Aha na een dagje offline zie ik dat we al weer een heel stuk opgeschoten zijn. Ik vind dit forum overzichtelijker !!! Alleen nog paar veranderingetjes maar daar wordt denk ik nog wel aan gewerkt !!!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Di Box
Collapse
X
-
Di Box
Wanneer gebruik ik een DI Box.
Een DI-box dient om een type signaal te converteren naar een ander type signaal.
Een DI kan van bijvoorbeeld een line niveau van een electrische piano, een gitaar of een basgitaar, een gebalanceerd microfoonsignaal maken.
Hierdoor kun je bijvoorbeeld ook grote afstand via je mutikabel draaitafels, cdspelers, minidisk spelers e.d. via je grote mixer afregelen.
Daarnaast kan een Di van een ongebalanceerd signaal, een gebalanceerd signaalmaken
en haalt hierdoor onnodige storingen weg...(denk oa. aan de groundlift).
Waardoor je op de langere afstanden minder last heb van storingen en minder ruis.
Er zijn ook DI boxes (o.a. van Behringer) die het geluid vervormen. Door ze te laten klinken alsof ze door een buisenversterker zijn versterkt. Deze staan op dit moment nog niet in de webshop.
Een Di box kan actief of passief werken, soms kan een DI box het op beide manieren, echter bij passief zullen er minder functies werken. (passief is zonder externe voedingsbron).
Als een Di Box actief is kan dit op verschillende manieren:
Via een 9 volt Batterij
of via een adaptar (meestal meegeleverd);
of via Phantom Voeding.
Comment
-
de meeste actieve Di boxen hebben vaak een knop waarop dit in te stellen is.
Wat ik alleen nog nooit gezien heb is een di box met xlr in en uit. Wel jack in en XLR uit. Moet je dan het signaal opnieuw ongeblanceerd maken?
Of bedoel je niet achter elkaar maar dat je beide signalen via een di box laat lopen. Als je dit bedoeld is mijn tweede Di sugestie een goede keuze.
Comment
-
Ik bedoelde met mijn eerste opmerking, dat je beter 2 di boxen kan nemen voor een elek. piano, zodat je + 3 dB winst hebt.
Wij hebben de di box 100 op voorraad en die heeft een XLR in en out en natuurlijk ook een jack. Tevens heeft de di box een schakelaar (ground on/off, earth lift) waarmee de aardverbinding kan worden onderbroken; problemen als aardlussen kunnen zo op eenvoudige wijze worden verholpen.
Er zitten ook 2 knoppen op, namelijk de "- 20 dB schakeling" Deze schakelaar vergroot de gebruiksmogelijkheden van de ultra di aanmerkelijk; van het lage signaalniveau van een hoogohmige microfoon of een gitaar tot de speakeraansluitingen van een pa-eindtrap. Wanneer beide schakelaars zijn ingedrukt is de demping 40 dB. Let op! de schakelaar dien je alleen te gebruiken wanneer je er zeker van bent dat de di box overstuurt en niet de microfoonvoorversterker. Gebruik deze schakelaar ook zo min mogelijk om een optimale ruisafstand te houden.
Ik hoop dat hiermee wat onduidelijkheden worden voorkomen.
Comment
-
ok Dan begrijp ik wat je bedoeld.
Voor de andere mensen even ter verduidelijking.
Het is logisch dat twee signalen meer geluid kunnen geven dan 1 signaal. We gaan er voor de makkelijkheid van uit dat het dus 1 x zo hard is dan een monosignaal. Een verdubbeling van geluid wil zeggen ook een verhoging van het aantal DB. Om precies te zijn is 1 x zo hard hetzelfde als + 3DB
Vandaar de aanvulling van Thaan. dank je wel voor dit.
Comment
Comment