Announcement

Collapse
No announcement yet.

PA set

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PA set

Oke ik zoek PA speakers (nieuw) voor ongeveer 150 euro pts
    Ik zat aan de volgende Speakers te denken: (welke van deze is het beste?)
    * dap RX 12
    * Dap RW 12
    * Reloop RSP-12
    *Behringer B215XL
    *Eventueel die TSX15 van JBsytems

Ik moet hem binnenkort hebben want ik krijg een buurtfeest binnenkort ze hoeven niet erbovenuit te knallen hoor
    maar wat achtergrondmuziek zou leuk zijn ze komen dan boven 2 subs van me buurman de JBL JRX-118SP
    zn tops zijn net verkocht :( maargoed welke in deze prijsklasse zouden jullie aanraden
    2ehands zouden vast en zeker betere voor de zelfde prijs te vinden zijn, maar niet in de buurt van friesland jammergenoeg.

Bij voorbaat dankjewel!

Welkom op het forum nog!

Het zijn natuurlijk allemaal wat budget speakers... Met een 15inch woofer heb je toch wat meer power dan met een 12 inch.

De behringer B215XL is zeker een mooie zeker. Ik heb zelf ook 2 behringer topkasten, klinken niet verkeerd en ik vindt ze toch ook wel een stuk beter als DAP klinken. Maar ja, iedereen luistert weer naders....

Op welke versterker ga je ze aansluiten?

Comment

De reloop dominance 702B Maar heb je ook de dap RX beluisterd? welke klinkt t beste de RX of de Behringer

Comment

Je versterker gaat veel te zwak zijn om een setje 12 of 15 inch luidsprekers goed te kunnen voeden.

Wanneer je zorgt dat je alles goed in de gaten houdt zal er niets misgaan, maar als je 18 inch subs tot je beschikking hebt zul je ook flink gas moeten kunnen geven met je topkasten. Om het meeste uit je systeem te halen zou ik dan voor 12 inch topkasten gaan, omdat een 15 inch luidspreker meer vermogen vraagt.

Twee stuks B212XL zou prima binnen je budget vallen. Hier zou je nog een Skytec SPL 1000 bij kunnen nemen om wat meer vermogen uit je set te krijgen. Past binnen je budget en je hebt dan niet het probleem dat je topkasten matig presteren door een te zwakke versterker.
        De versterker heeft verder nog een EQ aan boord, hiermee zou je het laag nog wat kunnen afzwakken omdat je subwoofers dat al weergeven. Je steekt dan alle energie in het versterken van hoog en mid.

Comment

Originally posted by Rick View Post
          Je versterker gaat veel te zwak zijn om een setje 12 of 15 inch luidsprekers goed te kunnen voeden.

Wanneer je zorgt dat je alles goed in de gaten houdt zal er niets misgaan, maar als je 18 inch subs tot je beschikking hebt zul je ook flink gas moeten kunnen geven met je topkasten. Om het meeste uit je systeem te halen zou ik dan voor 12 inch topkasten gaan, omdat een 15 inch luidspreker meer vermogen vraagt.

Twee stuks B212XL zou prima binnen je budget vallen. Hier zou je nog een Skytec SPL 1000 bij kunnen nemen om wat meer vermogen uit je set te krijgen. Past binnen je budget en je hebt dan niet het probleem dat je topkasten matig presteren door een te zwakke versterker.
          De versterker heeft verder nog een EQ aan boord, hiermee zou je het laag nog wat kunnen afzwakken omdat je subwoofers dat al weergeven. Je steekt dan alle energie in het versterken van hoog en mid.
          Volgens mij heeft die skytec geen speakon of wel?
          Maar goed dat die reloop te zwak was had ik niet verwacht hij is toch 180 watt op 4omh?
          Last edited by Aukec; Monday-06-06-2011, 09:37.

Comment

Volgens mij heeft die skytec geen speakon of wel?
            Nee, de Skytec versterker heeft voor je speakers alleen draadklem-aansluitingen. Dus je steekt daar de losse aders in van je kabel, of je gebruikt adereindhulsjes.

Je zou hem wel in een flightcase kunnen monteren en dan zelf een aansluitpaneel naar Speakon kunnen maken als je een beetje handig bent. :)

Maar goed dat die reloop te zwak was had ik niet verwacht hij is toch 180 watt op 4omh?
            Op 4 Ohm, ja. :)

Maar hou er rekening mee dat de meeste luidsprekers spelen op een 8 Ohm weerstand. De Reloop versterker die je hebt levert dan slechts 2x 120 Watt.

Het is niet mogelijk om je versterker te schakelen tussen 4 of 8 Ohm, dat zou wel handig zijn maar is onmogelijk.
            Je versterker kan 'zien' wat de weerstand is van de luidspreker die je er op aansluit.

De Behringer B212XL mag 200 Watt RMS op 8 Ohm gevoerd krijgen.

Wanneer je dan wat volume uit je luidsprekers wilt krijgen zul je de Reloop versterker dan al vlug op zijn hardst laten werken. En je loopt de kans dat je dan tegen het eind van de avond in de clip staat te draaien, omdat je dan steeds iets harder wilt gaan. Je signaal gaat dan vervormen en voor je versterker is het ook niet zo best.

Een versterker die iets meer vermogen levert is dan wat beter. Zie het als een gewichtheffer.
            Iemand die 40 kg kan tillen en een 40 kg last moet dragen, moet harder werken om het voor elkaar te krijgen dan iemand die 60 kg kan tillen.

