Announcement

Collapse
No announcement yet.

zwaartekracht invloed op baan geluid

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• zwaartekracht invloed op baan geluid

Hallo iedereen,

wordt geluid ook naar beneden gehaald door middel van zwaartekracht?
    geluid verplaatst zich dóór lucht, maar lucht beweegt niet (onder normale omstandigheden) uit zichzelf al naar beneden door zwaartekracht.

nee

Comment

Nee. Ja, eigenlijk wel. Net als licht bestaat geluid uit een golf. Als er maar genoeg zwaartekracht is (heel zware ster/ zwart gat o.i.d.) zal ook geluid worden afgebogen.

Comment

Daar draai ik ook heel vaak. Dicht bij hele grote zwarte gaten.
        Niet om het 1 of ander maar als ik me niet vergis heeft geluid materie nodig om trillingen aan door te geven. De ruimte / helal is bij mijn weten heel erg veel vacum. Ofte wel helemaal niets. Lijkt me dan erg sterk dat er veel geluid in een zwart gat gezogen gaat worden.

Verder heeft wind wel veel invloed op je geluid net als de omgeving.
        Gek genoeg heeft tempratuur in bepaalde zin ook nog iets van invloed op je geluid maar dat is al zeeeer minimaal merkbaar.
        Last edited by ronennieshow; Friday-26-08-2011, 20:49.

Comment

In een woord: Nee.

Originally posted by ronennieshow View Post
          Ja ik zag jou pas bij melkwegstelsel 5.1 :p

Comment

haha, dankjullie!

Comment

Gek genoeg heeft tempratuur in bepaalde zin ook nog iets van invloed op je geluid maar dat is al zeeeer minimaal merkbaar.
              Alleen op de snelheid waarmee het geluid zich verplaatst ;). Geluid gaat met een snelheid van 344 meter per seconde (bij een temperatuur van 15 graden). Hoe warmer de lucht, hoe sneller het geluid gaat.
              Last edited by mittiebol; Saturday-27-08-2011, 11:46.

Comment

Originally posted by mittiebol View Post
                Alleen op de snelheid waarmee het geluid zich verplaatst ;). Geluid gaat met een snelheid van 344 meter per seconde (bij een temperatuur van 15 graden). Hoe warmer de lucht, hoe sneller het geluid gaat.
                Gehe, das best wel heel erg snel :O

Comment

Niet in vergelijking tot licht: 299.792.458 meter per seconde

Comment

Originally posted by DynaSpan View Post
                    Niet in vergelijking tot licht: 299.792.458 meter per seconde
                    Wajooow. :p

Comment

Opzich valt de snelheid van het geluid, zo'n 1200km/u, wel mee. Een beetje vliegtuig redt dat wel (de bekende geluidsbarriere). Het licht gaat 900000 keer zo snel, namelijk zo'n 1080000000 km/u. Dit verschil in snelheid kun je merken bij bijvoorbeeld bliksem die je meteen ziet en pas later hoort, of een vliegtuig wat je ergens anders hoort dan waar je het ziet vliegen.

Tot zover dit offtopic verhaal over snelheden.

Comment

Met geluid last van de Fz... nee.
                        Maar allerlei andere (atmosferische) verschillen kun je wel merken. Op warme dagen (als de lucht dus warm is) heb je vaak andere eigenschappen van de lucht (en dus je geluid) dan op koude of natte dagen.

Bijvoorbeeld: bij een poppodium waar ik regelmatig werk hebben we op het podium best wel eens last van 315Hz. Dat is bij een gewoon, droog klimaat.

Is het binnen erg vochtig of warm (of beide), dan is dat zomaar ineens geen 315Hz meer, maar 400Hz die voor problemen zorgt.

Iets vergelijkbaars maak je mee als je in een koude gymzaal gaat soundchecken en later een show doet met 500 man publiek en het 5°C warmer is. Je geluid gedraagt zich dan hoorbaar anders.

Comment

Wie niet!! :-D:-D

Comment

@renevanh
                            Om over tentfeesten nog maar niet te spreken, dan kan je vaak net zo goed niet soundchecken want als de tent vol staat is het totaal anders.

Comment

Niet om het 1 of ander maar als ik me niet vergis heeft geluid materie nodig om trillingen aan door te geven. De ruimte / helal is bij mijn weten heel erg veel vacum. Ofte wel helemaal niets. Lijkt me dan erg sterk dat er veel geluid in een zwart gat gezogen gaat worden.

Verder heeft wind wel veel invloed op je geluid net als de omgeving.
                              Zeer minimaal merkbaar? Zowel temperatuur als luchtvochtigheid beinvloeden de snelheid van het geluid en de demping ervan, dit merk je mischien niet met je dixosetje en een speelveld van 10 meter diep maar wanneer je wat serieuzer werk doet moet je er rekening mee houden!

Comment

Working...
                              X