Announcement

Collapse
No announcement yet.

Standaardweetjes voor beginners

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Standaardweetjes voor beginners

Ik was in de kennisbank eens gaan zoeken waar tips voor beginners staan, maar tot mijn verbazing staat er nergens een topic met de standaard weetjes die veel beginners nog niet weten. Vandaar bij deze wat meer info bij problemen:

Help! Mijn geluid ruist!

Er zijn heel veel manieren waardoor er een ruis in je systeem kan zitten, maar de meest voorkomende bij beginners die makkelijk op te lossen zijn:

- Kabelbreuk

De kabel maakt nog net wat contact en zorgt daardoor voor een slecht/geen signaal. De oplossing is erg simpel; Bestel een nieuwe kabel.

- Staat je mengpaneel/equalizer goed afgesteld?

Controleer altijd of het geluid wat je mengpaneel/equalizer in gaat evengroot is als het geluid dat je mengpaneel uit gaat. Je mengpaneel is immers geen versterker.
    Dit kun je regelen door:
    ~Je schuif/draaiknop voor het volume niet boven het lijntje met de 0 uit te laten komen.
    ~De draaiknoppen voor high/mid/low ook niet boven de 0 uit te laten komen. Wil je bijvoorbeeld de lage tonen iets hoger zetten, dan moet je de knoppen high en mid iets terugdraaien, ipv. de low knop helemaal opendraaien.
    ~De schuiven van de equalizer ook weer niet boven de 0 uit laten komen, wil je een bepaalde frequentie verhogen, doe dat dan door alle andere frequenties een tikje naar beneden te doen.

- Heb je een laptop aangesloten?

Het beeldscherm van je laptop reageert in sommige gevallen via de aarde op je geluidsinstallatie. Dit kan je simpel oplossen door je laptop aan te sluiten op een stekkerdoos zonder aarde zoals deze:

In welke volgorde wordt alles aangesloten?

De 2 meest voorkomende zijn:

Sub/Top combinatie (Dus 2 luidsprekers voor hoge tonen, 2 voor de lage tonen)
    geluidsbron (cd-speler set/laptop etc.) - Mengpaneel - Equaliser - Cross-over - 2 versterkers - luidsprekers

Full-range (2 luidsprekers voor alle tonen)
    geluidsbron (cd-speler set/laptop etc.) - Mengpaneel - Equaliser - Cross-over - versterker - luidsprekers

Voor de duidelijkheid:

Er zijn natuurlijk veel meer manieren van aansluiten, alleen dit zijn de 2 die het meeste voorkomen.

In welke volgorde moet je alles aanzetten?

Je begint met het aanzetten vanaf de geluidsbron, en doet als laatste de versterker. Zorg ervoor dat als je je versterker aanzet, dat alle schuiven van je mengpaneel naar beneden staan.

Op meer beginnerstips kan ik nu even niet zo snel komen..
    Heb je er een? Zet hieronder, dan voeg ik hem toe.
    Last edited by J&W drive-in; Saturday-12-06-2010, 12:29.

het uitschakelen van je instalatie:
    Begin bij het dicht schuifen van je faders en zet dan je versterker uit en dan pas de rest

Comment

Investeer in goede licht statieven en goede truss als je dit wilt gebruiken.
      Beter spaar je een paar maandjes langer dan dat je nu die ene goedkope truss kunt kopen.
      ook wel fijn als je safety's gebruikt aan je lampen. Je moet er niet aan denken dat er een lamp op iemands hoofd valt!

Comment

Originally posted by dsound Audio Solutions View Post
        het uitschakelen van je instalatie:
        Begin bij het dicht schuifen van je faders en zet dan je versterker uit en dan pas de rest
        Gewoon precies het omgekeerde doen van het aanzetten;) (dus eerst faders omlaag, dan amps uit, dan bronnen uit indien nodig, dan kabels los etc. etc.)

Daan

Comment

Inversteer ook meteen in originele muziek (geen illegale downloads) .Hoef je je eigen ook nergens druk om te maken.

Comment

Originally posted by henk View Post
            Inversteer ook meteen in originele muziek (geen illegale downloads) .Hoef je je eigen ook nergens druk om te maken.

ehhh....oké...:cry:

Comment

En de toegevoegde waarde in dit topic waar al een jaar niets in is gepost is..?

Comment

Originally posted by Rick View Post
                En de toegevoegde waarde in dit topic waar al een jaar niets in is gepost is..?
                Jeej weer een post erbij. Ja jongens en meisjes het is waar post meer en uw roem rijkdom en geluk zal komen. Naar het schijnt is het zo wie als eerste 100.000 posts heeft wint de staatsloterij met een jackpot van heel veel.

Maar serieus ik heb geen idee dat vraag ik me ook nogal eens af. WAAROM??? Vooral de posts die dan gedaan worden :???:.

Maargoed om het toch on topic te houden,

Een actieve speaker moet als je er een mengpaneel, mp3 speler, laptop of cd speler op aangesloten zit op LINE staan. Sommige actieve speakers hebben een switch tussen line en mic. Staat deze op mic met een line signaal dan heb je kans op kaboemie zeker bij de goedkopere die niet zo goed beveiligd zijn. Twijfel je. Zet er signaal op en draai dan langzaam de volume knop op de speaker open. Begint het raar te klinken en vervormen? Stoppen dan is er iets mis.

