Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jbl tr 105

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Jbl tr 105

Ik heb 4 JBL TR 105 speakers. Deze wil ik ophangen in mijn kroeg. Ik heb ook 2 FAME AMP 1000 MKII staan. Kan dit?

Als ik het goed lees zijn die luidsprekers 225W op 8 Ohm, terwijl die versterker 2x300W levert op 4 Ohm. Daarmee is die versterker te licht voor die luidsprekers.

Peter

Comment

Dank Peter, volstaat het om 1 nieuwe versterker te plaatsen, zo ja hoe 'zwaar"dient deze dan minimaal te zijn?

Comment

De 'richtlijn' is dat een versterker 1,5-2 keer zoveel vermogen moet kunnen leveren als de luidsprekers zijn (dus 350-500 Watt op 8 Ohm). Als je één versterker wilt gebruiken voor 4 x 225 W (in parallel dan waarschijnlijk) heb je voldoende aan een versterker van 2x800W op 4 Ohm (of twee versterkers van 2x400W op 8 Ohm).

Hier is wat handig leesvoer.

Peter

Comment

Het ligt er een beetje aan hoe groot die kroeg is en waarvoor het geluidssysteem bedoeld is. Gezellige 'achtergrond' muziek of keiharde top 40 muziek. Is de kroeg niet te groot en hoeft het niet op standje oorlog, dan gaat het met genoemde set wel lukken.

Comment

Oke ff een heerlijk stukje discussie opgang helpen.

Ja het klopt dat de versterkers te ligt zijn om het maximale uit de kasten te halen.
            Ja het klopt dat bij het echt goede materiaal 1,5 a 2x het vermogen geleverd mag worden.

Dan gaan we nu verder met het volgende,

Dit zijn geen super speakers, daarnaast zijn het toppen. Als jij hier 2x het rms vermogen op gaat zetten vliegen de onderdelen om je oren. Gewoon niet doen dus.

Een 250 a 300 watt rms op een 8 ohm zou voor de versterker echt meer dan genoeg zijn om zo goed als het maximale uit je kast te gaan halen. Meer en echt het gaat er mee naar zijn grootje.
            De aangegeven versterker zal zo rond de 150 a 175 watt op 8 ohm geven.
            Je hebt er 2 dus 2 per versterker aan sluiten.
            Nu hoor ik iedereen denken ja maar dat is toch veel te ligt je haalt nooit het maximale uit je kast.
            Klopt.

Nu dan aan iedereen de vraag. Hoeveel db ga ik meer uit me kast halen als ik er wel 300 watt op ga zetten?

Dat klopt maar 3 db. Verdubbel het vermogen en krijg er dus 3 db bij.
            Is dat een echt groot verschil wat je meer gaat halen uit je kast voor het gevoel als luisteraar?
            Wil je daar echt je kasten mee tot je max gaan belasten?
            Of zelfs flink investeren in een nieuwe versterker voor een redelijk klein verschil?

Ik zou gewoon zeggen gebruiken die hap. Niet in de clip gaan draaien. Kan de versterker prima tegen en zo gek veel zachter gaat het helemaal niet.
            Wil je toch wat kopen. Dan doe gewoon alles weg want echt pareltjes zijn het zeer zeker niet.

Nog een voordeel van 2 amps. Je kan dus per speaker ook nog eventueel een keer er 1 zachter of zelfs uit zetten ipv dat er meteen 2 uit gaan.

Comment

In bovenstaande kan ik me vinden, zolang er geen liveoptreden via de set gaan zal het waarschijnlijk toch al veel te hard gaan, uiteraard is het een en ander afhankelijk van de grote van de ruimte

Comment

Nou goed, mijn betoog was theoretisch, echter de praktijk is dat er in een gemiddelde kroeg de muziek altijd harder gaat dan gepland/wenselijk is (mijn vrouw werkt al pakweg 35 jaar in de horeca), en of je meer dB uit je apparatuur krijgt met zwaardere versterkers is hier niet het issue, eerder dat je je versterkers overbelast, en op het moment suprême zonder muziek zit.

Peter

Comment

En dat is weer het voordeel van 2 versterkers tov van 1 op het moment dat je er een opblaast heb je toch nog muziek, uiteraard niet zo hard

Comment

Originally posted by pboosten View Post
                    eerder dat je je versterkers overbelast, en op het moment suprême zonder muziek zit.
                    Misschien een rare vraag maar waarom zou ik een versterker op blazen zolang ik deze niet over belast.
                    Als je de zwaardere amp gaat over belasten dan gaat je speaker er sowieso aan.

Wanneer je niet weet hoe bepaalde apparatuur werkt is het uiteraard altijd beter om er gewoon vanaf te blijven.

Ik ben echter van mening dat wanneer je de versterkers niet gaat over belasten deze niet eerder kapot / versleten zijn dan wanneer er speakers van een lager vermogen aan zouden hebben gehangen.

Enigste verschil is dat het een tikkie minder hard gaat. Ik ben op erg veel feestjes geweest en heb er op misschien minstens zoveel zelf voor de audio mogen verzorgen. Dat het niet hard genoeg gaat en dat daar echt klachten over zijn heb ik eigenlijk nooit mee gemaakt. Dat het te hard gaat des te meer.

Enne live pfff daar ga ik met deze toppen niet eens een onderwerp mee beginnen.

Wil de topic starter harder, wil deze meer rendement uit de kasten halen, dan zou ik overwegen om een andere setup aan te schaffen en dan zowel de jbl als de versterkers ergens in een hoek of op marktplaats neer parkeren.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                      Misschien een rare vraag maar waarom zou ik een versterker op blazen zolang ik deze niet over belast.
                      Da's dus wat ik al schreef: je kunt niet garanderen dat dat niet gebeurt, mijn ervaring is dat er geregeld een tandje bij wordt gedraaid, en niemand die kijkt of de amp clipped. In alle andere gevallen geef ik je gelijk.

Maar zonder te weten wat de intenties van de vragensteller zijn, is het natuurlijk koffiedik kijken.

Peter

btw. leuk onderwerp, dank voor jouw (en Ampli's) inbreng

Comment

De reden dat ik de discussie even een andere kant op gooide is eigenlijk vrij eenvoudig.

Cijfertjes en regeltjes op papier werken niet altijd het zelfde in de praktijk. Ik vraag me bijvoorbeeld bij dit soort topics geregeld af waarom bepaalde mensen op een bepaalde manier advies geven.
                        Als je de versterker namelijk al hebt, er dus niets aangeschaft hoeft te worden. Waarom dan niet eerst eens kijken van goh gaat dit goed en hard genoeg dan is het meer dan prima. Het kan dan dus zijn dat de investering totaal niet opweegt tegen het resultaat wat je ermee gaat verbeteren.

Daarbij kwam voor mij dan dus ook nog eens en het punt van leuk en aardig dat telkens geroep van je moet 1,5 a 2x het vermogen op een speaker zetten van dat wat de rms waarde is en dat is allemaal leuk en aardig. In de praktijk zijn er een heleboel situaties waarbij ik dat dus zeer zeker niet zou doen aangezien de onderdelen je om de oren springen.

Dan het afschermen van een installatie.
                        Ik zou sowieso iedere horeca uitbater met een audio systeem wat wel eens naar standje max gaat willen aanraden om een audio processor erin te knopen. Dan is die versterker meer dan prima af te schermen

Comment

Working...
                        X