dat je 4 ohm met 4 ohm doorlust weet ik ook wel dat je 2 ohm krijgt, het zelfde met 8 ohm en 16 ohm en 32 ohm...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
doorlussen speaker
Collapse
X
-
Nog een vraagje aan iedereen:
Duidelijk is dat als ik twee boxen van 8 ohm doorlus ik dan 4 ohm krijg.
Mijn vraag is nu:
Aan elke kant heb ik twee boxen: 1 x 300 watt rms en 1x 200 watt rms, beide op 8 ohm, samen dus 500 watt rms. Ik lus deze door, dus dat wordt 4 ohm per kant/kanaal.
Mijn versterker levert 2 x 350 watt rms op 4 ohm.
Hoe wordt nu deze 350 watt verdeeld aan elke kant over de boxen?
Dus m.a.w. kan ik op deze wijze de 200 watt rms box opblazen?
Bedankt voor jullie reactie
groet,
TheoLast edited by theo7123; Monday-27-06-2011, 18:30.
Comment
-
STEL: je amp zou op 4 ohm 500 wat leveren en je hebt 2 speakers van 250 watt 8ohm. Die vijfhonderd wordt dan verdeeld over de twee speakers toch, dus ieder krijgt netjes 250 wat ie ook graag wilt hebben. Oftewel je amp vermogen word gelijk verdeeld over de speakers. Als je die 350 watt gaat verdelen krijgen ze beide dus 175 watt, dus er is geen enkel probleem.
(of heb ik het nu helemaal mis ??)
EDIT: geen idee hoe ik er bij kwam maar ik bedoelde dus 250 watt 8 ohm en niet 250 ohm 800 watt.Last edited by SLGV; Tuesday-28-06-2011, 07:44.
Comment
-
250 ohm? 800 Watt? Huh???
Hou in de gaten dat jouw versterker echt niet kan zien wat de belastbaarheid is van een luidspreker. Of dat nou 100, 400 of 1000 Watt is, het zal hem een worst wezen. Hij stuurt vrolijk zijn vermogen er heen en wenst je luidspreker er vervolgens veel succes mee. ;)
Het enige wat een versterker kan 'waarnemen', is de weerstand van je luidspreker, dus die 4 of 8 Ohm. Dat maakt het voor die versterker makkelijker of juist moeilijker om er vermogen naartoe te sturen. Een 4 Ohm weerstand is makkelijker omdat hij dan meer vermogen kan afgeven.
Nu weer terug naar jouw luidsprekers. Je hebt dus twee luidsprekers van 8 Ohm aangesloten per kanaal. Samen wordt dat inderdaad 4 Ohm.
Je versterker levert zoals je aangeeft 2x 350W RMS op 4 Ohm.
Deel je dat door twee, dan gaat er in theorie ongeveer 175 Watt naar elke luidspreker.
Is dat te weinig, voldoende of teveel vermogen voor die 200W luidspreker? En hoe zit dat dan met die 300W? Dat zul je moeten uitproberen door goed te luisteren terwijl je het volume opdraait. Als het geheel gaat vervormen of kraken moet je het sowieso een eindje terugdraaien.
Comment
Comment