Announcement

Collapse
No announcement yet.

Algemene informatie over de microfoon

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Algemene informatie over de microfoon

oke, ik wil dus een microfoontje hebben, voor mij een klein onbenullig ding en niet een van de belangrijkste dingen...

als ik inde bax-shop kijken kom ik in de index meteen al verschillende termen tegen waar ik de ballen niet van snap...

neem nou condensator of dynamisch?? volgens mij 2 totaaaal verschillende dingen, maar toch wordt hier onderscheid in gemaakt...

wie kan er nou is dingen roepen waar ik echt op moet letten, ik vind voorbeelden met links super.. maar ik heb niet zo een zin in een pioneer vs dap discussie, om het maar even zo te noemen :wink:

ajah, en voordelen en nadelen van draadloos vs met draadje ;-) ook wel intressant... en dan meer in de kwaliteit verschillen.. :wink:

ik ben benieuwt :mrgreen:

Re: microfoon: hoe wat en waarom

Originally posted by full effect
    oke, ik wil dus een microfoontje hebben, voor mij een klein onbenullig ding en niet een van de belangrijkste dingen...

als ik inde bax-shop kijken kom ik in de index meteen al verschillende termen tegen waar ik de ballen niet van snap...

neem nou condensator of dynamisch?? volgens mij 2 totaaaal verschillende dingen, maar toch wordt hier onderscheit in gemaakt...

wie kan er nou is dingen roepen waar ik echt op moet letten, ik vind voorbeelden met links super.. maar ik heb niet zo een zin in een pioneer vs dap discussie, om het maar even zo te noemen :wink:

ajah, en voordelen en nadelen van draadloos vs met draadje ;-) ook wel intressant... en dan meer in de kwaliteit verschillen.. :wink:

ik ben benieuwt :mrgreen:
    Beste,

Allereerst een leuk/zinnig topic! Ik zal alvast aftrappen.

Condensator microfoons zijn erg gevoelig, worden o.a. gebruikt om boven een koor te hangen, als overhead bij drums etc. dus om een groot gebied te versterken.
    Dynamische microfoons worden vooral gebruikt als zang, spraak etc. dus voor kleine gebieden.

een van de belangrijkste punten waar je op moet letten is "hoe snel de microfoon rond zingt" als voorbeeld de Sennheisser E 845 is een microfoon die hier heel goed mee kan omgaan. Dus hij zingt weining rond.

Rondzingen gebeurt als volgt. De microfoon die pikt het signaal vanuit de luidsprekers op en gaat dit weer versterken, oftewel het wordt een grote lus. De ene microfoon is hier gevoeliger voor dan de ander.

Comment

ik denk dat ik nu maar in me handtekening gaat zetten dat ik maarten niet ben... :roll:

met "rond zingen" krijg je dus die hoge piep door je speakers als ik het goed begrijp?? maar lijkt me niet dat dit beschreven staat in de artikel beschrijvingen?

welke microfoon doet het goed in de verkoop opt moment??

Comment

Allereerst is full effect niet maarten (check ook avater, majah).

Verder, ook ik heb uiteraard die mic nodig, maar het is meer op het gebied van sprekers etc, bijvoorbeeld op bruiloften e.d. Dus eigenlijk is het dan: mic aan is (liefst automatisch) muziek zacht.

We zoeken nu nog niet naar microfoons voor bv karaoke.

Dus wat is dan de beste optie?

Is dit bijvoorbeeld een goeie?? en hoeveel snoer zit er bij zo'n mic.
        En inderdaad de vraag over draadloos, wat zijn daar de sterke kanten van? behalve bewegingsvrijheid?

Comment

Originally posted by full effect
          ik denk dat ik nu maar in me handtekening gaat zetten dat ik maarten niet ben... :roll:

met "rond zingen" krijg je dus die hoge piep door je speakers als ik het goed begrijp?? maar lijkt me niet dat dit beschreven staat in de artikel beschrijvingen?

welke microfoon doet het goed in de verkoop opt moment??
          hehe sorry mijn fout..tevens niet de eerste keer volgens mij :oops:

Het klopt inderdaad dat je door rond zingen die hoge piep door je speakers krijgt.

