Announcement

Collapse
No announcement yet.

Horeca set

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Horeca set

Beste Forumleden,

Voor een op te zetten horeca zaak, zijn wij op zoek naar een geschikt geluidssysteem. Het budget is geen probleem, wij gaan liever voor kwaliteit dan bezuinigen op een belangrijk onderdeel in je horeca zaak.

Het is de bedoeling dat er voornamelijk unplugged sessions gehouden worden (dus akoestisch) en dit willen we graag gaan versterken. We vinden het belangrijk dat de karakteristieke sound van het akoestische te horen blijft als we het gaan versterken. Daarnaast is het belangrijk dat de set ook wat extra's kan bieden, aangezien we in het weekend iets meer gaan "pompen" met een DJ. Het hoeft geen set te zijn die wordt gebruikt op grote evenementen, maar het is ook niet de bedoeling dat het een set wordt voor thuis gebruik.

Daarnaast zijn we ook op zoek naar een goede mengtafel, die de mogelijkheid heeft om een "kleinschalige" band te mixen, een dj set op aan te kunnen sluiten en eventueel nog ander audio apparatuur aan te verbinden.

Hopelijk kan iemand ons helpen met het vinden van een goede set. Verschillende meningen worden zeer gewaardeerd, aangezien we niet over 1 nacht ijs gaan.

Alvast bedankt.
    Met vriendelijke groet,

Raymondo

Hallo Raymondo,

Allereerst van harte welkom op het forum.
    Vele merken, vele type's en vele prijsklasse's zijn mogelijk. Voor ieder is er wel wat te vinden.

Om je van wat advies te kunnen voorzien is het wellicht handig als je wat meer achtergrond informatie geeft. Hoe groot is de horeca zaak? Hoe groot is het budget? Heb je eventueel zelf al voorkeuren? Welke regio zit je? Hoe wil je de boel gaan installeren en onderhouden? Wil je dit volledig zelf gaan doen of ga je dit uitbesteden? Welke regio zit je? Wellicht zitten er hier op het forum die je kunnen helpen.

Qua mixer raad ik je, mits het budget het toelaat, een digitale mixer aan. Grote voordelen hiervan zijn, ruimtebesparing, mogelijkheden, de hoeveelheid (2e hands) aanbod die hier tegenwoordig op is en last but not least, het feit dat veel technici hier wel mee om kunnen gaan.

Lijkt me overigens een leuk project om een beetje te volgen.

Succes!

Comment

Bedankt voor de snelle reactie. Om direct even antwoorden te geven op je vragen;

De vloeroppervlakte waar de set geïnstalleerd moet worden is 193 m2. Zoals ik al vertelde is het budget geen probleem, komen we uiteindelijk uit op € 5.000,- is dit natuurlijk mooi meegenomen maar komen we uit op € 25.000,- dan is dit ook geen probleem. Het gaat ons voornamelijk om de kwaliteit. We hebben niet echt voorkeuren, behalve voor de DJ set, dit wordt volledig ingericht door pioneer (gedeeltelijk gesponsord).

De boel willen we laten installeren en onderhouden, maar dat is voor nu denk ik nog niet van belang. We willen ons eerst oriënteren wat er precies op de markt is en wat voor ons het beste is om in gebruik te nemen.

Een digitale mixer klinkt goed in de oren, voornamelijk omdat het ruimte bespaart en waarschijnlijk veel meer mogelijkheden heeft dan een normale mixer. Kortom, we staan open voor alles.

Alvast bedankt.
      Gr,

Raymondo

Comment

Ik kan je van veel verschillende adviezen geven maar bax heeft ook een eigen installatie afdeling zag ik laatst. Misschien ook een idee om het bij hun voor teleggen.

Verder vind ik dat ecler hele mooie speaker setjes heeft voor installatie. Zijn enorm betrouwbaar. Hebben ruim voldoende vermogen. Zijn er in vele verschillende maten en vermogens. Ook hebben de ecler versterkers de mogelijkheid om er een amic processor kaart in te steken. Hiermee kun je dan alles inregelen / begrenzen en nog veel meer.

Ik heb verschillende installatie's gemaakt met ecler en er eigenlijk nooit slechte ervaringen mee gehad of klachte over gehoord.

Met een 4 topjes en 2 subs kun je waarschijnlijk al een hele mooie installatie maken. Dit is al een getest princiepe wat prima werkt en echt lekker klinkt voor zowel live als dj.

Speakers
        4x Ecler DACORD H208i toppen
        2x Ecler UMASB118i subs

Versterkers
        1x Ecler DPA 1400 voor de toppen
        1x Ecler DPA-T 2500 voor de Subs

Neem hierbij 1 x een amic kaart en je bent klaar.

Met 1 amic kaart kun je dus 1 versterker direct regelen en ook nog 2 extra uitgangen regelen. Je hebt dus verder geen processor, limiter, eq, delay, en crosover nodig.

Dan is je audio set kwa speakers dus al volledig compleet.

