Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audio apparatuur feestcafé advies nodig!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ga het de volgende keer dan zo proberen:

1. Schuif van het kanaal helemaal open
    2. Gain opendraaien totdat de meter op 0db ligt.
    3. Master opendraaien tot de 0db

Comment

Originally posted by SLGV View Post
      Ik weet niet waar je die sub hebt gehaald, maar zok dezelfde speaker eens op bij bax shop, en kijk dan naar dr spec's ! Dan zou ik daar van uitgaan..

Verder klopt je redenatie over weerstan niet helemaal volgens mij maar ik dacht dat dat elkder sop het forum al uitgebreid uitgelegd is.

Ps verder wel een goed idee, maar hoe ga je dat handhaven ( heb je enige bevoegdheod daar iets over te zeggen of anders consequeties te stellen ( en dan ib de vorm van aanpassen of oprotten ))
      Je hebt gelijk, BAX zegt: 500w RMS, maar wel een impendance van 4 ohm. Ik zal het forum even doorzoeken op de uitgebreide uitleg hierover, zoals je zegt.

Ik doe ontzettend mn best om de kroeg op openingsavonden van fantastisch geluid te voorzien, maar als een audio barbaar als hij de gain en master etc vol open wil zetten en de versterker wil knijpen dan doe je meer kwaad dan goed. En dan nog zo eigenwijs zijn...
      Last edited by Nietkoel; Saturday-04-06-2011, 13:47.

Comment

Originally posted by yobotje View Post
        Ga het de volgende keer dan zo proberen:

1. Schuif van het kanaal helemaal open
        2. Gain opendraaien totdat de meter op 0db ligt.
        3. Master opendraaien tot de 0db
        Als ik dat doe dan blaas ik het hele pand omver... Wanneer ik dus de gain zo instel dat de meter op 0db ligt en de schuif + master helemaal open gooi moet ik de versterker gaan terugdraaien omdat het anders spijkertjehard gaat?

Comment

WOW, laat die kerel even 5 minuutjes hier op het forum komen en dan moet hij toch echt wel beseffen dat je dat van je leven niet moet doen.
          De gains van je versterker in de meeste gevallen vol open (bij 1,5-2x regel) en dan 0 db uitsturen op je mengpaneeltje.

Comment

Ik zouw een 2 sub er bij halen en dan wat SLGV zeg een processors kopen.
            En dan het hoog en laag scheiden en op je processors de limmitor instellen dan moet je met normaal gedrag het niet kapot krijgen.

Comment

Laten we eens beginnen bij het begin en het probleem aanpakken bij de bron.

De topicstarter lijkt mij een persoon die begaan is met zijn installatie en er alles aan wil doen om het niet alleen goed te laten klinken, maar ook te zorgen dat het geheel blijft werken zonder oversturing en oplichtende rode LEDjes. :) Pluspunten!

Alleen is er als ik het goed lees een hele vervelende storingsbron in het spel en dat is de gast-DJ die denkt dat elk knopje tot zijn einde opengedraaid moet worden. Dat is eigenlijk de bron die je aan zou moeten pakken.

Een mengpaneel is een apparaat om signalen met elkaar te mengen, niet om te zorgen dat signalen versterkt worden. Signalen versterken, daar is een versterker voor. (What's in a name ;))
              De interne componenten van een mengpaneel zijn er ook helemaal niet op gemaakt om signalen te kunnen versterken. Maar het gebeurt toch dat de signalen versterkt moeten worden in de mixer omdat bepaalde knopjes en faders opengedraaid worden tot +4 of +6 dB. Wat gebeurt er dan?

De interne componenten van je mengpaneel raken dan in paniek. Er moet een signaal versterkt worden maar dat kan helemaal niet. Wat nu? Je mengpaneel gaat proberen om toch zoveel mogelijk volume er uit te persen met alle gevolgen van dien. Het signaal raakt helemaal vervormd en er komen erg vreemde frequenties bij.