Wel dien je dan op te letten dat je luidsprekers niet beginnen te vervormen. Maar dat kun je al voorkomen door te zorgen voor de juiste instellingen.

Bij het instellen van je set zet je je master op je mixer helemaal open en de regelaars op je versterker helemaal dicht.
            Vervolgens zorg je dat er een stukje muziek gespeeld wordt op een van je kanalen. Voor deze ene keer mag deze iets in het rood komen, het liefst rond de +3 dB. Je hebt dan een lichte versterking van je signaal.
            Vervolgens krijg je als het goed is ook +3 dB op de master van je mengpaneel.
            Hierna draai je de meters van je versterker open. Gewoon rustig opendraaien en heel goed luisteren. Begint het geluid te vervormen of klinkt het niet goed meer, dan draai je hem iets terug. Totdat je weet dat je goed zit en het nog netjes klinkt.

Als je dat voor elkaar hebt, zorg je dat alles op je mixer weer op zijn normale stand komt. Je zorgt dan dat je kanalen op 0 dB komen te staan en je master ook maximaal 0 dB uitstuurt. Zo heb je altijd een stukje 'extra' vermogen achter de hand en hiernaast kunnen je versterker en speakers ook een piek opvangen als je per ongeluk iets meer uitstuurt dan de beodeling was.

Het is een heel stappenplan, maar het zorgt wel dat je het optimale uit je setje kunt halen en toch onbezorgd kunt werken. :)
            Het instellen van je set kun je het beste op locatie doen, in een zaaltje, bij een soundcheck, of als je ergens anders gaat draaien.

Als er nog vragen zijn of als je iets niet goed begrijpt, hoor ik het wel! ;)

Comment

bedankt!
              Ik ben alweer een stuk wijzer geworden!
              Maar als ik die BEHRINGER B212XL neem kan ik die niet aansluiten op die skytec i.v.m de draadklemmen. ik heb persoonlijk liever de Dap RX. maar dat wil ook niet op de skytec ofwel?
              Last edited by Rick; Monday-06-06-2011, 10:40. Reason: quote weg

Comment

Ik heb de quote van mijn post even weggehaald, anders wordt het een hele lange lap tekst.

Wanneer je direct reageert op de post die als laatste geplaatst is, kun je gewoon de 'Post reply' knop gebruiken links onder het laatste bericht op de pagina, of in het 'quick reply' venster je bericht typen. Dan is het nog steeds duidelijk op wie je reageert, maar dat scheelt weer een grote lap tekst. ;)

Wil je reageren op een klein stukje tekst in het bijzonder, dan kun je dat stuk kopiëren en er [quote ] en [/quote ] tags omheen zetten. Wel zonder de extra spatie dan.

Dan komt het er zo uit te zien
                Terugkomend op je vraag;
                De B212XL kun je in principe wel aansluiten op de Skytec versterker, dan kun je deze speakonkabel nemen en deze halfverwege in tweeën knippen met een goede kniptang. Dan heb je opeens twee kabels van Speakon naar draadklem, van 10 meter per stuk. :)

Een DAP RX-12 zou ook wel kunnen op de Skytec versterker, maar dan moet je inderdaad nog meer gaan opletten met wat je doet omdat zijn belastbaarheid niet zo hoog is.
                Persoonlijk vind ik de RX-12 wat netter ogen, maar de Behringer heeft de beste vermogensverwerking, om het zo maar even uit te drukken.

We hebben ze allebei op voorraad staan, dus je zou eens kunnen langskomen om ze te komen beluisteren. Dan kun je ook zelf goed beoordelen welke het beste klinkt en kun je ter plekke nog wat advies inwinnen. Het beste is dan wel om via mail aan te geven wanneer je graag wilt langskomen, dan kan het worden klaargezet voor je. Scheelt weer wachttijd. :D

Comment

Oke, dat is een heel slim idee zeg, ik dacht aleen niet dat er maar 2 kabels in een speakonkabel zaten, maar dit ga ik doen denk ik, die skytec heeft ook een mooie EQ erin, die heb ik ook wel op me mengpaneel maar op de versterker is wel handig! Goed ik koop dan die speakonkabel en knip m in tweein dan heb je dus 2 kabels, staan de kleuren zwart rood er dan ook in of moet ik dat even testen, nou dat zie ik dan nog wel. ik denk dat het de dap RX word maar ik denk zeker even na over die behringer! bedankt voor je hulp je hebt me heel erg geholpen!

Comment

dus als ik ze ga strippen... zie ik dan ook een kabelkleur?

Comment

Ja rood zwart of wit zwart weet niet presies welke kleur het was maar dat is duidelijk aangegeven staat volgens mij ook + en - op de kabel.

Comment

dat zie ik dan wel en anders post ik wel afbeeldingen

Comment

Ik maar ik garandeer je dat er 2 verschillende kleuren kabels inzitten.

Comment

Oke dan zal het allemaal soepel verlopen, wat zou jij doen dap RX12 of behringer b212XL ik zit nu in een dilemma ik vind de dap mooier en ik dacht ook wat er wat betere componenten inzaten. niet qua watts maar qua kwaliteit... wat vinden jullie wil ze ze bestellen

Comment

De beste optie is gaan luisteren. Klank van een luidspreker kun je niet beoordelen via internet. ;)

Comment

Working...
                              X