Announcement

Collapse
No announcement yet.

2 versterkers op 1 bron

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 2 versterkers op 1 bron

Ik heb 4 passieve boxen en 1 Behringer EPQ2000 versterker. De boxen zijn dan per 2 doorgelust. Eigenlijk wil ik nog een 2e versterker als reserve.

Ik zou dan natuurlijk ook 2 sets kunnen gebruiken. Maar kan ik dan een simpele Y kabel (Jack) kunnen gebruiken of geeft dat signaalverlies? Tussen de controller en de versterker zit nog een eenvoudig mengpaneel.

Er is al eens een topic over geweest maar dat ging om 3 versterkers op 1 bron.

Het kan simpeler, vaak zijn de diverse inputs op een versterker keihard aan elkaar doorgelust. Dat betekent dus dat je de inputs ook als line out kunt gebruiken.

Dus, wanneer je met XLR naar amp 1 gaat, kun je met een jack-XLR kabeltje naar amp 2.

Comment

Dank voor je antwoord, Rick. Dat is idd simpel.

Niet dat ik lange kabels heb, maar is die Jack bij de EPQ2000 ook "balanced"? In de handleiding staat Balanced XLR en 1/4" TRS jack. Is TRS per definitie balanced? Dat is vaker niet al te duidelijk. Soms staat er alleen dat het +4dB is. Daar zou je dan uit op mogen maken dat het om een balanced signaal gaat?

Comment

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om de versterkers op "mono" te zetten en 1 versterker voor de 2 linker speakers en 1 versterker voor de 2 rechter speakers. Of is dat onhandig?

Comment

Neeeeeej,

Dat zou ik dus echt zo min mogelijk willen doen in een stereo setup.

Doordat je dan naar mono gaat verlies je zoveel klank en ruimtelijkheid van je muziek. Echt dat verschil hoor je zo duidelijk. Ook moet je dan nog eens je set mono gaan aansturen. Dus je bron moet al mono signaal gaan geven omdat je anders op sommige momenten je muziek harder en zachter hoort gaan omdat er wel stereo in je muziek zit.

Wil je het echt helemaal toppie aansturen en niet met een split kabel willen gaan werken. Neem een audio processor. Dit kan al een simpele berhinger zijn maar ook luxer zoals een dbx of xilica en ga zo maar door naar nog duurder en beter en meer mogelijkheden. Maar eerlijk is eerlijk de behringer doet het heel aardig voor het geld.

Comment

Het zou wel stereo blijven maar links en rechts krijgen hun eigen versterker. Net als bij actieve speakers. Maar echt elegant lijkt me dit bij nader inzien toch niet.
            Mijn uitgangsidee was om twee versterkers te hebben voor het geval er eentje de geest geeft tijdens een feest. Toen bedacht ik dat ik die dan net zo goed kon inzetten en zo meer vermogen te hebben. De oplossing om de ingangskanalen te verbinden is het eenvoudigst, denk ik.

Een audio processor is heel mooi maar vooralsnog niet direct nodig. Tenzij ik nog wat aan het geluid wil sleutelen, natuurlijk.

Comment

Originally posted by Theo56 View Post
              Het zou wel stereo blijven maar links en rechts krijgen hun eigen versterker. Net als bij actieve speakers. Maar echt elegant lijkt me dit bij nader inzien toch niet.
              Elke beetje fatsoenlijk opgebouwde professionele PA werkt zo hoor, rackje voor PA links, rackje voor PA rechts.
              Zou toch ideaal zijn? Geen lange (dure!) speakonkabels maar achter elke stack een apart amprackje.