Als ik eerlijk moet wezen lees ik te weinig een handleiding door en eigenlijk heb ik nog nooit een handleiding doorgenomen van een microfoon.

De meest gangbare microfoon is op dit moment de SM 58 of de Sennheiser E 845.

Gelijk ook even antwoorden op de vragen van sonic boom. Ik weet dat er op sommigen mixers een knop zit waar je op kunt drukken, waardoor de muziek zachter gaat (kom even niet op de naam)

Ik raad je aan om toch een microfoon te nemen, die geen aan/uit schakelaar heeft. Wanneer je de microfoon uitschakelt of inschakelt zal dit te horen zijn over je boxen en dat is wel storend.
          Ik zou zelf het advies willen geven om eens te kijken naar de SM 58 of sennheiser E 845 of om een keer diverse microfoons uit te proberen.

Jullie andere vraag of draadloos is iets moeilijks....zoals je zelf al aangeeft is een groot voordeel je bewegings vrijheid...eventueel je hebt niet elke keer een microfoon vast in je handen. Ik hoop dat andere mij aan kunnen vullen.

Comment

Sennheiser E 845.

Die bedoel jij toch, Thaan? zit hier snoer bij? en zo ja, hoeveel? En zo nee, welk snoer moet ik erbij hebben, eventueel ook verlenging (5 tot 10 mtr) deze ziet er best uit, heb op een nader forum effe gechecked, komt er inderdaad goed uit, wil m graag bestellen.

Comment

Originally posted by sonic boom
              Sennheiser E 845.

Die bedoel jij toch, Thaan? zit hier snoer bij? en zo ja, hoeveel? En zo nee, welk snoer moet ik erbij hebben, eventueel ook verlenging (5 tot 10 mtr) deze ziet er best uit, heb op een nader forum effe gechecked, komt er inderdaad goed uit, wil m graag bestellen.
              Ja/nee, ik bedoelde de versie zonder schakelaar. maar wel dit type ;-)

Bij deze microfoon zit geen snoer, je kunt hiervoor de Procab 901 of 902 nemen xlr male - xlr female. Bij deze microfoon zit een clip en een hoesje bij.
              Wanneer je de microfoon wilt bestellen, zou je dit dan even via de e-mail willen doen of anders via de shop.

Comment

ik doe het via mn account in de shop, ga nog wat meer geld uit geven, kun je even een klink geven naar die sennheiser die jij bedoelt??

Comment

ja een leuk topic... mijn jb systems vind het rondzingen ook meer dan leuk en doet dit te vaak naar mijn zin..

het liefst wil ik een shure microfoon michien is dat iets wat in me hoofd zit maar shure vind ik over het algemeen goed..

maar welke shure mic raden jullie mij aan?

het is voor drive in show werk.. dus aankondigingen beetje praat beetje zang etc..

Comment

Inderdaad leuk topic. Microfoons zijn aparte dingen. Wisten jullie dat wanneer je je hoofdtelefoon in je mic input zet en je gaat schreewen door je oorschelpen dat dit ook als een mic werkt. Geloof je het niet? Probeer maar, een microfoon is niets anders dan de omgekeerde werking van een luidspreker.

Dit rondzingen noemen ze ook wel Feed back, zeer vervelend dus zorg voor een goede nier karakteristiek van je microfoon.

Diverse veel verkochte types in het betere segment
                    De shure SM58: Dit is waarschijnlijk de meest bekende zangmicrofoon die een praktische cardioïde met een volledig windscherm ( dit dempt de (plop en de wind) heeft. Veel rockmuzikanten geven aan deze microfoon de voorkeur omdat hij een robuuster en krachtiger geluid geeft dan een condensatormicrofoon.

