Announcement

Collapse
No announcement yet.

JBL Subs

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• JBL Subs

Hey,

Ik heb een vraagje..
    Ik wil deze versterker kopen, maar ik twijfel nog welke subs ik het beste erbij kan nemen..
    Ik heb deze tops, en normaal horen daar deze subs bij, maar ik twijfel om deze aan te schaffen.

Wat raden jullie mij aan?
    Wat ik wel weet is dat die 2e sub krachtiger is dan die 1e (duh), maar ik heb geen idee wat het beste uitkomt qua versterker.
    Ik weet wat RMS is, maar program en peak is voor mij een raadsel..
    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen:D

Greetz,
    Twan.

Edit: Wat veel "ik" XD
    Last edited by DrFurioux; Wednesday-27-04-2011, 12:46.

Ik zou het eerder andersom doen. ;) Eerst kijken en luisteren welke subwoofer je wilt gaan aanschaffen, dan de juiste versterker er bij zoeken.

Een passende versterker voor de MRX subs die je aangeeft, zou een versterker zijn die ongeveer 2x 800 tot 2x 1000 Watt levert. De door jou aangegeven versterker is een mogelijkheid, maar is wellicht ietsje te licht als je subjes flink tekeer moeten gaan. ;)

Overigens is het dan ook beter om te gaan werken met een crossover. Dan worden de hoge frequenties naar de amp van de topkasten gestuurd en de lage frequenties naar de amp van de subwoofers.

Kijk overigens niet te veel naar Watts, dat is alleen maar belangrijk voor de verhouding versterker/speakers.
    Wil je echt iets weten over de geluidsdruk, kijk dan naar het SPL van een luidspreker. Dat staat voor Sound Pressure Level.

Wat voor je subs erg van belang is, hoe presteren ze in combinatie met je topkasten? Hoe diep gaan ze? En wat is de beleving hierbij? (Klinken ze strak, wat wollig, of zijn ze te overheersend?) Dat zul je moeten ondervinden door te gaan luisteren en wellicht eens uittesten met je huidige toppen.

Program en peak, persoonlijk blijf ik het fabeltjes vinden. Immers, een piekbelasting wordt altijd gemeten met een sinus (1 kHz signaal) en maar voor héél korte tijd. Kort gezegd geeft het alleen aan bij hoeveel vermogen een woofer nog net niet gaat koken. ;)

Wel is het zo, voor subwoofers wordt vaak 1.5x (in het hoge segment tot 2x) het versterkervermogen gepakt ten opzichte van de RMS waarde van de subs. Dat heeft verschillende redenen;
    1. je versterker moet niet zo zwaar werken om het vermogen te leveren
    2. je hebt headroom over, als er dus een piek is in je muziek schiet je amp niet in de clip en je subs kunnen dit meestal ook wel opvangen
    3. muziek is dynamisch. Zeker bij sub-frequenties heb je eerder een reeks van pieken in je muziek zitten. Denk maar eens aan een flinke house-beat. Je sub kan dit prima opvangen, dus dan kan er ook wel wat extra vermogen in.

Let op, bovenstaand geldt voornamelijk voor het segment in de wat hogere klassen, zoals bij de door jou aangegeven MRX reeks. Met budget kastjes moet je dit soort dingen niet snel doen, dan is het flink oppassen met wat je doet voordat je iets kapotmaakt. ;)

Gebruik sowieso goed je oren als je het volume en de crossoverfrequenties gaat instellen. Gaat het vervormen, draai het dan terug. Zeker als je een wat krachtige versterker hebt is het oppassen geblazen.

Sta je zelf achter de knoppen dan kun je dit vaak goed controleren, staat DJ Pannekoek achter jouw DJ-booth dan zul je zelf heel goed de meters in de gaten moeten houden, of er een limiter tussen moeten steken. Gaat hij namelijk lekker in het rood draaien, dan kan hij je installatie om zeep helpen. Ook de vervorming van het signaal bij het draaien in het rood is niet goed voor je setje. ;)

Zo, voor nu weer even genoeg informatie. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. :mrgreen:

Comment

@Rick:
      Oke, ik zie dat de SPL van de MRX hoger is dan de JRX (dus beter?).
      Aan de andere kant, jullie hebben bij Bax-shop zelf ook een set samengesteld met de tops die ik heb, en de JRX subs.

De versterker die ik wil kopen (de VX-1500), daar zit een ingebouwde crossover in. Wat ik vooral handig vind aan de amp is dat je hem "door kan linken". Scheelt een hoop gedoe.. Langskomen om te luisteren wordt namelijk een beetje lastig:P Ik woon daar nét iets te ver weg voor:(
      Uiteindelijk wil ik wel grotere feesten organiseren, en ik heb zelfs een locatie die ik in het weekend om kan toveren tot een club (200/300 man). Als ik dan (bijvoorbeeld) 4 JRX subs heb, zou dat toch ook net zo krachtig kunnen zijn als 2 MRX?

Comment

Aan de andere kant, jullie hebben bij Bax-shop zelf ook een set samengesteld met de tops die ik heb, en de JRX subs.
        Klopt. Dat is ook een set binnen die reeks die goed bij elkaar aansluit en op elkaar gemaakt is. :)

Oke, ik zie dat de SPL van de MRX hoger is dan de JRX (dus beter?).
        Qua geluidsdruk wel. (En qua klank en diepgang ook, gezien het prijsverschil.)

Ga je echter subs binnen dezelfde prijsklasse vergelijken en zit er een klein verschil in geluidsdruk, ga er dan niet van uit dat de een dan per definitie beter is dan de ander. De klank, beleving en diepgang kan ook veel verschil betekenen.

