Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speaker/subwoofer/versterker vraag

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Speaker/subwoofer/versterker vraag

Ok dit is uiteindelijk het plan:

2x Tanoy Reveal 601P
    1x Tanoy TS10 Actieve Subwoofer
    1x JB Systems VX200
    1x ZED14 (Allen & Heath)

Heb ik ook een cossover nodig om de SubWoofer aan te sluiten en er het maximalen aan kwaliteit uit te halen?

Text bij een van de cross overs:
    Met deze crossover maakt u een duidelijk onderscheid in signaal voor de lage, midden en hoge luidsprekers.
    Welke raden jullie mij aan bij bovenstaande set-up?

dB Technologies ASX 18..

is heel goed. zelfs de prijs xD

Comment

2x Tanoy Reveal 601P
      1x JB Systems VX200
      1x ZED14 (Allen & Heath)
      Je gaat actief met passief door elkaar mengen. ;) Het is mogelijk, dat ongetwijfeld. Maar persoonlijk zou ik kiezen voor een volledig actief systeem als het gaat om monitoren. Je hebt dan immers een tussenstap minder, en dat is de versterker die optimaal geschikt is voor de drivers die er in zitten.

Een VX 200 versterker is een erg leuk ding, maar als je met studiomonitoren gaat werken zou dat niet mijn eerste keuze zijn.

Als je 400 euro hebt voor je basis-monitoren (afgaande op de keuzes die je hebt gemaakt ;)) zou ik eerder voor de actieve versie gaan, de 601A. Die heeft een Bi-amp versterker, waardoor het binnenkomende signaal in de monitor eerst gesplit wordt in hoog en mid(+ alles wat daar onder zit, afhankelijk of je een sub gebruikt of niet :))
      Dit resulteert in een meer efficiënt gebruik van je versterker én een betere klank omdat de drivers alleen gevoed krijgen wat ze het beste kunnen weergeven.

In een normale passieve kast zit een passieve crossover, een soort van scheidingsfilter wat het versterkte signaal splitst. Hierdoor verlies je enig vermogen.

Het kost je ietsje meer, maar weegt naar mijn idee wel op tegen het gebruik van een normale budget-amp. :)

dB Technologies ASX 18..

is heel goed. zelfs de prijs xD
      Vind ik een behoorlijk onzinnige opmerking waar de topicstarter niet veel aan heeft...

De ASX-18 heeft alleen de mogelijkheid om vaste kaarten te gebruiken met een vooraf ingestelde scheidingsfrequentie waardoor hij meer geschikt is voor vaste installatie. De afwezigheid van knoppen en indicatoren aan de voorkant is daar ook een goede indicatie voor. (Is om te zorgen dat onwetenden er niet met hun handjes aan zitten.) Topicstarter heeft hier dus eigenlijk helemaal niets aan omdat je bij monitoren juist de optimale balans tussen je monitoren en sub helemaal zelf tot in de puntjes wilt indelen. Plus, je wilt er goed bij kunnen bij het instellen en dat gaat niet met een crossover-kaart.

Hiernaast hebben actieve subs 9 van de 10 keer zelf al een actieve crossover aan boord met variabele instelmogelijkheden. En ja, ook de Tannoy sub uit de lijst van de topicstarter heeft die.
      Hiernaast heb je zelfs nog een optie om de low-cut te veranderen (hij loopt van tot 40 of 150 Hz, variabel instelbaar) om zelf in te kunnen stellen hoe diep de bassen moeten zijn.

Comment

Ja rick je hebt helemaal gelijk, deze crossover is inderdaad geschikt voor installatietoepassingen. Wij gebruiken dit ding wel in de drive-in. We vinden het namelijk belangrijk om, naast goed geluid van een analoge cross, ook niet het probleem te hebben met het feit dat er nog wel eens wat verschuift. daar hebben we met onze oude behringer wel problemen mee gehad.

Wat ik over het hoofd zag was het feit dat het om monitoren ging.

Comment

Ok bedankt Rick hier kan ik wat mee.

Even om het samen te vatten:

2x Tanoy Reveal 601A
          1x ZED14 (Allen & Heath)
          1x FBQ 1502 Equalizer

Ik heb dus geen crossover of versterker meer nodig begrijp ik?

Maar dan rest de vraag hoe sluit ik dit aan?
          zed 14 -> eq -> monitoren -> subwoofer ?

Het hoeft niet "kermis hard" te gaan als het maar zuiver klinkt. (maar dat vermoede je waarschijnlijk wel aan mijn keuzes)

Prijs/budget is van minder belang (natuurlijk wel een beetje binnen beperken) ik ga het toch allemaal in delen aanschaffen om de kosten te spreiden. Ik spaar liever ff door zodat ik iets echt fatsoenlijk heb dan voor de "snelle" tweede keus te gaan.

Bedankt alvast!!

Comment

ZED 14 -> master out -> subwoofer input (line in) -> hi-pass aanzetten -> monitoren op line out aansluiten.

Klaar! :)

Het hoeft niet "kermis hard" te gaan als het maar zuiver klinkt. (maar dat vermoede je waarschijnlijk wel aan mijn keuzes)
            Het is ook geen set om te knallen en te beuken. Het is een set om een goed geluid in een kleine ruimte te bieden. Plus dat de verdeling tussen hoog, mid en laag prima in orde is.

Monitoren zet je ook in omdat je een optimale referentie van je geluid wilt zonder kleuringen. :)

Comment

Originally posted by Rick View Post
              ZED 14 -> master out -> subwoofer input (line in) -> hi-pass aanzetten -> monitoren op line out aansluiten.

Klaar! :)
              En waar zou een eventuele equalizer passen? Tussen de master output en suwoofer input?

Het is ook geen set om te knallen en te beuken. Het is een set om een goed geluid in een kleine ruimte te bieden. Plus dat de verdeling tussen hoog, mid en laag prima in orde is.

Monitoren zet je ook in omdat je een optimale referentie van je geluid wilt zonder kleuringen. :)
              Juist, en dat is precies wat ik will. Het is ook bedoeld voor een "thuis Studio".

Comment

En waar zou een eventuele equalizer passen? Tussen de master output en suwoofer input?
                Yep!

Juist, en dat is precies wat ik will. Het is ook bedoeld voor een "thuis Studio".
                Dan gaat die set perfect bij je doeleinden passen.

Comment

Nog een laatste vraag. Ik zag dat de subwoofer naast de hi pass switch 2 uitgangen heeft, plaats ik 1 601A in elke uitgan of gebruik ik 1 uitgang en 'link' ik de twee 601A aan elkaar?
                  Ik vermoed een monitor per uitgang maar vraag het even voor de zekerheid

Comment

Je wil je stereobeeld behouden. Dus eentje gaat links van de switch, de ander rechts van de switch. ;)

Comment

Ah ok en mocht ik een keer 2 extra bij kopen om ook monitoren achter me te hebben dan zou ik er 1 in elke "linken".
                      Maar ik verwacht aan 2 monitoren wel genoeg te hebben.

Comment

Ja, is een mogelijkheid. :)

Comment

Working...
                        X