Announcement

Collapse
No announcement yet.

versterker - luidsprekers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• versterker - luidsprekers

Ik zet mijn versterker niet volledig open om mijn luidsprekers niet te beschadigen (volgens de watt RMS op elkaar afgestemd), kan het dan kwaad om op m'n mengpaneel de gain en master volledig open te draaien?

Het beste is het volgende, waarbij je je versterker eerst nog helemaal dicht laat staan:
    1. Zorg er voor dat je ingangen op je mixer in orde zijn. Draai de gains per kanaal zodanig open of dicht dat je alleen maar 'groene' signalen binnenkrijgt die tegen de 0dB zitten.
    2. Zorg er voor dat je met je master altijd rond de 0dB zit en ga niet in het rood staan draaien. Dan overstuur je het geheel.
    3. Wanneer stap 1 en 2 in orde zijn, draai je langzaam de gains van je versterker open. Met je oren en ogen hou je heel goed of:
    - je versterker niet begint te clippen (dan zit hij tegen zijn max aan en vaak gaan er lampjes op je versterker branden)
    - je luidsprekers niet beginnen te vervormen (te horen aan rommelige bass en slechte klank)
    Mocht dat toch beginnen te gebeuren, direct iets terugdraaien op je versterker.

Comment

ik heb een vraag:
      ik ben een beginnende dj en wil een geluidsinstallatie kopen.
      ik heb een niet zo groot budget maximaal €600,-
      ik wil het gaan gebruiken voor feestjes (voor vrienden groepen enzo man of 100).
      ik wil graag weten wat mogelijk is in de prijs klasse.
      en wat jullie van merken zinden zoals:
      - berhinger
      - dap
      - american audio
      - samson
      - one 2 go

Comment

Wil je actieve speakers (ingebouwde versterker) of passieve speakers (met een losse versterker)? Wat ook belangrijk is om te weten: heb je al een dj set (zo ja welke?), wat voor speakerset wil je (2 losse speakers of 2 speakers met 1 subwoofer?) en wil je ooit verder groeien met de set die wil gaan kopen (denk aan het bijvoegen van subwoofers)?

Comment

ja dat weet ik nog niet precies vandaar dat ik om advies vraag op dit forum zodat ik weet wat beter is (ik heb wel gehoord dat actief makkelijker is).
          ja ik heb de reloop digital jockey 2 met interface.
          ik wil het liefst 2 speakers met subwoofer maar subwoofer kan ook later nog komen toch?
          ja wil ooit wel verder grooien en dan ook andere dj set aanschaffen.

Comment

Ik zou al snel denken aan een DAP Clubmate 15 systeem. Dan heb je twee topjes en een subwoofer.

Qua uitbreidingsmogelijkheden, je kunt er in de toekomst voor kiezen om met 2 setjes te draaien; eentje links en eentje rechts. Vooral de spreiding van je topkasten zal dan erg goed zijn, ideaal als je in een brede zaal staat.

Comment

Ik zou voor deze topkasten gaan: de Db technologies cromo 12's. Dan heb je 2 goede topkasten die je later uit kan bereiden met 1 of 2 subwoofers.

Comment

oke heel erg bedankt voor de opties en tips.
                ik heb ook nog een actieve luidspreker gezien van american audio de xsp-12a, is dit wat?
                of is dit merk niet goed?

Comment

Kijk niet naar merken, maar naar wat een luidspreker kan. Het merkje er op zegt in veel gevallen helemaal niets.

Wat betreft de XSP-12A, deze beschikt over een 12 inch woofer. Dit houdt in dat hij vooral goed is in het versterken van hoog en mid. Laag is iets minder. Wil je toch wat laag hebben, dan zul je moeten kijken voor een 15 inch luidspreker.

Het voordeel van een 12 inch luidspreker is wel dat je er eenvoudig een 15 inch of 18 inch subwoofer onder kunt zetten. Dan heb je een vrij goede verdeling van hoog, mid en laag.

Wat sowieso geldt voor de luidsprekers die jou interessant lijken, is ze gaan beluisteren. Pas dan heb je een goed idee van de prestaties, klank en geluidsdruk, dat kun je niet in een specificatielijstje terugzien. ;)

Het is altijd mogelijk om eens langs te komen om verschillende luidsprekers binnen je budget te beluisteren, als je van tevoren even een afspraak maakt om aan te geven welke je graag wilt gaan beluisteren.

Comment

oke bedankt.
                    dan maak ik even een lijstje van welke ik wil horen en laat ik dat wel even weten.
                    hopelijk tot gauw.

Comment

Working...
                    X