Announcement

Collapse
No announcement yet.

Versterker afstellen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Rick View Post
    Eh nee.

Want je zou dan in theorie een volledig overstuurd signaal in je versterker blazen, dat vervolgens laten doorkoppelen naar de limiter en die beschermt vervolgens alleen de club mate. Denk er maar eens over na. ;)
    Ik wil er over nadenken, maar ik loop vast met mijn theorie.
    Zoals alle bekabeling nu is aangesloten, vraag ik me af waar de limiter dan tussen moet. Begrijp ik je goed dat je nu zegt dat 't anders aangesloten moet worden, dus niet zoals onderstaand schema?
    Ik heb trouwens geen tulp maar XLR gebruikt.

BCD 3000 <-> Club mate 15: met een stereo tulp-tulp kabeltje, naar de tulp input
    Club mate 15 <-> P-1200: met een dubbele XLR-XLR kabel, via de aux output van de Club Mate

Wat je nodig hebt:
    1x simpel tulp-tulp kabeltje, rood+wit (of zwart+rood, what ever )
    2x CAB901 XLR-kabel in de lengte die je maar wilt.
    Last edited by deSuperDave; Wednesday-24-08-2011, 11:28.

Comment

Als je de limiter voor je volledige PA-systeem wilt inzetten, zul je het aansluitschema als volgt moeten modificeren:

BCD 3000 <-> MDX 4600 met een RCA stereo naar 2x XLR kabel
      MDX 4600 <-> Club mate 15: met twee XLR-kabels
      Club mate 15 <-> P-1200: met een dubbele XLR-XLR kabel, via de aux output van de Club Mate

Comment

Thanks voor je duidelijke uitleg!
        Dat was 't voorlopig ff.

Comment

Hallo Rick.
          Mag ik even op dit topic doorgaan. Gaat over afregelen van mijn installatie.
          Dubbele sd-cardspeler en laptop en dcd-speler gaan naar 5-kanaals mengpaneel.
          Laatste gaat naar een 24kanaals mengpaneel voor de vaak veel aan te sluiten mics.

Comment

Oeps foutje, te vroeg verzonden.
            Het 24 kanaals gaat naar 2 actieve monitoren (doorgelusd) en 2 actieve speakers.
            Nu moet ik volgens de beschrijving eerste ingaand signaal regelen op de 5 kan meng met de faders op stand 7 en dan de gain gaan regelen naar 0 db per kanaal.
            Maar hoe regel ik dan het beste het inkomend signaal op de 24 kanaals af en daarna op de speakers? Lees eerder in je topic dat de speakers het best niet helemaal open kunnen. Maar hoe regel ik dan het beste bij? Op de 5 kanaals of de 24 kanaals?

Comment

Ik zou pas zo laat mogelijk het volume naar beneden draaien zodat je geluidskwaliteit optimaal blijft.

Hoe vaak ben je van plan je volume aan te passen op een avond?

Op je speakers zou ik het maximum haalbare niveau instellen (zonder dat hij clipt of de limiter inschakelt), op je mixer zou ik het volume op maximaal 0dB uitsturen. Volume terugdraaien kun je dan met de master van de laatste mengtafel, indien nodig, en kun je opschroeven als het nodig is.

Comment

Hoi Rick.
                Dat is een snel en duidelijk antwoord.
                Tot nu toe regelde ik het geluidsnivo op de master van de 5 kanaals. Fout dus.
                Mag ik je direct een andere vraag stellen.
                Heb gezocht op het forum maar de zoekopdracht mp3 geeft niet heel veel hits.
                Ik draai vaak op dansevenementen, wedstrijden en workshops e.d.
                Ik krijg dan bijna altijd muziek aangeleverd via de mail of via post op cd.
                En ja, bijna altijd mp3. Lekker gemixt zonder rekening te houden met volume.
                Dus een volume probleem en een mp3 compressie probleempje.
                De volume vang ik zo goed als mogelijk op met mp3gain, maar hoe kan ik ons gehoor foppen en de mp3 toch iets beter laten klinken.
                Audio enchanchement? Equalizer?
                Hoor graag,
                Ludo.

Comment

Dus een volume probleem en een mp3 compressie probleempje.
                  Moet je denk ik toch vooral zoeken in de bron. Als je inderdaad een groepje tienermeiden hebt die hun knippen-en-plakken-mixtape via Youtube converter hebben omgetoverd naar een mp3'tje ben je inderdaad al snel de sigaar wegens drastisch kwaliteitsverlies.