De shure SM58 beta, de duurdere en betere versie van de SM58. Klinkt een stuk beter in het hoog, dus voornamelijk bij zang aan te raden. Let maar eens op die blauwe ring.

De shure SM57: De SM57 wordt veel in studio's en op podia gebruikt om rock instrumenten, zoals elektrische gitaren, saxofoons, koper en drums op te nemen. Net zoals de SM58 heeft deze microfoon een dynamische cardioïd.

De sennheiser E845 of E865, veel gebruikt hoogwaardige microfoon met een goede karakteristiek.

De Sennheiser MD421: Deze microfoon is populair en veelzijdig, 20 jaar geleden is hij ontwikkeld en sindsdien niet veel veranderd.

De Sennheiser MD441: Deze microfoon is net zoals de MD421 een langlopende microfoon. Deze microfoon is eigenlijk ontworpen voor spreek en zang, verder wordt hij ook veel gebruikt voor toepassingen waar normaal voor condensatormicrofoons wordt gekozen.

De Shure SM87A De SM87A van Shure heeft een geleidelijke frequentie- karakteristiek voor een warme, rijke vocale voortbrenging.

Stukje techniek
                    Om geluid op te nemen worden vaak microfoons gebruikt. Door de microfoon worden de akoestische geluidsgolven in elektrische signalen omgezet. Bij de diverse soorten microfoons vindt deze omzetting op geheel verschillende wijze plaats. De meest gebruikte microfoons ontlenen hun naam aan de manier van werking.

koolmicrofoons
                    kristalmicrofoons
                    elektreetmicrofoons
                    dynamische spoel- en bandmicrofoons
                    condensatormicrofoons

Al deze typen hebben gemeen, dat de geluidsgolven een membraam in beweging brengen; dit zorgt er op zijn beurt voor dat uiteindelijk een elektrische wisselspanning wordt afgegeven.

In de P.A.-techniek komen we dit type het meest tegen. Deze microfoon is voor bijna alle toepassingen geschikt en levert een zeer goed en getrouw klankbeeld. Bovendien zijn deze microfoons eenvoudig in het gebruik en voor het podiumgebruik robuust gebouwd en dus weinig storingsgevoelig. En wat ook van belang is: een dynamische microfoon is doorgaans betaalbaar, in tegenstelling tot sommige andere typen.

De dynamische of bewegende-spoel microfoon werkt volgens hetzelfde principe als een generator in een elektriciteitscentrale, maar dan op een veel kleinere schaal. Een licht, cirkelvormig membraan, meestal van dun plastic folie, is bevestigd aan een zeer fijne draadspoel. Deze spoel kan vrijelijk, in een speciaal daarvoor gemaakte spleet, tussen de noord- en zuidpool van een magneet heen en weer bewegen. Wat dit betreft lijkt de constructie van een dynamische microfoon veel op die van een bewegende spoel luidspreker. Alleen werkt de luidspreker omgekeerd: hij veranderd elektrische signalen in geluid.

Wanneer het membraan ten gevolge van een geluid heen en weer beweegt, gaat de hieraan vastzittende spoel in zijn magnetische veld bewegen. Hierdoor wordt een elektrische stroom opgewekt in de draad van de spoel. Deze stroom is erg zwak maar kan gemakkelijk door een voorversterker, zoals de inputversterker van een mengpaneel, worden versterkt.

Condensatormicrofoons.

Van alle typen levert deze microfoon de beste geluidskwaliteit. Ze worden echter voornamelijk in de studiotechniek gebruikt, en minder in de P.A.-techniek. Ze zijn veel duurder dan dynamische microfoons, en hebben een aparte voedingsspanning nodig van 9 V tot 52 V. Deze spanning kan worden geleverd door batterijen, die door het hoge stroomverbruik echter geen lang leven hebben. In plaats daarvan kan een externe microfoonvoeding (fantoomvoeding of phantom power) van 48 V gebruikt worden. Studio- en de duurdere P.A.-mengpanelen beschikken over een dergelijke fantoomvoeding, terwijl die bij goedkopere modellen ontbreekt. Bij gebruik van condensatormicrofoons moet deze voeding apart worden aangeschaft, wat de kosten natuurlijk omhoog jaagt. Dat zijn enkele redenen om in een P.A.-installatie slechts daar condensatormicrofoons te gebruiken, waar een hoge geluidskwaliteit van belang is.

