Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe geluid installatie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nieuwe geluid installatie

Hallo Forum leden.

Ik heb een vraag.
    Ik heb weinig ervaring met geluid apparatuur en versterkers enz.

Ik ben opzoek naar informatie voor een geluid installatie. Ik ga een oude installatie vervangen voor een nieuwe installatie, maar omdat ik er nog niet heel veel verstand van heb zou ik graag hier informatie op doen, en de kennis van andere mensen te gebruiken.

Het gaat om een geluid installatie voor groepen van ongeveer 100 a 120 man. Heel soms rond de 150 man. Het gaat om feest muziek, en soms ook een lezing.
    We hebben een PC en daarmee een keuze van de muziek maken, maar ook met een paneeltje om het volume mee te regelen.

We hebben ongeveer een budget van 750 a 1250 euro.

Waar moet ik opletten bij aanschaf van een installatie?

Met vriendelijke groet,
    Peter Koning

Beste Peter,

Ik zou in jouw geval een sub-top setje adviseren, bij voorkeur met een 15 inch sub en een 12 inch top. In jouw prijsklasse vind je echter weinig 12 inch, eerder 8 inch of misschien 10 inch.

Hoe groter de speaker (dus hoe meer inch), hoe meer lage tonen (zeg maar bas) deze kan produceren. Als je toch met een aparte subwoofer gaat werken hoeven de toppen niet zoveel bas te produceren dus dan is 10 inch voldoende.

Kleinere speakers gaan beter om met spraak, dus 8 of 10 inch is ideaal voor een lezing.

Als je wat meer over speakers wilt weten kun je dit artikel eens lezen, daar staat alle basisinformatie wel in.

Gaat het om een vaste of mobiele installatie?

Comment

Bedankt voor de informatie.

Duidelijke omschrijving op de site van Geluid-en-licht.com.

Het gaat om een mobiele installatie, waar word er dan meestal voor gekozen?
      passieve of actieve?. Zoals ik lees is actieve wel kwetsbaarder.

Denk dat het misschien beter is als ik voor losse toppen kies, en dan een losse subwoofer. Kan eenvoudiger wisselen bij verschillende situaties, lijkt mij?

Bedankt nogmaals voor het advies.

Comment

Actief of passief is een persoonlijke keuze. Er wordt steeds meer voor actief gekozen, is lekker compact maar het is dus inderdaad wel wat lastiger om snel even een defect te verhelpen. Ik heb overigens zelf wel alles actief (maar dat is geen echt bewuste keuze geweest).

Kijk eens hier in de shop. Dat zijn een aantal aardige sub top setjes, bijvoorbeeld de HK soundhouse 1, de DAP soundmate 1 of de db technologies entertainer SD.

Allemaal leuke, actieve setjes. Ze zullen echter wel allemaal erg krap zijn voor 120 man, maar dat houdt je toch in deze prijsklasse (nieuw tenminste).

Van dit lijstje is de db technologies waarschijnlijk de beste keuze voor jou. Dan heb je namelijk 3 actieve kasten, dus alle 3 met eigen versterker. De HK en DAP hebben alle versterkers in de subwoofer zitten. Scheelt wel wat bekabeling, maar het is minder flexibel en kwetsbaarder.

Qua klank kan ik je niet adviseren, ik heb ze geen van allen gehoord.

Comment

In deze prijsklasse zou ik toch in de richting van dB Technologies kijken en dan met name voor twee topjes en een subwoofer. Zo heb je een hele volle klank die perfect zal presteren tot een mannetje of 120. De subwoofer kun je dan goed wegwerken onder je DJ-booth, of links/rechts onder een van je topkasten.

Het Entertainment SD systeem zal voor +/- 120 man aardig presteren, maar wellicht gaat dit wel lastig worden met uitbreiding omdat dan je topkasten wat achterblijven ten opzichte van de rest.
          Heb je nog wat uitbreidingsplannen dan zou ik er eerder een Opera 210D boven zetten, dan heb je net wat meer kracht in het mid om mee te komen met je subjes.

Comment

Working...
          X