Announcement

Collapse
No announcement yet.

Meer bass

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Meer bass

Ik heb 2 x de DAP RW-12. Fijne speakers voor dat geld!
    Maar wat ik nu tog wel mis is een lekkere bass..
    Weet iemand een goed budget subwoofertje? Wat tog voor meer bass kan zorgen!
    ( De daps zijn 150 watt rms pst.)

Wil je actief of passief?

Ik zal eens kijken naar Behringer, bijvoorbeeld de B1500d-pro.

Comment

Het liefst actief.
      Anders moet er weer een versterker worden gekocht..

Comment

Is het anders slim om goede 15" te kopen?
        Verschilt dat veel met de bass uit een 12"?

Comment

wat is je budget. en heb je een voorkeur van merk of idd inch?
          ik zou zelf gaan kijken voor minimaal 1x15" sub 12 is leuk maar niet als je echt bass wil gaan produceren en zeker niet als je al 12" topjes hebt

Comment

Natuurlijk scheelt dat, Behringer heeft leuke subwoofers, ik pak even de B1500D er bij. Dat is de goedkoopste actieve subwoofer die we hier bij bax-shop hebben. Er zit een 15 inch in dus dit zal zeker meer bass gaan geven als je toppen en een goede aansluiting op elkaar zijn. Overigens weet ik niet precies wat je er mee wilt gaan doen maar als je er maar 1 koopt heb je al een hele toevoeging. Je kan b.v. ook met 1 beginnen en later uitbreiden.

Comment

Ja budget is nog niet echt vastgesteld. Ga van de zomer maar eens vakantie werk doen in een winkel. Passief zou ook wel mogen. (maximaal 300euro) Maar verschilt het als je 2x 15" toppen hebt? Zit er dan veel meer bass in? Maar voor 2 toppen zou ik wel meer geld hebben.

Comment

Natuurlijk, een 15 inch top kan veel meer bass geven dan een 12 inch.

Comment

Dat veel meer valt toch wel heel erg mee, in het algemeen gaat de 15" iets meer in het laag, maar is ie vaak toch minder mooi in hrt midden.
                  En get lucht ook heel erg aan de speaker zelf een budget 15" kOm minder uit dan een echt goede 12"

Comment

Klopt, grotere woofer, dan gaat er een deel van je MID weg. Voor dj werk is dit niet zo een ramp maar als je hem voor zang ect. gebruikt is een 12 inch toch mooier. Ligt er net aan wat je er mee doet.

Comment

Een 15 inch fullrange luidspreker geeft nog steeds geen diepe bass. Dat komt onder meer omdat hij ook nog een stuk mid voor zijn rekening moet nemen én omdat hij meestal op een statief geplaatst wordt waardoor er geen koppeling met de vloer is.
                      De keuze voor een 15 inch fullrange kast wordt vaak gemaakt als er geen budget beschikbaar is voor subs of als daar geen ruimte voor is. Dan heb je toch enig laag in je klank zitten, maar moet je wel wat inleveren op je mid.

Een 12 inch top presteert beter in het mid en kan eventueel ook nog fullrange gebruikt worden. 12 inch kasten in het wat hogere segment kunnen dit wat beter, denk bijv. aan RCF. Een 10 inch top kan dit nog beter, maar is minder goed fullrange in te zetten, dan moet er meestal nog een subje bij.

Wanneer je al twee 12 inch topkasten hebt kun je hier moeiteloos een 15 inch subwoofer onder schuiven. In het wat duurdere segment wordt ook vaak een 12 inch top met een 18 inch sub gecombineerd, een beetje afhankelijk van de toepassing.

Hiernaast creëert een 15 inch sub vaak meer een punch dan een wollige bas, vanwege het wat minder grote conus-oppervlak. Hij kan dus wat sneller bewegen.

Een 18 inch woofer wordt meestal ingezet voor de wat diepere bassen omdat hij minder snel beweegt, een grotere conus-oppervlakte heeft en vaak vrij goed kan uitslaan.

Comment

Volgensmij is de RX de opvolger van de RW, Kan je niet ergens 2e hands een RW18B op de kop tikken, anders zou ik kijken voor de RX18 Die is volgensmij zowel actief als passief te gebruiken of heb ik dat verkeerd?

Comment

Working...
                        X