Comment

Soms wordt er op dit forum gevraagd wat het verschil is tussen actief en passief:
                  Bij actief zit er een versterker in de luidspreker gebouwd, bij passief is dit niet het geval en moet er een losse versterker bij gekocht/geplaatst worden.

Comment

Originally posted by hardstyle View Post
                    Soms wordt er op dit forum gevraagd wat het verschil is tussen actief en passief:
                    Bij actief zit er een versterker in de luidspreker gebouwd, bij passief is dit niet het geval en moet er een losse versterker bij gekocht/geplaatst worden.
                    Iets uitgebreider: (Please correct if wrong)

Passief: Versterkerkantje voor hoog en laag, niks aan de hand.

Actief: Bi-ampen van het signaal, hoog en laag scheiden (De woofer en de hoogdriver van een kastje apart aansturen).

Self-powered: De versterkers zitten in de luidsprekerkasten.

Comment

Actief en passief worden behoorlijk vaak door elkaar gebruikt, eigenlijk is het voor twee zaken toe te passen (en zo wordt het ook grotendeels in de shop gebruikt):

- actief/passief gepowered
                      - actief/passief crossen/filteren

Actief gepowered: ingebouwde versterker
                      Passief gepowered: Externe 19 inch PA-versterker (ja dat kunnen ook andere zijn, maar om het even logisch te houden.. ;))

Actief gefilterd: Crossover met aanpasbare instellingen waarbij hoog en laag gescheiden worden
                      Passief gefilterd: Interne, niet-aanpasbare crossover op een vaste frequentie. Kan ook gelden voor filters (die het geluid boven of onder een bepaalde frequentie afkappen, bijv. subsonic filter of low-pass filter)

Comment

Gebruik actieve speakers nooit in de regen!! Als er een hoes mogelijk is, gebruik die dan ook!

Passieve speakers kunnen een stuk beter tegen regen als ze een beetje naar beneden staan gericht.

Actieve speakers kun je ook wel naar beneden richten maar dan valt de regen in de versterker, niet zo handig dus.

Comment

Originally posted by henk View Post
                          Spotify is erg handig. Je moet wel 10 euro per maand betalen, maar je hebt simpelweg alle muziek in je handen. Waar internet is heb je letterlijk alle muziek. YouTube kan je beter niet mee draaien, als je er dan toch mee draait alleen van het kanaal van VEVO, die hebben altijd de originele!!

Comment

Originally posted by GRasing View Post
                            Spotify is erg handig. Je moet wel 10 euro per maand betalen, maar je hebt simpelweg alle muziek in je handen. Waar internet is heb je letterlijk alle muziek. YouTube kan je beter niet mee draaien, als je er dan toch mee draait alleen van het kanaal van VEVO, die hebben altijd de originele!!
                            Hoe wil je dan draaien??? Gewoon een nummer instarten? Hoe kan ik que gebruiken / pitch. Wat als me verbinding stervens traag is?

Nee dat gaat hem dus niet worden voor mij en ook lijkt het me niet een succes voor de meeste andere dj's. Ik moet me tracks gewoon zelf beheren niet via internet. Daar heb ik helemaal niets aan. Wat nu als ik ergens sta te draaien waar ze geen internet hebben. Zo heb ik toch nooit een betrouwbare database? Gewoon eerlijke muziek kopen en dan eventueel copieren op een cd en die dan mee nemen. Maar zorg wel dat je gewoon een eigen database bij hebt.

Verder heb je het probleem van een draadloos netwerk dat wanneer er een 1000 gekke hossende GSM bezittende menigte staat je opeens een zeer onbetrouwbaar draadloos netwerk hebt.

Kortom gebruik zo ie zo geen draadloze netwerken die zijn niet betrouwbaar genoeg in dit soort toepassingen. Je netwerk beschikbaarheid gaat enorm achteruit als er veel publiek is.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                              Hoe wil je dan draaien??? Gewoon een nummer instarten? Hoe kan ik que gebruiken / pitch. Wat als me verbinding stervens traag is?

Nee dat gaat hem dus niet worden voor mij en ook lijkt het me niet een succes voor de meeste andere dj's. Ik moet me tracks gewoon zelf beheren niet via internet. Daar heb ik helemaal niets aan. Wat nu als ik ergens sta te draaien waar ze geen internet hebben. Zo heb ik toch nooit een betrouwbare database? Gewoon eerlijke muziek kopen en dan eventueel copieren op een cd en die dan mee nemen. Maar zorg wel dat je gewoon een eigen database bij hebt.

Verder heb je het probleem van een draadloos netwerk dat wanneer er een 1000 gekke hossende GSM bezittende menigte staat je opeens een zeer onbetrouwbaar draadloos netwerk hebt.

Kortom gebruik zo ie zo geen draadloze netwerken die zijn niet betrouwbaar genoeg in dit soort toepassingen. Je netwerk beschikbaarheid gaat enorm achteruit als er veel publiek is.
                              Spotify PRO werkt met verschillende CD spelers, die ik heb. Verder heb je dan gewoon de 'offline' modus in je playlist!

Comment

Working...
                              X