Ga je de tops van de JRX-serie met de MRX-subs koppelen dan is het mogelijk dat daar een heel ander resultaat uit komt dan met de JRX subs. (En dat kan zowel positief als negatief zijn, daar kom je alleen achter om het uit te proberen ;)).

De versterker die ik wil kopen (de VX-1500), daar zit een ingebouwde crossover in.
        Wil je persé een versterker die diverse functies aan boord heeft en die goed in elkaar zit, dan kun je eens kijken naaar de Crown XTI 2000 kijken.
        Crown behoort namelijk tot dezelfde groep als JBL, dus dat zou een mooie combo zijn met de MRX subjes. ;) Het is wat afhankelijk van je budget of dat haalbaar is, maar een goede versterker achter je subs kan veel verschil maken.

Als ik dan (bijvoorbeeld) 4 JRX subs heb, zou dat toch ook net zo krachtig kunnen zijn als 2 MRX?
        Durf ik niet te zeggen, dat zou je naast elkaar moeten uitproberen om daar echt een oordeel over te kunnen geven.
        Plus, je versterking, akoestiek, plaatsing etc. zijn van invloed hierop.

Let wel, vier JRX subjes is wel meer sleepwerk en meer hout dan twee MRX subs.

Comment

De MRX-serie gebruik ik zelf ook, en ik vindt dit dan ook zeer leuke speaker.
          Het is natuurlijk maar net wat je wilt, voldoen de JRX toppen voor jou? dan zou ik gewoon JRX subs erbij nemen. Het is maar net in welk segment je je wilt richten.
          Om de MRX-en echt op zijn kwaliteit te kunnen gebruiken zou ik er geen "budget" versterker bij nemen, zoals je hebt aangegeven. Zelf gebruik ik hier een crown-xti op, het verschil in geluidskwaliteit met een goedkopere versterker is dan echt duidelijk hoorbaar.

Comment

Mooie van de XTI serie is ook dat de ideale settings voor veel voorkomende JBL combinaties al voorgeprogammeerd zijn. Zo haal je het beste uit je speakers.
            Ik werk zelf met MRX toppen en een XTI versterker.... mooi spul.

Comment

@Rick:
              Wat betreft de subs heb je inderdaad gelijk.
              Dat denk ik dat de MRX een betere keuze is dan de JRX. Ik zie alleen geen verschil tussen de AA VX en de Crown (op het aantal Watts na).

Ik heb het even uitgerekend:
              Crown & MRX = 2249
              AA VX & MRX = 1889
              AA VX & JRX = 1317
              Dan zou het denk ik de AA VX en de MRX worden.
              Mocht ik dan meer kracht nodig hebben, koop ik een 2e versterker en kan ik bridgen.
              Want luisteren is geen optie:( Daar woon ik te ver weg voor.
              Ik kan wel bestellen, luisteren, oordelen, en terugsturen, maar dat is niet te doen...

Zou het dan zo een mooi setje worden?

Ps. Als EQ heb ik deze Equalizer.

Comment

Ik zie alleen geen verschil tussen de AA VX en de Crown (op het aantal Watts na).
                Specificaties kunnen je dan ook geen 1 op 1 oordeel geven tussen twee versterkers, dat moet je ervaren. En in het geval van forums heb je soms de mazzel dat anderen in hetzelfde schuitje hebben gezeten, zie ook de verhalen hierboven. En dan kun je dus op het advies van die personen afgaan. ;)

De Crown XTI serie zit ongelofelijk goed in elkaar en het is ook van belang wat voor voeding er in de versterker zit om een goede bassklank te krijgen. Het is niet zo dat de AA slecht is (anders zouden we hem natuurlijk niet verkopen :)), maar het is wel zo dat je meer uit je setje kunt halen met een betere versterker.
                Een stuk betrouwbaarheid krijg je er ook bij en dat is mooi meegenomen. Ook dat kun je niet aan de specificaties zien. Bezuinigen op versterking wordt dan ook meestal door ons afgeraden. ;)

Je legt toch ook geen Suzuki motorblok in een dikke Audi? :mrgreen:

Plus, als je twee losse versterkers koopt ben je alsnog duurder uit. Dan is het misschien beter dat het nu even zeer doet in de portemonnee, maar dan heb je wel gelijk een set subjes die klinken als een huis en waar je een poosje mee vooruit kunt en waar je op kunt vertrouwen.

Comment

Originally posted by Rick View Post
                  De Crown XTI serie zit ongelofelijk goed in elkaar en het is ook van belang wat voor voeding er in de versterker zit om een goede bassklank te krijgen.

Plus, als je twee losse versterkers koopt ben je alsnog duurder uit. Dan is het misschien beter dat het nu even zeer doet in de portemonnee, maar dan heb je wel gelijk een set subjes die klinken als een huis en waar je een poosje mee vooruit kunt en waar je op kunt vertrouwen.
                  Daar heb je dan weer een punt. Ik wil gewoon het maximale uit de subs halen:p
                  Maar aangezien iedereen zegt: MRX + XTI zal ik dat advies maar meenemen en voor die keuze gaan;)

Edit: Ach ik ben zo makkelijk over te halen :P
                  Last edited by DrFurioux; Wednesday-27-04-2011, 12:46.

Comment

Top! Als je weer overeind bent gekrabbeld nadat je omver geblazen bent vernemen we graag je gebruikservaring. :mrgreen:

Comment

Originally posted by Rick View Post
                      Top! Als je weer overeind bent gekrabbeld nadat je omver geblazen bent vernemen we graag je gebruikservaring. :mrgreen:
                      Haha! Dat is goed :p
                      Maar duurt hellaas nog wel een paar maanden voordat ik ze heb. Maar ik schrijf altijd reviews, dus komt goed!:D

Comment

Working...
                      X