Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bugera V5 gitaarversterker gain vs volume?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bugera V5 gitaarversterker gain vs volume?

Vraagje: is het de bedoeling bij de V5 dat het volume pas opkomt als je de gain ook mee opdraait?
    Bij gain op nul komt er bij mij geen geluid uit de versterker ongeacht de stand van de volumeknop. Dus bij volume op 10 en gain op 0 doet ie niks.

De gain functioneert dus ook als een soort volumeknop.
    Bij andere versterkers geeft gain=0 juist een clean geluid en werkt de volumeknop normaal.
    Op internet en in de bijgeleverde documentatie kan ik het antwoord niet vinden. Wie heeft een Bugera V5 en weet het? Bvd.

Gain is eigenlijk een speciale volumeregeling voor het ingangssignaal bij de meeste apparatuur. Zo optimaliseer je het geluid dat binnenkomt. Het is dus mogelijk dat je hem ongeveer tot halfverwege moet zetten, daar moet je even mee experimenteren.

Vervolgens heb je inderdaad andere opties om het geluid te kleuren; tone en reverb.
    Met volume bepaal je vervolgens het volume van het uiteindelijke signaal. Je zult dus ergens een balans moeten vinden. :)

Comment

Rick. Dank voor je snelle reactie. Ik wilde even zeker zijn dat het geen manco is aan m'n nieuwe versterker (eergister binnen gekregen van Bax-shop).
      Ik was even in de veronderstelling dat gain een dosering van distortion was op iedere gekozen volumesterkte waarbij gain = 0 gewoon 100% clean is.

Gain (of volume) op nul kan dus niet bij de V5 als ik geluid wil horen tenminste ;).

Comment

Working...
      X