Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wat is VST

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wat is VST

We krijgen veel vragen wat precies VSTS zijn, waar het voor dient en hoe het werkt? Eigenlijk is het heel simpel;

VST staat voor Virtual Studio Technology. Het is een standaard voor virtuele muziekinstrumenten (VSTi) of effecten (VSTfx) die werd ontwikkeld door Steinberg, de makers van o.a. Cubase.

VST wordt momenteel door de meeste software voor muziekproductie ondersteund en er zijn ook programma's die enkel bestaan om een VSTi of VSTfx te "hosten". Het is ook mogelijk om zelf deze effecten of instrumenten te ontwerpen met behulp van bijvoorbeeld Synthedit, of het nieuwere SynthMaker. Het is de meest gebruikte architectuur voor audioplug-ins. De concurrentie bestaat uit platformen als LADSPA en DSSI voor Linux, Apple Computers Audio Units, Microsofts DirectX, Digidesigns audiosuite Real Time Audio Suite en TDM.

De meeste instrumenten die wij verkopen zijn VSTi. Deze zijn vrijwel in elke software compatible, behalve REASON. Veel mensen denk dat VSTi's nog steeds zwakker zijn dan hardware synths. Dit is niet waar. De techniek van de afgelopen jaren op software gebied is enorm vooruit gegaan en staat gelijk aan hardware instrumenten. VSTi's maken gebruik van MIDI. De noten worden ingespeeld door middel van een keyboard waarna je de noten in elk gewenst instrument kan plaatsen. Zo ben je ook veel flexibeler.

Overigens kan je VST's niet gebruiken op een Apple en inderdaad niet in Reason. Apple maakt gebruikt van AU (Audio Units) maar als je een software pakket koopt zitten er vaak meerdere bestanden bij zoals dus inderdaad VST, AU, DXAS etc. Het komt ook wel eens voor dat een plug-in enkel op PC te gebruiken is.

Verder ben ik het ook niet helemaal met je eens Timmy ;) het geluid wat uit een hardware synthsizer komt is in 99% van de gevallen veel dikker dan uit een software plug-in. Bij software moet er nog veel aan ge-EQ'ed worden en dergelijke om het echt DIK te laten klinken ;)

Comment

Originally posted by Robert View Post
      Overigens kan je VST's niet gebruiken op een Apple en inderdaad niet in Reason. Apple maakt gebruikt van AU (Audio Units) maar als je een software pakket koopt zitten er vaak meerdere bestanden bij zoals dus inderdaad VST, AU, DXAS etc. Het komt ook wel eens voor dat een plug-in enkel op PC te gebruiken is.

Verder ben ik het ook niet helemaal met je eens Timmy ;) het geluid wat uit een hardware synthsizer komt is in 99% van de gevallen veel dikker dan uit een software plug-in. Bij software moet er nog veel aan ge-EQ'ed worden en dergelijke om het echt DIK te laten klinken ;)
      Zou je eens een lijstje kunnen posten van al je producer gear :) ? Heb nog nooit een hardware synth live gehoord maar denk dat 99% wel erg overdreven is hoor

Comment

Ik vind de discussie hardware vs software erg overrated. Als ik een native instruments massive tegen over een Roland Juno synth zet vind ik de software vele malen dikker klinken dan andersom....

Comment

Software wordt steeds beter naarmate de computers sneller worden. Het blijft een feit dat hardware dynamischer klinkt qua geluid. Ook heeft dit invloed welke syths je met elkaar gaat vergelijken. Als ik Massive (software) tegenover een Moog Phatty zet ( hardware ) klinkt de moog toch echt stukken beter. Ook je geluidskaart heeft hier invloed op.

Comment

VSTi betekent: Virtual STudio instrument ;)

Comment

En ook nog een aanvilling: protools gebruikt rtas als extensie voor hun plugins.
              En wat hardware software betreft: ik gebruik beiden, zowel software als hardware. Het een klinkt bij sommige geluiden dikker dan de ander. Basjes bijvoorbeeld...geen enkel stukje software komt in de buurt van een analoge Moog bas. Mijn leads haal ik uit software en uit hardware. Pads idem. En geloof me...geen kick dikker dan uit een echte Roland TR909.

Bedenk dat software allemaal dezelfde audio engine hebben. Filters ed zijn ook geprogrammeerd. Hardware is natuurlijk ook software qua engine, maar de audio uitgang is weldegelijk analoog. Ik heb het dan over VA en andere digitale synths. En ik analoge synths zoals bv Moog en Dave Smith die hebben een eigen klankopwekking. niets komt uit een chipje dat telkens hetzelfde geluid genereert.

En ik heb genoeg van alles in de studio staan om goed te vergelijken

Comment

Working...
              X