Announcement

Collapse
No announcement yet.

crossover, wat doet het?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• crossover, wat doet het?

Ik heb getracht antwoorden te vinden maar dat is me niet gelukt, dus vandaar mijn vraag hier op het forum:

Wat doet nou precies een crossover op de achterkant van mijn speaker?
    Ik heb de Behringer B1220 speakers en op de achterkant zit een klein 'CROSSOVER' schakelaartje. Keuze uit HF en LF. Misschien ligt 't aan mijn oren, maar ik hoor geen verschil.

Kan iemand me les geven?

Groet,
    Dave

een crossover kun je in het algemeen zien als een filter wat ervoor zorgt dat de hoge tonen en de lage tonen van elkaar gescheiden worden. Bv laag - hoog of laag - mid - hoog ;)

Comment

Als je het schakelaartje op aan zou zetten zou hij de hoge tonen wegfilteren zodat deze niet bij je subwoofer terecht komt. Misschien kan je het verschil bij het merk Behringer niet horen, maar bij vele subwoofers hoor ik het wel.

Je hebt ook actieve crossover, die zet je voor je versterkers (met bekabelen bedoel ik dan) dan kan je b.v. de hoge en mid tonen naar versterker 1 sturen waar je toppen op zitten en alleen de lage tonen naar versterker 2 waar je subs op zitten.

Wat is beter? Eigenlijk de 2e. een actieve corssover. De crossover die in je subwoofer zelf zit neemt vaak een deel van je vermogen dat je versterker geeft weg. Omdat het signaal door een spoel ect gaat. Bij een actieve wordt het nog voor dat het naar je speakers gaat al gescheiden.

Als het nog niet duidelijk is horen we het hier op het forum wel!

Comment

Als je het schakelaartje op aan zou zetten zou hij de hoge tonen wegfilteren zodat deze niet bij je subwoofer terecht komt. Misschien kan je het verschil bij het merk Behringer niet horen, maar bij vele subwoofers hoor ik het wel.
        Klopt, maar deze filters zitten meestal ingebouwd in je subwoofer en niet in je topkast. Je lust namelijk door vanuit je sub, niet vanuit je top. Wat de schakelaar doet is denk ik de echt lage tonen uit de kast filteren als hij op HF staat en hij laat ze zitten als hij op LF staat.

Comment

Lijkt me vreemd als dit niet gewoon in de handleiding vermeld staat waarvoor het dient?

Comment

Samson S-3way

hallo ik heb een Samson S-3way crossover
            nou zit er op een bepaalde frequentie een knetter in het midden/hoge gedeelte
            iemand enig idee waar dat van komt?
            Als ik het geluid voor de crossover weghaal is het goed
            de speakers zijn al getest en die waren goed

Groeten opajolly

Comment

Working...
            X