Een condensator bestaat uit twee metalen platen met daartussen een isolerende laag. In een condensator kan een elektrische lading worden opgeslagen. Wanneer de capaciteit wordt veranderd door de afstand tussen de platen te variëren, zal het voltage tussen de platen veranderen. Hierdoor gaat een elektrische stroom de condensator in en uitvloeien. Deze stroom gaat door een weerstand die de condensator met de elektrische voeding verbind. Door het voltage in deze weerstand met een hoog-ohmige voorversterker te versterken, krijgt met een elektrisch signaal.

Een condensatormicrofoon bestaat uit twee van zulke platen. De ene is een vast stuk metaal en de andere een zeer dun, flexibel plastic membraan waarop een heel dun laagje metaal is aangebracht. Hierdoor kan het membraan de stroom geleiden. Wanneer de platen dan worden geladen, zal elke beweging van het membraan de capaciteit van de condensator enigszins veranderen. De hierdoor opgewekte stroom zal het voltage van de weerstand op overeenkomstige wijze veranderen.

Elektretmicrofoon.

Deze werken volgens hetzelfde principe als een condensatormicrofoon. Het belangrijke verschil is echter dat een elektreetmicrofoon geen aparte voedingsspanning nodig heeft. De werking berust op een niet geleidende folie die zich in een elektrisch veld bevindt. Op de folie is een niet vluchtige lading aangebracht, die de polarisatiespanning voor het condensatorkapsel levert. Een elektreetmicrofoon heeft wel een batterijtje nodig, dat vanwege het geringe gebruik lang meegaat; met de batterij wordt een ingebouwde voorversterker of impedantietransformator (deze laatste verandert de interne weerstand van de microfoon, zonder de spanning te veranderen.) gevoed. Een elektreetmicrofoon is goedkoper dan een condensatormicrofoon.

Draadloze microfoons.

Een draadloze verbinding tussen microfoon en mengpaneel heeft veel voordelen. Het belangrijkste is natuurlijk de bewegingsvrijheid van de musicus of zanger op het podium, omdat er geen vaste kabelverbinding is die de "actieradius" beperkt.

Een draadloze verbinding bestaat altijd uit een zender en een ontvanger; er bestaan in principe twee verschillende uitvoeringen. In de eerste plaats zijn er installaties waarbij de zender in de microfoon is gebouwd
                    , en in de tweede plaats zijn er aparte zenders, waarop een instrument of een microfoon kan worden aangesloten. Beide installaties hebben nog een aparte ontvanger nodig, die met het mengpaneel of de versterker is verbonden. Afgezien van de grotere bewegingsvrijheid, hebben draadloze verbindingen het voordeel minder storingsgevoelig te zijn dan kabelverbindingen. Instraling door andere storingsbronnen of mechanische defecten zijn vrijwel uitgesloten.