Je versterker krijgt vervolgens een versterkt én vervormd signaal binnen, wat hij vrolijk verder wil versterken.
              Maar, die voorversterking die op je mengpaneel plaatsvindt is ook een probleem op zich. Zal ik met simpele getallen even proberen duidelijk te maken.
              Stel dat je een signaal met waarde '1' bij je versterker laat binnenkomen en deze met factor '20' laat versterken. Of een waarde '2'.
              1x 20 = 20
              2x 20 = 40
              Maar als je een signaal met waarde '6' bij je versterker laat binnenkomen, moet dat in theorie ook versterkt worden met factor '20'.
              6x 20 = 120!!!

Ook de componenten van je versterker zijn gebaseerd om te presteren tot een bepaalde limiet. Op een gegeven moment kan je versterker ook niet meer dan zijn maximum geven. Je krijgt dan clipping van het versterkte signaal, waardoor er nog meer vervorming optreedt en vaak gaan de 'clip' lampjes van je versterker oplichten. In het ergste geval krijg je blokgolven.

Uiteindelijk komt er bij je luidsprekers een volledig vervormd signaal binnen dat vervolgens moet worden omgezet in geluid. In sommige gevallen kan die vervorming killing zijn voor je luidsprekers, in andere gevallen klinkt het gewoon slecht.

De remedie?
              Zorgen dat je gast DJ fatsoenlijk met je materiaal omgaat. Knopjes in het rood is een no go. Alles opendraaien tot je echt niet meer verder kan is een net zo grote no go.

"En DJ's op festivals en evenementen dan? Die draaien constant in het rood..."
              Klopt. Is ook niet goed. En eigenlijk zouden ze op de vingers getikt moeten worden, maarja, ga maar eens met je mattenklopper achter een Vato Gonzales, Afrojack of Tiesto aan.. :mrgreen: Vaak is het wel zo dat DJ's afwisselen en de volgende nog ietsje harder wil dan de eerste, of een mixer aantreft die al in het rood staat te pieken. En ga dan je publiek maar uitleggen waarom het volume opeens een stuk teruggezakt is..

Echter is het wel zo dat de componenten in dergelijke mixers redelijk overbemeten zijn, om hier enigszins mee om te kunnen gaan. Vaak zit er na zo'n DJ nog een geluidstechnicus die probeert alles binnen de perken te houden en het signaal een beetje fatsoenlijk houdt om vervolgens de PA in te gaan.

Maar hou als stelregel dat 0 dB optimaal is. Het binnenkomende signaal is dan grof gezegd even hard als het uitgaande signaal.
              "waarom dan die gains per kanaal?"
              Niet elke bron heeft een even hoog volume. Een oude CD-speler kan een heel ander standaardvolume hebben dan een moderne USB-geluidskaart. Zo kun je dit zelf instellen en inperken of lichtjes 'boosten' tot je op 0dB zit.

Over de plaatsing van de subwoofer
              Een subwoofer wordt meestal op de grond geplaatst omdat hij niet zo heel richtingsgevoelig is. Dit houdt in dat de bass heel simpel gezegd alle kanten rond vliegt. Probeer eens een denkbeeldige 3D bol rond de subwoofer te fantaseren, dat is de afstraling. Boven, onder, links, rechts, voor, achter.

Om dit enigszins tegen te gaan wordt een sub vaak op de grond geplaatst. De reflectie naar onderen wordt dan al goed geëlimineerd. Zo wordt de helft van je denkbeeldige bol al weggenomen!

Plaats je de subwoofer tegen een muur, dan verdwijnt er aan de achterkant nog een stuk van die bol! Weer een stukje volumewinst voor de weergave van je laag. En plaats je hem in een hoek van de ruimte dan haal je er nog meer voordeel uit. Dan hou je uiteindelijk nog een kwart bol over, waarin bijna alle geluidsdruk geconcentreerd is.

Verder is akoestiek nog van belang, maar daar ga ik verder niet op in om het eenvoudig te houden. ;)

Om je subwoofers te kunnen beschermen tegen publiek zou je een losse dikke houten bekisting kunnen maken die je er overheen schuift. Zo kun je ook de bekabeling uit het zicht plaatsen, er zijn altijd losse handjes. Eventueel kun je dat nog gebruiken als danspodium, of als een tafeltje voor decoratie. De voorzijde kun je dan open laten, of voorzien van een metalen grill.

