Announcement

Collapse
No announcement yet.

hoe uitgangsignaal van keuboard verminderen om te kunne aansluiten op actieve box

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hoe uitgangsignaal van keuboard verminderen om te kunne aansluiten op actieve box

hallo
    ben nieuw hier en wens een vraag te stellen

ik bezit een keyboard tyros 4(modern hedendaags keyboard-toetseninstrument)
    ik wil dit keyboard aansluiten op een oude actieve versterker-box (150 W) merk eminent waaraan ik verknocht ben
    Mijn vroeger electronisch orgel van hetzelfde merk eminent was daarop aangesloten en werkte perfect (was op mekaar uiteraard afgestemd)
    Deze actieve box heeft (enkel) een AUX - ingang (voor jack-fiche) met specificaties 350 mVeff en 20 Kohm (ik bezit het schema), geen line-ingang of XLR

Wat is nu probleem? het uitgangssignaal van mijn keyboard is veel te hoog voor deze versterkerbox.
    ik zoek dus een oplossing om uitgangsignaal en ingang aan te passen aan mekaar, of anders gezegd uitgangsignaal te verlagen.
    om een verhaal kort te maken , bij mijn weten zou dat op twee manieren kunnen

eerste oplossing:
    mengpaneel er tussen en (stereo) keyboard aansluiten op twee lijningangen met GAIN-regeling van een mengpaneel, en de MAIN out van het mengpaneel naar de twee versterker-boxen.....
    vraag is dan ook: welk merk, welke type.
    ik dacht aan Mackie 402VLZ4, deze heeft vier ingangen , waarvan twee (mono) MET GAINregeling ...dus ok.
    Maar ik zou ook microfoon willen aansluiten, en er is op dit toestel geen derde lijn voor micro......is dan de mackie 802VLZ4 een oplossing
    Die microfoon is niet mijn hoofdprobleem, wel feit dat uitgangsignaal moet verminderd worden...dus die GAIN biedt soelaas , denk ik

tweede oplossing:
    veel eenvoudiger....vóór de ingang van de actieve box, een( lineaire) potmeter schakelen (100 K) die dan eigenlijk dienst doet als GAIN
    hoe schakelen? ik vermoed éne uiteinde aan de massa, maar aan welke massa? Massa van keyboard, of massa van versterkerbox, of aan beide massa's verbinden???
    Het andere uiteinde naar de uitgang van het keyboard
    En tenslotte de 'loper' naar ingang versterkerbox.
    En dan draaien om signaal te verminderen
    voordeel: véél goedkoper

mijn vraag is: klopt mijn verhaal,?
    kunnen jullie mij toch wat meer uitgebreid antwoorden of uitleg geven aub

ik heb wel een soldeerbout en tin, maar voorde rest ben ik leek
    dank bij voorbaat !!!!!!

Je zou normaal de line uitgang met de aux ingang verbinden,dit zou moeten werken.
    Anders een di box kopen, hier kun je ook het signaal mee verzwakken.
    Uiteraard zal het ook met een mengpaneel kunnen.

Comment

Met Ampli eens.
      Gebruikt u wel de line uitgangen en dus niet de speaker uitgangen van de tyros?
      Mixer, DI-box zal allemaal mogelijke oplossingen.
      Stereo potmeter (gezamenlijk massa aan 1 uiteinde, + van tyros op ander uiteinde en loper naar box ingang) kan ook.

Comment

Aan Tb studio
        Eerst en vooral dank voor zeer snelle reactie
        Ik gebruik wel degelijk de line uitgang en niet de uitgangen van de hoog/mid toon boxjes
        Toch nog een vraagje
        Mijn probleem...te hoge uitgangssignaal kan ik dus oplossen met drie dingen
        Mengpaneel....via gainkanaal
        Gewoon twee aparte Potmeter of een Stereopotmeter...wat raadt je mij aan : honderd K? Met deze oplossing kan ik traploos experimenteren met het signaal...zie verder
        Di box....ken er niks van ...maar hier kan ik niet traploos , maar enkele via knop regelen....-20 db of -40 db
        Klopt mijn regering?
        Wat vindt jij beste
        Dank bij voorbaat
        Johan
        Di B

Comment

Hallo Johan,
          Experimenteel zou je met een 10K potmeter aan de slag kunnen, als definitief oplossing zou ik er niet voor gaan (storing gevoelig).
          Dan zou ik als je de gewenste instelling hebt gevonden kiezen voor vaste weerstanden.
          Met een mixer zal je beide kanalen (links en rechts) apart moeten regelen met twee kanalen op de mixer.
          Het blijft echter vreemd dat het (line) signaal te hoog is. Kun je iets meer vertellen over die actieve box?

Comment

Dank ampel voor jouw vlug antwoord

Comment

Dag bt studio
              Je vraagt of ik iets meer kan zeggen over die box....
              Ik heb daar een schema van, maar ik slaag er maar niet in dit hier te posten
              Heb jij een mailadres waarnaar ik het kan versturen?
              Of andere mogelijkheid?
              Ikzelf weet genoeg denk ik voor mijn probleem, maar ik wil jou gerust dit schema sturen.
              Alleszins... ik ga het uitproberen en hou jou op de hoogte.
              Ik heb van jou een paar thema's gevolgd en jij lijkt mij zeer onderlegd in die materie
              Ik kan jou zeggen dat er heel veel geluld wordt on onwaarheden wordt verteld op internet, ook op forums.
              Zelfs over simpele zaken
              Met dank bt-studio
              Dus ik wil jou schema bezorgen

Comment

Met deze;
                JBL Nano Patch+ koop je bij Bax-shop met de laagste prijs garantie en 30 dagen niet goed geld terug garantie. Voor 23:00 besteld, morgen in huis!

Comment

Working...
                X