In Nederland mogen draadloze microfoons alleen worden gebruikt met machtiging van de PTT, en nadat de gebruikte apparatuur is goedgekeurd. Voor deze apparatuur zijn in totaal 28 frequenties gereserveerd, tussen ongeveer 36,6 MHz en 38,7 MHz. Dat zijn de "officiële": frequenties. Er worden ook wel inferieure draadloze microfoons aangeboden die in de FM-omroepband (87,5-108MHz) werken, maar het gebruik daarvan is niet toegestaan ( en door de slechte kwaliteit ook allerminst aan te raden). Ontvangers zijn er in twee soorten: "gewone en "diversity"-ontvangers. Deze laatste zijn overigens alleen zinvol, als door sterke reflecties eventueel storingen verwacht kunnen worden. Deze hoogwaardige apparaten zijn ontworpen voor speciale toepassingen (bijvoorbeeld bij TV-uitzendingen) en voor zeer omvangrijke installaties. Een diversity-ontvanger beschikt in principe over twee ontvangers, die elk signaal op een andere frequentie ontvangen. De ontvanger kiest telkens het sterkste en beste signaal uit en schakelt op de betreffende frequentie over. Normaal gesproken heeft u echter genoeg aan een eenvoudiger systeem.

Alle draadloze installaties hebben een groot nadeel: ze zijn namelijk kostbaar. Ze hebben dan ook alleen maar zin wanneer bij het optreden onbeperkte bewegingsvrijheid is, zoals bij zangers het geval kan zijn.

DI-boxen.

DI-boxen bieden een andere mogelijkheid om geluid op te nemen. Met deze boxen is het mogelijk om een elektrisch signaal te splitsen en aan twee verschillende apparaten door te geven. DI-boxen worden in de regel tussen versterkers en luidsprekerboxen opgenomen. Op die manier behouden we de typische eigen "sound" van de versterker en alle regelmogelijkheden. Sommige DI-boxen kunnen ook tussen instrument en versterker, of tussen voor- en eindversterker worden aangesloten.

DI-boxen hebben een hoogohmige ingang (asymmetrisch) die is uitgevoerd als een klinkstekerbus (wij noemen deze "jack"). Meestal zijn er twee uitgangen. De ene is hoogohmig , ook voorzien van een klinkstekerbus en asymmetrisch uitgevoerd (vaak is er nog een parallelle uitgang aanwezig). De tweede uitgang is laagohmig, en wordt via een XLR-stekerbus naar buiten gevoerd. Op deze uitgang hebben we een symmetrisch signaal ter beschikking, dat we zonder meer op bijvoorbeeld een mengpaneel kunnen aansluiten. Veel DI-boxen hebben nog extra snufjes. Bijvoorbeeld een schakelaar (ground on/off, earth lift) waarmee de aardverbinding kan worden onderbroken; problemen als aardlussen kunnen zo op eenvoudige wijze worden verholpen. Verdere extra's zijn bijvoorbeeld hoge- en lagetonenfilters, fase omkering (fase revers), oversturings-indicatie en bij actieve DI-boxen een batterijcontrole.

DI-boxen kunnen actief of passief zijn uitgevoerd. Beide soorten werken met scheidingstransformatoren, waarvan de kwaliteit bepalend is voor de weergave-eigenschappen van de box. Actieve modellen beschikken over versterkers, die de eigenschappen verbeteren, niveau-aanpassing mogelijk maken en de invloed van de kabelcapaciteit binnen de perken houden.

Het voordeel van DI-boxen is dat er geen andere geluidsbronnen mee opgenomen kunnen worden, geen terugkoppeling kan optreden en ze bovendien goedkoper zijn dan een kwaliteitsmicrofoon met statief. Deze voordelen zijn echter alleen merkbaar bij elektronische instrumenten, die wel een elektrisch maar geen akoestisch signaal leveren. Dat is bijvoorbeeld het geval bij keyboards en elektrische (bas)gitaren.

Directe uitgangen. (direct out/line out)

De meeste keyboards en ook sommige versterkers bezitten directe uitgangen. Deze bieden de mogelijkheid het signaal zonder omwegen af te takken. Het gaat daarbij altijd om hoogohmige, asymmetrische uitgangen. Het signaal dat daar ter beschikking staat, kan eventueel direct naar de line-ingangen van een mengpaneel worden gevoerd, maar om storing door instraling te vermijden, wordt meestal een omweg gemaakt via een DI-box. Op die manier krijgen we een laagohmig symmetrisch signaal voor het mengpaneel.