Kwa live mixer, Hmmmmm hier zijn heel erg veel mogelijkheden in. Dan zou je echt moeten gaan kijken van wanneer gebruiken we onze eigen mixer en wanneer word er iets gehuurd. Dan zou je daar je keuzen op kunnen aanpassen. Zelf heb ik hele goede ervaringen met onze Allen & Heath zed 420. Maar wat voor ons ideaal is wil niet zeggen dat het dan ook bij jullie werkt,

Comment

Hoi Raymondo,

Ik denk dat je in je eigen omgeving vooral bedrijven op moet zoeken die dit kunnen installeren en onderhouden. Vraag een offerte aan en als het even kan ook een demo.

Maar je vraagt om meningen en ervaringen.
          Wat ik in horeca (cafe, kroegen, etc.) altijd erg fijn vind: Soundprojects.
          Klinkt als een dijk, compleet self-powered met dsp ingebouwd.
          Daarnaast zijn de systemen behoorlijk foolproof.
          Ik werk vaak met de kleinere systemen van Soundprojects (ook veel in kroegen) en het blijft altijd mooi overeind.

Wat de mengtafel betreft, dat is ook net als de eindset geheel persoonlijk.
          Digimixers waarmee ik een positieve ervaring heb die voor jou doel ook geschikt kunnen zijn:

- Yamaha LS9-16
          Deze tafel gebruik ik vrij vaak, ook vaak in de 32 kanaals versie. Ik gebruik ze meestal wel met een externe DAC (Benchmark). Daar gaan ze wel echt stukken beter van klinken. Voordeel van deze tafel is dat je hem zonder digisnake kunt gebruiken.

- Roland M380, of de nieuwere M300 (met de laatste nog geen ervaring).
          Ook mooie compacte tafel met een uitstekende klank, zonder extra doosjes.

Maar net zoals met alles, ik zou gewoon eens even wat dingen gaan proberen! ;)

Succes met je zoektocht!

Comment

Net als ajdeboer kan ik ook soundproject erg aanraden. Vooral de X-Act in combinatie met SP15 kom ik vaak tegen in cafe's ed. Lekker compacte kastjes met een ongelofelijk goed geluid. Voor het gebruik met bands zou ik daar dan ook een digitalenmixer bij nemen.
            Heb je enig idee hoeveel kanalen je wilt gaan gebruiken?

Comment

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Het is inderdaad een kwestie van luisteren, maar ik hoor graag ook andere meningen van mensen die hier reeds ervaring mee hebben i.p.v. meteen af te gaan op wat onze leverancier zegt. Het is (voor ons) een groot project en we willen het goed aanpakken, dus elke mening is welkom.

De producten van soundprojects ken ik inderdaad en moet zeggen dat ik hier in het verleden met plezier naar heb geluisterd in andere zaken. Ecler klinkt ook bekend in de oren, maar heb hier nog geen ervaring mee. Dus dit is bijgeschreven op het "test" lijstje.

Wat betreft de mengtafel, hier zitten we eigenlijk een klein beetje met een dubio. Sowieso moet hier de pioneer dj-set op aangsloten worden, maar dan verder...? Nemen we een mixer waar we volledige bands, acts en andere artiesten op kunnen mixen (inclusief monitor mix) of nemen we een tafel waar de desbetreffende artiesten op in moeten prikken en zelf voor hun afmix en monitor mix moeten zorgen. Wat is wijsheid? Wij weten het niet helemaal, 1 ding is zeker; Wij houden niet van een wirwar aan kabels, dus hadden we bedacht om in het podium XLR aansluit punten te maken wat vervolgens uitkomt op de tafel. Maar wederom, op welke tafel komen de punten uit; op onze eigen tafel, of op de tafel van de artiesten?

Misschien heeft iemand hier in het verleden al ervaring mee gehad?
              Ik hoor het graag.
              Gr,

Raymondo

Comment

Aansluitpunten op het podium die uitkomen bij de mixer is zeker aan te raden (gewoon multi kabel systeem leggen)

De DJ set kan je gewoon inprikken op jullie eigen mixer.
                Dan echter de keuze tussen eigen mixer voor bands artiesten etc of een simpel ding waar bands / aritesen weer met hun mixer op inprikken.

Wat voor een bands / artiesten gaan er optreden. Zijn dit enkel top-artiesten etc, dan nemen die vaak ook eigen techniek mee, dan heb je geen uitgebreide mixer nodig.
                Wil je echter ook minder bekende bandjes en/of lokaal talent laten optreden, dan hebben die vaak niks (of niet veel) aan eigen apparatuur. Dan is het dus de bedoeling dat jullie hiervoor zorgen. In dat geval is het aan te raden zelf een goede mixer (en microfoons, bekabeling etc.) aan te schaffen. Ook een eigen geluidstechnicus (indien nodig) kan dan handig zijn.

Mocht je een eigen uitgebreide mixer nemen, zowiezo de multi hierop laten uitkomen.
                Eventueel kan je ook nog een doorlus/split mogelijkheid maken op het podium, dan kan hier of de tafel van de artiest zelf op worden aangesloten, of een eventuele monitor tafel.

Comment

Working...
                X