Announcement

Collapse
No announcement yet.

potmeters kapot

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• potmeters kapot

hallo allemaal!

Ik heb een DAP SOUNDMATE systeem en heb al enige tijd last van het uitvallen van de basboxen. Ik heb vandaag de boxen open geschroefd en ben er achter gekomen dat het veroorzaakt wordt door kapotte potmeters van zowel de main als het sub-volume.

Het zijn 6-pins 10K stereo potmeters en ik heb gezocht naar deze potmeters op internet en kwam hierop terecht:
    Switch over to… OKAPHONE Elektronika voor al uw Alps Regelbare weerstanden met een as van 4 of 6 mm met twee sleepcontacten..

is dit geschikt voor mijn systeem??

alvast bedankt!
    Mats

Kom er ook achter of de potmeters die er nu in zitten linear of logaritmisch zijn.
    Anders werkt het niet meer lekker.
    En als je voorbeeld hetzelfde eruit ziet als wat er nu in zit en het past. Waarom niet.
    Erg moeilijk zonder foto van orgineel om te zeggen of dit model past.
    Of je moet al een keer zo'n DAP soundmate gerepareerd hebben.

Comment

Ik dacht dat geluidspotmerers meestal logaritmisch waren, anders anders loopt het volume van het geluid niet linear op.

correct me if I am wrong

Comment

Is niet iets waar je blind van uit kan gaan. Meten is weten.

Comment

Voor die paar euro bestel je toch beide? logarithmisch én linear? Dan kan je wat proberen.

Comment

Originally posted by john View Post
            Voor die paar euro bestel je toch beide? logarithmisch én linear? Dan kan je wat proberen.
            Hey John, goede tip van jou en dan tegelijk, meten is weten onder je reactie plaatsen. Nou nog weten wat je moet meten.
            Anders staat het er ook maar voor niks onder.

Nog wat info.
            Potmeters bestaan in zowel lineaire als logaritmische versies:

lineair - Een lineaire potmeter heeft een weerstandselement met een constante diameter, waardoor de weerstand tussen de slede en een van de uiteinden proportioneel is tot de afstand tussen beide. Een lineaire potmeter is te herkennen aan een letter B op de behuizing, volgens de "oude" standaard was dit een A.

logaritmisch - Een logaritmische potmeter heeft een weerstandselement dat conisch toeloopt van het ene naar het andere uiteinde, waardoor de weerstand tussen de slede en een van de uiteinden logaritmisch verloopt als functie van de afstand tussen beide. Dit type wordt vooral toegepast in audioversterkers omdat de amplitudegevoeligheid van het menselijk oor ook logaritmisch is. Hierdoor kan een volumeknop met een bereik van "0" tot "10" zorgen dat een niveau van "5" half zo luid klinkt als een niveau van "6". Een logaritmische potmeter is altijd te herkennen aan een letter A op de behuizing, volgens de "oude" standaard was dit een B.

Aangezien het geen oude apparatuur betreft kan je er voor 99,9% van uit gaan dat A voor log. staat en B voor lin. (wat er op jou originele potmeters staat)
            Last edited by Guest; Sunday-17-03-2013, 11:43.

Comment

Of je belt DAP / je levernacier op en zorgt dat die het fixen.

Comment

Working...
              X