Wanneer u een DI-box met directe ingangen toepast, moet u erop letten dat die box ook inderdaad achter het instrument of de versterker kan worden aangesloten. Dat is namelijk niet bij alle uitvoeringen het geval.

Richtingsgevoeligheid.

Bij de keuze van een microfoon speelt de richtingsgevoeligheid een belangrijke rol. In de P.A.- techniek worden alle geluidsbronnen afzonderlijk en van nabij opgenomen. Daarbij moet en mag de microfoon geen andere bronnen in de nabije omgeving opnemen. Om deze reden moet een microfoon het geluid, indien mogelijk, het geluid alleen van voren opnemen, en nooit van opzij of van achteren. Microfoons met een nier- en supernierkarakteristiek voldoen het beste aan deze eis.

Microfoons met een kogelvormige karakteristiek mogen slechts daar worden gebruikt waar de op te nemen geluidsbron zeer goed is afgeschermd van andere geluidsbronnen in de omgeving , of wanneer deze niet storend zijn. Microfoons met een shotgun- en een achtvormige karakteristiek zijn voor speciale toepassingen ontwikkeld en zijn doorgaans minder geschikt voor de P.A.-techniek.

Microfoonimpedanties.

Elke microfoon vormt een schijnweerstand voor het signaal. Deze schijnbare weerstand is frequentieafhankelijk, (immers Xl =2 x pi x frequentie x inductie spoel of Xc = 1 gedeeld door 2 x pi x frequentie x capaciteit condensator) en wordt impedantie genoemd. De fabrikant geeft de microfoonimpedantie op in de eenheid ohm (Ω), doorgaans bij een frequentie van 100 Hz. We maken onderscheid tussen hoogohmige en laagohmige microfoons. Een hoogohmige microfoon heeft een impedantie 10.000 Ω of meer, bij laagohmige modellen ligt de impedantie in de buurt van de 200 Ω.

In de P.A.-techniek kunnen we uitsluitend laagohmige microfoons gebruiken. Een hoogohmige microfoon heeft voor P.A.-gebruik onacceptabele nadelen. Lange kabelverbindingen zijn bij hoogohmige microfoons niet mogelijk, omdat daarbij een verlies van hoge tonen optreedt. In de P.A.-techniek zijn lange kabelverbindingen meestal onvermijdelijk. Bovendien kunnen hoogohmige microfoons niet worden aangesloten op mengpanelen met de inmiddels tot standaard geworden laagohmige symmetrische ingangen.

Alle microfoons die door de vakhandel voor P.A.-toepassingen worden aangeboden zijn laagohmige modellen.

Opstelling van de microfoons.

De ruimtelijkheid en de volle klank wordt bepaald door de opstelling van instrument en microfoon in de opnameruimte. Door de afstand tussen geluidsbron en microfoon wordt de ruimtelijkheid van de opname bepaald. Wanneer we met de microfoon in het nabije geluidsveld van het instrument zitten, dan wordt bovendien in principe de klank van de opname warmer (meer laagfrequente bestandsdelen). Bij gebruik van een gradiëntopnemer * wordt deze neiging ten gevolge van het nabijheidseffect nog versterkt. Bovendien worden in het nabije geluidsveld bijgeluiden (greep- en aanzetgeluiden) duidelijk hoorbaar.

*Gradiënt is een wiskundige aanduiding voor "zeer klein verschil". Om precies te zijn: de drukgradiënt is de afgeleide van de geluidsdruk, geeft dus de richting aan waarin de druk verandert en wijst als vectoriele grootheid in de richting waarin het geluid zich uitbreidt. Gradiëntopnemers worden ook wel drukverschilopnemer genoemd. In principe bestaat een gradiëntopnemer uit een akoestisch aan beide zijden open membraam. Omdat voor het geluid tussen voor- en achterzijde van de membraam een klein wegverschil bestaat, treedt tussen voor- en achterzijde een faseverschil op, en dit geeft aanleiding tot een drukverschil. De membraam van de gradiëntopnemer wijkt des te sterker uit naarmate het drukverschil tussen voor- en achterzijde groter is. Omdat dit drukverschil afhankelijk is van de invalshoek van het geluid, zijn gradiëntmicrofoons richtingsgevoelig. Alle richtingsgevoelige microfoons zijn van een gradiëntkapsel voorzien.
                    Last edited by Rick; Sunday-12-04-2009, 22:10. Reason: vreemde tekens aangepast/lay-out aangepast

