Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monitoren? Help

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Monitoren? Help

Heei ik ben Barry de Gooijer (zanger)

Ik heb een zang instalatie,
    2x RCF ART 322A actieve luidspreker en 1 sub ook van rcf! Heb er ook soudcraft mixer bij, soms ben ik op locaties aan het zingen waar de mixer acht de boxen staat, dat is het voor mijn geleudsman moeilijk om te mixen, dus ik dacht eraan om 2 monitoren te kopen? Of misschien hebben jullie een andere oplossing, ik heb er rond de 500,- voor over,

Hoop dat iemand me kan helpen...

Groetjes Barry de Gooijer

Je geluidsman midden in de zaal zetten? Lijkt me de makkelijkste en goedkoopste oplossing.

Comment

Hoi Barry,

Als de mixer achter het geluid staat, is het dan niet handig als je ook een monitor voor jezelf hebt?

Ik denk dat de geluidsman en jij wel voldiende hebben aan een monitor elk. Die 500,-- is dat voor twee samen? Dan kom je toch al snel op een db cromo 12 uit.

Mittiebol, dat zal helaas niet overal mogelijk zijn gok ik.
      Last edited by SLGV; Sunday-26-06-2011, 00:20.

Comment

Neen 500, voor de zanger en 5oo voor de geleudsman.. Ik dacht zelf om er een rcf speaker bij te kopen en te gebruiken als monitor. En set van KRK RP 8 G2 voor de geleudsman man? Of raad je dat af of heb je andere oplossingen

Comment

Je zou voor die 500 euro ook een multikabel kunnen kopen, het is nog altijd het beste dat de geluidsman goed hoort wat hij doet. Monitor kan ook wel maar daar kan je als nog niet op horen hoe het in de zaal klinkt....

Comment

Originally posted by barrymanbarry View Post
            soms ben ik op locaties aan het zingen waar de mixer acht de boxen staat
            Het is SOMS, dus niet altijd, dus er zal vast al een multi (of gewone) kabel zijn. Natuurlijk is het het mooiste om de geluidsman midden in de zaal voor het podium te zetten, maar zeker in de kleinere locaties is dat niet altijd mogelijk.

500 per speaker dus? Wat dan binnen je budget licht zou twee stuks RCF ART 310 of 312 zijn. Je blijft dan toch bij RCF. Voor live geluid te mixen heb ik liever een pa speaker als monitor dan een setje KRK's of iets dergelijks.

Comment

Wat al aangegeven is (en waar ook al wat tegenin in gebracht). Het is het beste om je geluidsman in de zaal te zetten waarom:
              1. De akoestiek van de zaal bepaalt een gedeelte van het geluid, die hoor je niet over je monitor.
              2. Het geluid van een monitor-speaker is waarschijnlijk anders dan het geluid van je FOH.
              3. Als je in de zaal staat kan je beter het volume bepalen waarop je moet werken. Ja dit kan je ook van te voren bepalen, maar je wilt toch flexibel inspelen op je publiek.

Comment

Als geluidsman wil je natuurlijk altijd de beste plaats midden in de zaal. Bij staand publiek het liefst ook nog iets verhoogd zodat je daar fijn overheen kijkt. Maar weet gewoon dat er een hoop, voornamelijk kleinere kroegen en zaaltjes zijn waar dit gewoon vanuit de locatie gezien on-mogelijk is.

Als het mogelijk is, natuurlijk gewoon in de zaal gaan staan. Denk niet dat daar enige discussie over nodig is. Maar het gaat hier juist om een oplossing voor de gavallen dat dat niet mogelijk is.

Een beetje ervaren geluidsman die zijn set kent kan prima op zijn monitor mixen (opname en monitor mixers doen zelfs niets anders). Zou daarom gewoon voor een setje RCF ART's gaan. Heb je ook gewoon netjes soort speakers als je nu al hebt.

Comment

KRK RP8 is een studio-monitor, geen PA-luidspreker. Dit houdt in dat hij gemaakt is om een 'eerlijk' geluid te geven in de wat kleinere omgevingen en vooral in het near-field veld goed presteert qua klank. Dus eigenlijk klinkt hij het beste als je er vlak voor zit.

Een PA-speaker is gebouwd om ver te dragen. Dat zie je onder meer aan de hoorn voor de hoogdriver, waardoor de kracht van het hoog wordt gebundeld en verspreid door de zaal.

Wat jij en je geluidsman nodig hebben zijn inderdaad PA-speakers die je inzet als monitoren. Het laag heb je in principe niet apart nodig, omdat een sub zo'n beetje alle kanten uit straalt. Ook als je er dus achter staat zul je dat meekrijgen.
                  Mid en hoog is iets anders, omdat dat wel richtingsgevoelig is. Als je een speaker van je wegdraait hoor je meestal nog wel goed de bass, maar het mid en hoog valt weg.

Een monitor met 10 of 12 inch woofer zou het beste zijn om het mid en hoog goed uit te laten komen. Soms kom je ook 15 inch tegen, maar dat wordt meer ingezet als het gaat om geluidsdruk.

Een RCF ART 312A MKII kun je makkelijk op zijn zijkant leggen, zodat je hem als vloermonitor in kunt zetten.

1. De akoestiek van de zaal bepaalt een gedeelte van het geluid, die hoor je niet over je monitor.
                  Dit kun je naar mijn idee vooraf al voor een groot deel rechttrekken bij je soundcheck zodat je dat al in orde kunt maken. Zo kun je ook nog aanpassingen maken in de plaatsing van je FOH om de beste akoestiek te verkrijgen op locatie. De kleine correcties tijdens de performance kun je uitvoeren aan de hand van je monitoren.

2. Het geluid van een monitor-speaker is waarschijnlijk anders dan het geluid van je FOH.
                  Als je speakers uit dezelfde stal neemt zal dat niet echt drastisch verschil maken. Wellicht is het monitorgeluid iets directer en gaat het sneller wat harder omdat de afstand kleiner is. Maar ook dat kun je binnen de perken houden.

Comment

Working...
                  X