Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rechtsvorm??

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rechtsvorm??

Hallo lui, ik zit met het volgende; voor mijn band heb ik in de afgelopen jaren privé een compleet PA en lichtshow bij elkaar gesprokkeld. Nu wordt er geregeld gevraagd of ik ook wil verhuren en op mijn werk willen ze ook van tij tot tijd wat huren. Nu vraag ik mij af of het verstandig is om een rechtsvorm aan te nemen zodat ik dat soort klussen 'wit' kan doen, maar daarbij ook de BTW over nieuw aangeschafte spullen terug kan vorderen. Kan iemand mij op weg helpen hoe ik dit het beste aan kan pakken en wat dan de voor- en nadelen zijn?
    gr, Peter

Als ik jou was zou ik eens rondneuzen op de website van de kamer van koophandel. Toevallig organiseren ze aanstaande zaterdag een startersdag in verschillende steden in Nederland. Ik denk dat een bezoekje hieraan je meer oplevert ;)

Ondernemen begint bij KVK. Wij informeren en helpen alle ondernemers. Alles wat je wilt weten over een bedrijf starten, financiering, innovatie en veel meer. Informatie en advies van de overheid voor ondernemers.

Comment

Ik heb zelf ook wel eens een poging gedaan, toen ik ooit begon, het allemaal via boeken en internet uit te zoeken.
      Ik kan je vertellen dat dat gewoon geen zin heeft, nouja het kan wel, het is gewoon zo ontzettend veel werk.
      Het is het makkelijkst (en het fijnst) om je voor te laten lichten door iemand die er verstand van heeft.
      Die precies weet wat jij in jouw situatie nodig heeft. Ik heb destijds gewoon een afspraak gemaakt met de KvK,
      die kunnen je alles vertellen over hoe en wat. Die startersdag die Ronald voorstelt is een optie, maar een
      afspraak maken met een KvK kantoor in de buurt kan ook.

Comment

Ik ben enkele dagen geleden hiervoor op pad geweest.
        Exact dezelfde situatie als die jij omschrijft. Ik heb inmiddels voor duizenden euro's professioneel materiaal en blijf maar aanschaffen :) . Echter is en blijft dit voor mij grotendeels een hobby voor in het weekend als ik wat tijd over heb.
        Ook ik ben gaan denken om de BTW terug te gaan vragen en feestjes te gaan draaien bij cafe's en zalen om eens wat geld terug te verdienen, maar bedrijven willen van jou een BTW bon.

Bij de KvK: Inschrijving niet mogelijk. Je moet een onderneming zijn en een onderneming heeft een minimale omzet nodig en ook winst plus nog vele eisen om te worden ingeschreven. Al het geld wat ik erin stop moet er ook uit worden gehaald en daar nog winst bovenop. Dit red ik lange na niet met mijn apparatuur en wat ik ervoor zou willen vragen. KvK telt namelijk ALLES op! Ook jou tijd die je erin stopt, jou reiskosten, autokosten, vervoerkosten etc.
        Het kwam er op neer dat ik minstens 700 Euro per opdracht moest gaan vragen om uit de kosten te komen en beetje winst te maken na aftrek van alle belastingen.

KvK heeft mij wel gewezen op de mogelijkheid om een BTW nummer aan te vragen bij de Belastingdienst. Ik kan dan gewoon onder een "bedrijfsnaam" iets doen, maar ik ben/heb geen bedrijf voor de KvK echter kan ik wel een BTW bon maken voor de bedrijven die dit verlangen. En BTW terug vragen, mits je ook daar weer aan alle eisen voldoet.
        Helaas ook voor BTW nummer zitten er vele regels en normen aan en kost het mij meer dan het op zou leveren.

Advies beide partijen klonk dan ook: Lekker zo blijven doen (en wel opgeven als extra inkomsten bij de jaarlijkse aangifte), maar je moet (in mijn ogen) fors winst maken wordt het pas interessant voor je.

Sterker nog: Als ik een feest zou doen van 1000 Euro en ik koop daarvoor meteen lampen van 1001 Euro, dan is het nog steeds hobby blijkbaar, omdat ik er niets aan verdien / winst maak wat voor een Bedrijf wel noodzakelijk is.

Denk dus goed na wat je wil, want je mag als particulier dus gewoon een "bedrijf" voeren zonder KvK inschrijving en/of BTW nummer, maar je moet wel ALLE facturen en nota's etc in een eigen bedrijfsadministratie bewaren voor als er een belasting controle zou komen. Hiermee kun je dan aantonen dat je aan alle verplichtingen voldoet, maar geen reden hebt voor bedrijfsBTW aangifte en of KvK inschrijving.
        Als je contact wordt betaald en geen factuur nodig is, OOK DIT moet in je administratie worden vermeld en in een kasboek terug komen. Iedere euro in en uit moet erin staan!

