zo veel, echter de klank is stukken warmer vergeleken met de crest en crowns en de versterkers zijn nog eens robuuster en kunnen aanzienlijk meer hebben...en alleen maar Europese componenten en ook nog een handmade, dus met alle zorg en aandacht gemaakt. (http://www.kindaudio.com)
Comment
-
Zet een djm 800 maar alles in het rood en niets helpt meer. Je kunt van een zwaar overstuurt signaal met geen mogelijkheid meer maken dat het niet overstuurt is.
Wat je zegt klopt gedeeltelijk en dat kan een dbx net zo goed als een xilica ( met bijde gewerkt maar nu zelf in het bezit van een dbx 260 )
Als signaal zwaar slecht een processor in gaat kan die er niet opeens een super track van maken. Troep erin troep eruit dat is altijd al zo geweest.
Als je denkt dat een xilica dat wel kan hoor ik het graag. Dan wil ik wel eens een djm 800 helemaal naar zijn max draaien. Als jij er dan nog een strak en net geluid mee terug geregeld krijgt dan koop ik ook meteen een vracht van die dingen.
Comment
-
Een transistor (versterkers zitten er vol mee) kunnen onder bepaalde omstandigheden wel ontploffen :p Maar dit is zo'n klein component en volledig afgeschermd dus hier zul je geen last van hebben en meestal ligt de zekering er lang voor dat kan gebeuren al uit !
Comment
Comment