Comment

Originally posted by renevanh View Post
                Elke beetje fatsoenlijk opgebouwde professionele PA werkt zo hoor, rackje voor PA links, rackje voor PA rechts.
                Zou toch ideaal zijn? Geen lange (dure!) speakonkabels maar achter elke stack een apart amprackje.
                Voor grotere setups is dit inderdaad wel een vaak voorkomende oplossing.
                MAAAR als het om wat simpelere klussen gaat ( 2x topje met statief of een simpele sub top setup ) kom ik het toch eigenlijk nooit tegen en pas ik het zelf ook niet op die manier toe hoor.
                Het scheelt dan natuurlijk ook dat je speakers niet zo ver van je af staan dan op een groter evenement / locatie.

@ theo.
                Reserve versterker?
                Net als een set reserve cd-spelers, reserve mixer, reserve speakers?
                Dat kom ik toch ook niet zo vaak tegen.
                Als je een beetje fatsoenlijk materiaal hebt dan hoef je je hier niet zo druk over te maken.
                Maar dit is wel 1 van de redenen waarom ik fan ben van actieve speakers. Amp kapot? Jammer dan doet 1 speaker het niet maar de rest draait door.

Comment

Ik heb A-kwaliteit autobanden, maar toch heb ik een reservewiel ;-)

Ik heb echt wel goede spullen maar uit de middenklasse en het is niet nieuw. Het is nu eenmaal techniek en techniek kan stuk gaan, of storing hebben. Daarom heb ik wel graag backup. Dat hoeft niet alles dubbel te zijnmaar als mijn controller of laptop vast zou lopen (nooit gebeurd), prik ik een Ipod in mijn mengpaneel en heb ik ff de tijd om de boel op te starten. Zo ook mijn licht. Mijn DMX dongle heeft een standalone functie en anders kan een deel van het licht in auto-modus werken, in geval van nood. Ik heb alleen geen aggregaat :-)

Ik wil eigenlijk ook naar actieve speakers maar goede toppen zijn niet goedkoop en het blijft toch een uit de hand gelopen hobby. Een 2 amp erbij is het voordeligst en kan ik daarnaast ook gewoon gebruiken. In verschillende setups zelfs.

Comment

Bij (grote) tv shows licht ook altijd een 2e (en soms een 3e) back-up mengtafel, en dat zijn echt geen goedkoope speeltjes.
                    De vraag is natuurlijk wegen de kosten van "reserve" op tegen de kosten en de kans van het risco dat het mis gaat.

Een kapotte kabel komt vaak voor: dus die neem je altijd reserve mee.
                    Echter als je amp het bij de magazijn check deed, dan doet ie ut vast ook wel bij het optreden.
                    Bij een show waar je met 2 topjes weg komt zijn de gevolgen van een storing ook nog wel te overzien.

Comment

Bij een kleine show is het natuurlijk minder rampzalig, maar ik wil niet iemands feest verknallen omdat mijn versterker de geest geeft.
                      En zo'n EPQ2000 kost 277 euro, dus daar val ik me geen buil aan. Het is geen moderne klasse D maar hij doet wat hij doen moet en heeft met 2x500W RMS aan 8 ohm (2x700Watt / 4ohm ) nog best power.

Maar als ik hem dan toch meesleep, waarom zou ik hem dan niet gebruiken? Ik vroeg me af hoe ik die 2 het beste aan kan sluiten. Concluderend zijn er 2 opties:
                      1. De ingangen koppelen en 1set speakers op de ene en de 2e set op de andere amp
                      2. 1 amp voor 2 linker speakers en 1 amp voor de 2 rechter speakers

Comment

Ik zou op beide versterkers 1 linkerspeaker zetten en 1 rechterspeaker.
                        Als er 1 versterker uit zou vallen heb je in ieder geval nog geluid aan beide kanten.
                        Je hebt wel als nadeel dat je meer speakerkabel aan het leggen komt.

Comment

Wij hebben 2 ampracks, een bij elke stack. In ieder rack een x-over, een sub versterker en 2 versterkers voor de topjes.Doen we al jaren zo. Maar misschien zijn wij verwend.....

Comment

Working...
                          X