Ik zou voorstellen om eerst dit stukje (:mrgreen:) tekst door te nemen en dit in je op te laten nemen. Vervolgens kun je kijken wat voor jouw situatie interessant en haalbaar lijkt, om daar vervolgens in te kunnen spelen.

Een limiter of processor met ingebouwde randapparatuur zou al voldoen om oversturing in de perken te houden. Het is echter wel zo dat je een vervormd signaal niet 'onvervormd' kunt maken, dus daar dien je wel altijd op te letten.

Een equalizer is ook al eerder aangehaald en ik ben het er mee eens dat dit het geluid ook wat kan verbeteren, door het schelle hoog ietsje te dempen.
              Echter, let ook hier op wat je doet. Het is beter om frequenties te dempen, dan frequenties te boosten. Een EQ is namelijk ook geen versterker.
              Wil je dus bijvoorbeeld meer bass, schuif dan niet alles in het laag omhoog, maar demp het hoog en mid een beetje. Dan behou je je '0 dB structuur', en gaat het signaal niet vervormen.

Comment

Helder verhaal Rick, ook voor mij :)

Comment

Inderdaad, erg helder en gestructureerd opgeschreven Rick,Thanks!

Dus nog even voor de duidelijkheid:

De 'LEDS's' op 0db houden, knopjes uit het rood, zoveel mogelijk op normaal niveau draaien...

Op mijn mengpaneel zit echter onder het rijtje LEDjes een knopje. Wanneer ik hierop druk gaat er een klein lampje branden waar MASTER achter staat. Druk ik nogmaals, dan gaat dit lampje uit. De 'uitslag' van de LEDs veranderd als ik dit doe. Wanneer het lampje MASTER NIET brand, merk ik dat de 'uitslag' erg sterk reageert op het knopje GAIN die boven de kanalen zitten. Dit is het inkomende signaal? Wanneer MASTER brand zie ik het uitgaande signaal naar m'n versterkers en boxen?

Ik heb mij namelijk laten vertellen dat het inkomende signaal vol in het rood mag, OMDAT IK EEN DATEQ mengpaneel heb. Dit mag dan wel zo zijn, maar volgens mij niet ideaal?

Comment

Wanneer ik hierop druk gaat er een klein lampje branden waar MASTER achter staat.
                    Ik vermoed dat dit te maken heeft met de LED-weergave voor je kanalen, of puur van je master. :)

Zo kun je de gains voor je kanalen optimaal instellen als je het LED-display er naast kunt houden. Vermoedelijk zullen die LEDs dan ook oplichten als je master helemaal dicht staat. Is dat het geval, dan kun je dus schakelen tussen de LED-weergave voor je kanalen of voor je master.

Tijdens het instellen gebruik je dan de kanaal-modus, 'live' gebruik je dan meestal de Master-modus.

Ik heb mij namelijk laten vertellen dat het inkomende signaal vol in het rood mag, OMDAT IK EEN DATEQ mengpaneel heb. Dit mag dan wel zo zijn, maar volgens mij niet ideaal?
                    Dat is een goede, die heb ik nog niet gehoord :mrgreen:

Zo kan ik ook redeneren dat ik continu 250 kan rijden op de snelweg omdat ik een dikke Audi heb.. uh ja zo werkt het niet helemaal. ;)

Laat je je signaal helemaal in het rood binnenkomen, dan beginnen de problemen dus al helemaal aan het begin bij de bron. Die gains zijn er juist om te kunnen zorgen dat je start met een 0 dB structuur. Het geluid gaat echt niet beter worden als je alles vol in het rood laat binnenkomen. ;)

Nu is het inderdaad wel zo dat je een prima mixer hebt met voorversterkers die wel enigszins kunnen omgaan met een signaal in het rood, maar dat kun je meer zien als een soort medicijn tegen de vervorming
                    Als je hoofdpijn hebt kun je een aspirientje nemen. Maar je kunt ook zorgen dat diegene die op je hoofd staat te meppen ophoudt met slaan. ;)

Maar, harder dan het maximum kan echt niet, wat voor truukjes je ook probeert te gebruiken. Voor je beleving is dat misschien wel zo (vervorming of schel geluid wordt al snel met 'hard' geassocieerd omdat het niet lekker klinkt en licht irriteert), maar in feite doet het meer kwaad dan goed.