Comment

kijk, da's tekst, super, ga ik vanavond eens voor zitten.

Comment

Originally posted by jochanan
                        Dit rondzingen noemen ze ook wel Bax Shop, zeer vervelend dus
                        Is dat zelf kennis?????

:D

Comment

Originally posted by sonic boom
                          kijk, da's tekst, super, ga ik vanavond eens voor zitten.
                          Nogal ja,
                          dan voeg ik nog wat serieuze taal toe.

Als je een goede microfoon zoekt voor eigen presentatie, neem je een Shure SM 58. Oerdegelijk en veel gebruikte zangmicrofoon.
                          Wil je echter een universele mic voor ongeoefende sprekers, dan heb je meer aan een electret microfoon. de SM 87 is een goeie, maar prijzige mic. Deze heeft bij buiksprekers (mensen die de mic voor hun buik houden en roepen dat de versterking slecht is) een veel beter geluid dan een SM 58. Er zijn ook goedkopere clonen.
                          Probeer eens een aantal micro's en neem ook meer afstand tot de micro.
                          In ieder geval geen richtpijp nemen.

Comment

jochanan schreef:
                            Dit rondzingen noemen ze ook wel Bax Shop, zeer vervelend dus

Is dat zelf kennis?????
                            Haha, auto scriptje om onze concullega`s niet al te veel aanbod te laten komen. Een van die concullega`s heeft dezelfde naam als de benaming van rondzingen F**dback :D

Comment

Ik ga toch even inhaken op het shure verhaal.

Er wordt weleens gezegd dat een echte geluids man 2 dingen bij zich heeft. Een Leatherman en een Sm58. De Sm 58 kun je ook gebruiken als hamer, drinkt gezellig een biertje mee en kan net zo goed stage diven als een artiest. Het voordeel van de SM58 is dat hij de volgende dag gewoon zonder kater of koppijn (woordspelling) weer aan het werk kkan (probeer het niet uit, valt allemaal buiten de garantie)

Even over de benaming:

een Shure SM58 Beta bestaat niet.

Het is een beetje dubbel op.

Er zijn een aantal product ranges:

De PG serie = Performence serie, Zeer goede en goedkope microfoons ideaal voor beginnende artiesten en kleine pasets

De SM serie = meest gebruikte serie voor live gebruik

De BETA serie = top serie van Shure

De KSM serie = Studio serie, er gevoelig en kwetsbaar, zeker niet geschikt voor live gebruik

Nog een kleine toelichting over de verschillende "58" microfoons:

Shure PG58 = Budget versie van de SM58. Geschikt voor zang, heeft als groot nadeel de aan/uit schakelaar. Wat er voor zorgt dat het live soms niet werkt en je helaas er achter komt dat de switch gewoon uit staat. Leuk voor drive-in werk. Zeer goede prijs. Wel minder robuust dan de SM58
                              Shure SM58 = meest gebruikte mic. voor live gebruik, zeer robuust en is moeilijk te laten rondzingen. Dit komt omdat hij de hogere en lagere frequentie minder goed door geeft. Ideaal voor zang en spraak, niet geschikt voor muziekinstrumenten.
                              Shure BETA58a = Heeft een bredere frequentie bereik, vooral in het hoog, zeer geschikt voor zang. Gaat wel sneller rondzingen dan de SM58, maar nog steeds zeer goed voor live gebruik.

Comment

Working...
                              X