MAAR: Zo'n startersdag is er bij de belastingdienst ook, net als de KvK dag. Als je echt in de vier cijfers gaat verhuren en handelen, dan zou ik daar inderdaad eens gaan praten.

Succes!

Comment

Originally posted by DjTheDice View Post
          verhaal
          Ik ben wel heel erg nieuwsgierig waar je dit dan vandaan hebt.

Ik ben geen echte expert, maar als commerciële economie student krijg ik wel iets mee natuurlijk. Ik heb nog nooit zoiets raars gehoord dat men geen onderneming mag hebben wanneer er geen winst is. Er zijn 100en bedrijven die verlies draaien, hebben die dan ineens geen bestaansrecht meer? En sowieso is het een rare stelling. Hoe kan je al verlies dan wel winst maken zonder een inschrijving? > je hebt pas een onderneming NADAT jouw bedrijf is ingeschreven bij de kvk. (Een winstgevende organisatie zonder belasting betalen = illegaal)

Het is eigenlijk heel normaal dat een jonge onderneming in het begin meer kosten heeft dan omzet. Sterker nog, het volledig ontbreken van omzet is bij mijn weten in het uiterste begin geen probleem. Ik meen dat enkel de rechtsvormen BV en NV een minimaal vermogen vereisen voor het starten van de onderneming.

Een eenmanszaak lijkt mij een voor de hand liggende optie. Het is praktisch gratis om dit op te starten. Maar zoals DjTheDice al zei, moet je uiteraard wel een nauwkeurige administratie bij houden. (Maar moet ieder huishouden dat niet eigenlijk?)

Je kan ook even kijken of een VAR verklaring iets is. Geen idee of dat voor jouw situatie van toepassing is of niet. Kort gezegd kan je hiermee belasting afdragen zonder een kvk inschrijving.

Comment

Ok, misschien had ik beter niet kunnen reageren, want mijn startpunt was voornamelijk hobby blijven beoefenen zonder problemen te krijgen met belastingdienst. Ik promoot mezelf namelijk enorm nu, omdat ik graag betalende opdrachten wil gaan doen, die ik nu nog niet heb / doe.

Het heeft zoveel haken en ogen, plichten en eisen etc. En jij gaat voor de verhuur, dus omzet en dat was niet mijn startpunt.

Dus in het kort: vergeet heel mijn verhaal, ga naar KvK en/of Belastingdienst, want ik ben bij de KvK geweest en daar hebben ze me enorm goed kunnen uitleggen waarom wel en waarom niet. Daar was het advies voor mij om bij de belastingdienst op zo'n starterdag te gaan informeren of BTW nr eventueel een optie was.

Comment

Originally posted by DjTheDice View Post
              Ok, misschien had ik beter niet kunnen reageren
              Dat is misschien nog wel het verstandigste wat je zegt.

Wij werken al ondertussen 7 jaar hobby matig. Begonnen als eenmanszaak ( zzp ) daarna een vof gevormd. Gewoon naar de kvk gegaan. Ons ingeschreven en een btw nummer aangevragen. Ik kan je 1 ding zeggen als we 100 euro verdiende stond er al weer een 1000 aan nieuw materiaal op het verlanglijstje. Kortom elk jaar kwamen we op ongeveer 0 uit ( wat we verdiende kochten we nieuw van ).

Hiervoor hebben we nog nooit ooit commentaar gehad van de belastingdienst.

Materiaal wat je al gekocht hebt inbrengen in een bedrijf is wel mogelijk ( hebben we ook gedaan toen we van hobby naar met btw en kvk gingen ). Hoe en wat. Ik heb werkelijk geen idee. We doen feesten, regelen speakers, lampen en van alles en nog wat. Geen belastingen en boekhoudingen.

Wil je vragen voor dit alles dan zou ook ik zeggen ga naar de kvk of zoek een goede boekhouder, belastingadviseur. Is even zuur en duur maar op de langere termijn heeft het ons meer dan voldoende opgeleverd tegenover wat het koste.

Enne een var verklaring is alleen maar dat je een zelfstandige bent dat je zelf voor je loon en afdrachten hierover verzorgt. Dat je dus financieel los staat van je opdrachtgever. Zodat je opdrachtgever geen loonbelasting en andere onzin over je opdrachten af hoeft te dragen. Zo kan de opdracht gever aantonen dat het terecht is dat hier die heffingen niet over ingehouden zijn.

Comment

Working...
              X