Comment

Ik blijf bijleren vandaag, gaat goed zo! Voel me wel een vervelend jochie met al die suffe vraagjes...

Wanneer ik de LEDs op MASTER zet (knopje indrukken zodat het lichtje naast MASTER weer oplicht), wat zie ik dan? Jij zegt 'live', dus als die in het rood terecht komt, ben ik dan mn versterkers aan het killen, of m'n speakers?

Comment

Dan zie je volgens mij het uitgaande signaal van je master-fader, dus het geluid dat richting je speakers gaat.
                        Dit kun je controleren door je fader helemaal dicht te schuiven, dan zouden er geen LEDs moeten branden. Of halfverwege, dat hij tot ongeveer -6 dB oplicht, ik noem maar wat. ;)

Gaat je master in het rood, dan ben je inderdaad vanaf je master aan het oversturen/vervormen richting je versterkers/speakers.
                        De oorzaak moet je dan wel zoeken in je kanaalfaders, omdat een master-fader van zichzelf geen gain heeft. De master-fader is er eigenlijk om te dienen als laatste volumeregelaar voor alle samengevoegde signalen.
                        En voor achtergrondmuziek kan dat perfect van pas komen. Je hebt dan wel een optimaal signaal op je kanalen zelf (0 dB), maar je zorgt er wel voor dat het signaal wat 'gedempt' wordt zodat het uiteindelijke geluid uit je luidsprekers niet zo hard is. ;)

Comment

Originally posted by Rick View Post
                          Dan zie je volgens mij het uitgaande signaal van je master-fader, dus het geluid dat richting je speakers gaat.
                          Dit kun je controleren door je fader helemaal dicht te schuiven, dan zouden er geen LEDs moeten branden.
                          Klopt! Hoe hoger ik de schuif opendoe, hoe harder de LED's uitslaan. Wanneer ik ze rood zie worden, schuif ik de fader een stukje terug totdat ze niet meer rood zijn!

Het is me nu helemaal duidelijk!

Laatste vraag: Welke argumenten ga ik aandragen om een tweede subwoofer te mogen aanschaffen van het bestuur?

Comment

Laatste vraag: Welke argumenten ga ik aandragen om een tweede subwoofer te mogen aanschaffen van het bestuur?
                            Ik zou sowieso eerst kijken naar de positionering en waar je een tweede sub neer kunt zetten. Heb je de luxe om twee subs goed neer te kunnen zetten en weg te kunnen werken, dan krijg je een veel betere verdeling in het laag. Je hebt dan een veel betere verhouding van 1 sub per twee toppen en daardoor ga je meer kunnen presteren in het laag. En zeker bij jongerenfeesten en bij DJ's waar het steeds harder moet kan dat goed van pas komen.

Hiernaast, je kan beter wat meer vermogen tot je beschikking hebben en het geheel wat terugdraaien, dan tekort komen. Hiernaast kan je met een zwaarder systeem ook beter pieken opvangen.
                            Als je vermogen tekort komt is er vaak de neiging om het geheel tot het uiterste te drijven om er zoveel mogelijk uit te persen. Dan verg je ook het maximale van je componenten. En dat gaat misschien een uur goed, maar als dat continu het geval is kan dat tegenvallen. ;) O.a. in de vorm van speakers die vervormen, overbelast raken of vreemde frequenties gevoerd krijgen waardoor ze gaan kraken of zichzelf kapot spelen.

Comment

Originally posted by Rick View Post
                              O.a. in de vorm van speakers die vervormen, overbelast raken of vreemde frequenties gevoerd krijgen waardoor ze gaan kraken of zichzelf kapot spelen.
                              Zoals mijn enige sub die drie weken geleden weer ging... 3e keer binnen 9 maanden kapot...

Comment

Dan kun je dus twee dingen doen:
                                1. iedere keer nieuwe woofers kopen (€€€)
                                2. twee subs neerzetten om hetzelfde (en meer) te kunnen bereiken maar ze wel heel kunnen houden. :)

Qua kosten zal het niet zo heel veel schelen, maar je wil niet continu woofers vervangen (kost weer tijd) en je wil ook een stukje zekerheid in je installatie.

Comment

Working...
                                X