Announcement

Collapse
No announcement yet.

Informatie over decibels, SPL, geluidsdruk

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Informatie over decibels, SPL, geluidsdruk

ik ben een beetje met zelfstudie bezig nu heb ik een aantal dingen gelezen over db,s.
    en dan heb je db en db spl

bv:
    db bij elke 3 db verdubbeld het vermogen
    je hebt dan 90 db bij 100 watt dan heb je 93 db bij 200 watt vermogen.

db spl (de geluidsdruk)
    bij elke 10db spl verdubbeld de geluidsdruk en moet er 10 x zo veel vermogen in.

dus de 3 regels die ik hieronder heb gezet komen overeen met elkaar?

1watt x 10 = 10 watt x10 = 100 watt x 10 = 1000 watt
    90 db spl +10 db spl =100 db spl +10 db spl = 110 db slp + 10 db spl = 120 db spl
    90db +3 db + =93 db +3 db = 96db +3 db +99 db

begrijp ik het zo een beetje en dan zijn db en db spl 2 verschilende db,s?

dB zelf is de gevoeligheid van de luidspreker. Die ligt meestal rond de 93 dB.

dB SPL is het Sound Pressure Level, dus de maximale praktijkweergave van een luidspreker.

Stel, een luidspreker heeft een gevoeligheid van 93dB/1W/1m
    Dat betekent dat een luidspreker 93 dB produceert bij een belasting van 1 Watt op 1 meter afstand gemeten van de luidspreker.

Nu, bij elke verdubbeling van de belasting komt er 3dB bij om het Sound Pressure Level te halen.
    1W = 93dB
    2W = 96dB
    4W = 99dB
    8W = 101dB
    16W = 104dB
    32W = 107dB
    64W = 110dB
    128W = 113dB
    256W = 116dB
    512W = 119dB

Hier hou ik nu op, want bovenstaande is de theoretische belasting van een woofer.
    Echter, in de praktijk kan een woofer een bepaalde belasting niet meer aan. Laten we hierbij uitgaan van een doorsnee 15 inch woofer. De belasting hiervan houdt bij zo'n 500W wel op, waardoor je een maximum SPL kunt halen van 119dB in theorie.

Laten we wel stellen dat we dan uitgaan van een zuiver signaal waarbij de versterker optimaal presteert en 100% efficiënt is. In werkelijkheid is dit niet zo, daarom kun ook vaak 1,5x de RMS belastbaarheid voor een versterker nemen zonder dat het fout gaat.

Het enige waar ik momenteel aan twijfel, is of de gevoeligheid in dB gemeten wordt met een bepaalde sinus (roze ruisis dat meen ik). Als hier aanvullingen voor zijn hoor ik het graag. :)

Comment

oke

dit gedeelte begrijp ik aleen dit zijn dus 2 verschilende db,s.
      en als ik nu de gain op mijn mengpaneel met 3 db verhoog en mijn versterker 300 wat aan 4 ohm levert gaat er dan inneens 600 watt richting de speakers.

Comment

Nee. Ik ga er in deze situatie vanuit dat de gains van je versterker vol open staan.

1. Op het moment dat je van -3 dB naar 0 dB gaat op je mengpaneel, zou je in theorie ongeveer een signaal á 3dB naar je versterker sturen. Die presteert op dat moment optimaal en stuurt dus in theorie die 300W naar je speaker.
        In de praktijk wordt je versterker optimaal benut, maar gaat er wel wat vermogen verloren door thermische redenen. (Energie omgezet naar warmte)

2. Op het moment dat je van 0dB naar +3dB op je mixer gaat (in het rood), wordt er een signaal á ongeveer 6dB verstuurd naar je versterker. Die kan hier echter niet mee omgaan omdat hij gewoon niet meer dan 3dB + versterking kan leveren, die kan dus geen 6 dB + versterking aan. Wat gebeurt er dan? Je cliplimiters grijpen in om het signaal hard af te kappen.

Comment

oke maar dit is dus weer een andere db als die van je gevoeligheid van de speakers en de spl .

maar dan heb ik nog een vraag ik heb gelezen dat +3db 2x zo hard is en 2x zo veel vermogen

maar heb ook gelezen dat

10 db spl erbij 2x zo veel geluidsdruk is en dat je er dan 10 zo veel vermogen in moet doen.

hoe zit dit dan?

Comment

+ 3 dB SPL er bij wordt voor het menselijk oor aangehouden als verdubbeling van het geluid.
            Hiernaast geldt de koppeling van twee luidsprekers als de winst van ongeveer 3dB SPL.

Voorbeeld: Je hebt twee luidsprekers die een SPL hebben van 115 dB. Dankzij de koppeling heb je ongeveer een SPL van 118 dB.

Het geheel over 10dB begrijp ik verder niet helemaal. Wellicht iets om verder uit te pluizen in je studie?

Comment

Posts afkomstig uit het topic over DAP en hierheen verplaatst zodat iedereen er iets aan heeft. :)

Comment

Vraagje over de verwachte SPL van een 12 inch subwoofer met deze specs:

dB SPL 1W/1m : 100dB
                Potentie RMS 4 OHMS : 550 watt
                Potentie RMS 8 OHMS : 330 watt
                Potentie MUSICAL 4 OHMS : 1100 watt
                Potentie MUSICAL 8 OHMS : 600 watt

Wie kan voor mij de SPL uitrekeken. Het is een zogenaamde actieve subwoofer met een type H versterker van een merk uit Zuid-Amerika.

Comment

Een sub die zowel op 4 als op 8 ohm werkt ? Das apart ...

Maaruh
                  1watt = 100db (echt ??)
                  2watt = 103
                  4watt = 106
                  8watt = 109
                  16 = 112
                  32 = 115
                  64 = 118
                  128 = 121
                  256 = 124
                  Dan is het nog een klein stapje ( geen verdubbeling) naar de 330, zaldus ergens ron de 124-126 db spl liggen. Echter wel theoreische waardes natuurlijk

Comment

Dank

wat ik begrepen hebt werkt die op 4 OHM in stand-alone mode en op 8 OHm met een extra passieve sub als slaaf.

Comment

Dit zal precies het omgekeerde zijn.

8 ohm als stand alone en op 4 ohm als je de slave uitgang gebruikt om er een extra speaker aan te hangen.

Comment

Ja sorry dat bedoelde ik. afgaande op deze specs zouden deze subwoofers dan goed te combineren zijn met de Operah 410D ( 10 inch 400 watt 126 spl )???
                        Last edited by Bert01; Tuesday-29-11-2011, 16:50.

Comment

Over het algemeen mag de sub wel wat meer hebben dan de toppen.

Bij onze laatste set is de verhouding 134 of 135db voor de sub en 129 db voor de top als ik me niet vergis. Kortom je zult waarschijnlijk niet overdreven veel laag hebben.

Comment

10 dB harder horen je oren als een verdubbeling ;)

Comment

Kijk eens naar de app voor ipad van ray-end :
                              Acoustical calculator

Hier kun je aantal basis calculaties mee doen en jezelf trainen op dit soort berekeningen

Comment

Working...
                              X