Het forum is niet langer in gebruik. De informatie op het forum blijft beschikbaar, maar het is niet langer mogelijk om te reageren. Voor het laatste nieuws, achtergronden en advies verwijzen we je graag door naar onze website, blog en het keuzehulp-overzicht.
Mag? Jawel.
Verstandig? Dat hangt af van het signaal welke wordt aangeleverd.
De doel van de input gains zijn bijvoorbeeld om het signaal welke je aanlevert op de ingangsgevoeligheid van de luidspreker (versterker) af te stellen (dus dat deze niet oversturen).
kan en mag wel maar, je houd natuurlijk niks meer over qua headroom en je boost alle ruis ook. als je een mengtafel aansluit kan je met je gain daarop afregelen. Als je iets direct aansluit via RCA of XLR dan is dat anders. Graag wat duidelijker aangeven wat je wilt bereiken.
mijn masters staan meteen in het rood al de gains van het ev set in het miden staan mvg
Ik mag hopen dat dit alleen gebeurd als je de master faders op je PA12 (te ver) open zet, en dat deze onafhankelijk zijn van waar de gain op de elx staan?
Met de master faders op de PZ12 regel je hoeveel signaal er naar de elx gaan, zet hier een signaal op welke net niet in rood komt.
Stel de input gain op de elx zo in dat signaal (onafhankelijk van volume) niet vervormt.
Met de level knop op de elx stel je de maximaal volume in (limit ledje mag niet branden).
Nu kun je met de faders op de PA12 je volume regelen.
Master helemaal op rood dat is sws niet goed je clip heel je mix.
Het is afhankelijk wat je doet. Speel je iets af dan is het vaak op hoge volume afgemixed en hoef je niet vanaf je mixer veel gain te geven. Om dit te te controlleren moet je met je PFL knop of switch kijken hoeveel signaal krijg je binnen en dat mag niet hoger dan 0db zijn voor optimaal geluid en geen vervorming.
Ga je een microfoon aansluiten dan afhankelijk welke microfoon en type zal je ook met je PFL moeten checken hoeveel gain komt er binnen stel dit zodanig af dat het niet in het rood gaat maar groen naar net geel, meestal kom je uit rond 12 uur of net is onder uit.
Ik heb zelf EKX serie en deze zet ik nooit maar dan echt nooit helemaal open. 12 uur of 1 uur afstand van je volume knop op je speaker zelf is voldoende. Regel de rest op je mixer af.
Comment