Kun je dat 'verbeteren'? Eigenlijk niet. Wat een sound enhancer uit gaat halen durf ik ook niet te zeggen, misschien dat het er iets beter door lijkt, maar het blijft natuurlijk wel een stuk schroot met een chroomlaagje. ;)

Problemen in volumeschommeling kun je al enigszins opvangen met een limiter/compressor, maar dat is uiteraard ook een noodmiddel. Softwarematig kun je het volume vanaf je pc redelijk rechttrekken met een programmaatje dat volgens mij 'mp3gain' heet. Dan is het in ieder geval wat minder heuvelachtig in volume als het je mixer in gaat.

Comment

Originally posted by Rick View Post
                    Als je de limiter voor je volledige PA-systeem wilt inzetten, zul je het aansluitschema als volgt moeten modificeren:

BCD 3000 <-> MDX 4600 met een RCA stereo naar 2x XLR kabel
                    MDX 4600 <-> Club mate 15: met twee XLR-kabels
                    Lekker goed voorbereid hier.. dacht ik alle kabels in huis te hebben, loop ik nu weer tegen een groot probleem aan. Groot omdat ik morgen alles in gebruik moet nemen vanwege een feest.

De connectie BCD3000 <-> MDX4600 is anders dan ik hier in huis heb. De achterkant van de MDX4600 heeft een input male XLR en een output female XLR.
                    Heel shit want ik hier een 2x XLR male met 2x RCA. Dat gaat dus niet lukken en bestellen gaat dus ook niet meer! Stom van mij, want ik had 't gewoon eerder moeten checken.

Weet iemand nog een winkel in de buurt van Gouda die op zaterdag open is???
                    Bestaat zo'n kabel wel? In de webshop zie ik 'm niet!

Comment

Procab CAB705 2x XLR female 2x RCA male 3 meter.

Maar ik denk dat je bovenstaand type kabel al hebt liggen? Haal je niet iets door elkaar? ;)

Comment

Als ik mn versteker wil afregelen kan ik dan ook de 2x vermogen = +3db regel omgekeerd gebruiken om terug te tellen hoeveel vermogen er nu eigenlijk naar de speakers gaat.

Stel mijn versterker lever 650 Watt RMS op 8ohm. Als ik deze nu een tikje terug draai (dus naar -3db) wordt er dan ook nog maar de helft aan het vermogen geleverd? dat zou dus betekenen dat dan de nog maar 325watt naar mn speakers gaat.

Of maak ik hier nou ergens een fout?

Comment

Stel mijn versterker lever 650 Watt RMS op 8ohm.
                          Waarvan een deel verloren gaat in de kabel, een deel gaat verloren in de interne crossover voor je topkast, een deel wordt omgezet in pure warmte.
                          Hiernaast is je muziek dynamisch, dus je versterker levert ook dynamisch zijn vermogen. Bij een flinke bass-klap zal hij een piek aan vermogen leveren, maar dat kunnen de interne componenten niet continu aan. Hiernaast kun je ook niet denken in lineaire afname van het geluid.

Persoonlijk zou ik er niet te veel bij nadenken. ;)

Comment

Wilde dit dus eigenlijk weten of deze gedachte kopt om te kunnen berekenen welke vermogen er worden geleverd indien de versterk wordt terug gedraaid. Daarbij snap i dat muziek dynamisch is etc. Dit om zo een betere combinatie te kunnen maken met andere versterkers. Oftewel als ik aan 650W bij -3db genoeg heb, dan heb ik dus aan 500watt bij 0db ook (meer dan) genoeg.

Of zie ik dit verkeerd?

Comment

Theoretisch berekenen is eigenlijk niet te doen. Testen in de praktijk blijft nog altijd het beste, omdat het terugdraaien van amps of je mixer nooit lineair is.

Hetzelfde als je een parlamp dimt. Als je hem voor 50% dimt geeft hij niet 50% van zijn lichtobprengst. Ongeveer op 75% van zijn vermogen geeft hij 50% van zijn lichtopbrengst. ;)

Comment

Hallo Rick..
                                ik wil even meegeven dat ik geen limiter heb gekocht. Ik heb al een tijdje een nieuwe JBsystems mengpaneel gekocht. Ik kan weer draaien en feestjes organiseren.
                                Bedankt voor de tips!

Comment

Working...
                                X