Announcement

Collapse
No announcement yet.

Onduidelijke specs

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Onduidelijke specs

Sinds enige tijd staat er bij de specificaties vaak een dubbele waarde.

Ik neem nu even een omschrijving van een DB Technologies sub:

Minimum frequentie: 30 - 34 Hz
    Maximum frequentie subwoofer: 150 Hz
    RMS vermogen in Watt: 750 - 1499 Watt
    Piekvermogen in Watt: 1250 - 1499 Watt
    Maximale SPL: 130 dB - 139 dB
    Diameter woofer: 15 inch

Ik word hier dus niks wijzer van. twee minimum frequenties? Twee rms vermogens waarvan de hoogste waarde ook nog eens gelijk ligt met het piekvermogen. Enz...

Kan iemand hier duidelijkheid scheppen?

ik ben met je eens dat dat er wat suffig uitziet. Het ziet eruit alsof ze de categorieen van hun interne database hier neerknallen. Wellicht een voorbereididing op een zoekmachine met invoer van gewenste specificatie(categorie)?
    in elk geval, een stukje naar onder bij 'productspecificaties' staan normaliter de absolute waarden.

Comment

Aaah, specs.
      Er wordt (vaak) niet gelogen maar of je er wat aan hebt?

Comment

Natuurlijk heb je er wat aan. Je zoekt toch een product dat aan bepaalde criteria moet voldoen? Natuurlijk zijn er verschillende methodes om tot bepaalde waarden te komen en vaak moet je iets relativeren, maar een rms vermogen van 750 tot 1499 watt? Daar kan ik geen worst van maken. En max spl van 130 tot 139 dB? Da's nogal een verschil! En de minimum frequentie die 30 - 34 Hz is? 4 Hz lijkt niet veel, in dit geval is dat wel een afwijking van meer dan 10%...

Daarom mijn vraag, wat is de achterliggende gedachte en hoe moet ik dergelijke gegevens in vredesnaam begrijpen?

Comment

Eens dat dit soort specs (in je voorbeeld) verwarrend en onduidelijk zijn.
          Wat ik bedoel is dat veel mensen zowizo niet begrijpen wat ze lezen (maar 'iets' hebben gehoord wat belangrijk zou zijn) dan wel dat veel specs 'op zich' nog niet veel zeggen.
          Voorbeeld:
          Minimum frequentie: 30Hz. Mooi, maar hoeveel dB (SPL) kan er van deze frequentie nog worden weergegeven? (De van t/m zijn populair bij hoofdtelefoons.)
          Of RMS vermogen in Watt: 750Watt. Wat is de sensitivity? Of is het een kachel?
          Maximale SPL: 130 dB. Is dit op 1 meter of 1 cm van de speaker? (1 mtr is niet altijd standaard)
          Natuurlijk zijn er ook voorbeelden die prima zijn maar toch zie je er ook zat waarvan ik denk dat ze alleen bedoeld zijn om onwetenden een goed gevoel te geven.

Comment

Heren, heren, laten we er geen gokspel van maken. ;)

We hebben de afgelopen tijd wat veranderingen doorgevoerd aan de opmaak van onze pagina's. Hierdoor zijn de losse specificaties zoals wij die altijd handmatig opmaken, verhuisd naar een apart tabblad.

In dat aparte tabblad (uiteraard Specificaties genoemd), zie je nu inderdaad bovenin vaak een kolom met productkenmerken voorbijkomen, met daaronder de handmatig opgemaakte specs.

De info die in de kolom staat, moet je zien als vereenvoudigde informatie met de belangrijkste kenmerken die meestal variëren bij soortgelijke producten in dezelfde categorie. Sterker nog, dit zijn de directe filterwaardes, die je ook in de productenlijst kunt selecteren wanneer je binnen een bepaalde categorie zit.

Het probleem met de filters is momenteel echter, dat we nog geen exacte waardes kunnen invoeren. Hierdoor is het dus erg lastig om bijvoorbeeld SPL, belastbaarheid, gevoeligheid etc. uit te drukken zonder allerlei losse waardes te moeten aanmaken. Dit staat ergens nog op een lijst bij onze ICT-afdeling, maar aangezien onze website continu aan verandering onderhevig is en zelfs om de twee weken een grote release plaatsvindt (waar jullie meestal niet zoveel van merken), is het erg belangrijk om selectief te zijn in welke nieuwe ontwikkelingen er worden doorgevoerd.

Je zou dus zeggen 'nouja dan laat je deze keer toch ff de filterwaardes voorgaan'. Nou, zo makkelijk gaat dat dus helaas niet. ;) Staat dus nog op de rol om te fixen, maar kan nog even duren. Uiteindelijk moet de bovenste kolom iets worden waar mensen snel op kunnen baseren of het iets is voor hen of niet.

Comment

Dus het is gewoon een fout in de website, of heb ik het nu bij het verkeerde eind?

Comment

Niet direct een fout, maar ontbrekende functionaliteit die nog op de rol staat om te gaan ontwikkelen. De waardes die je in de tabellen terug ziet bij filters zoals SPL en belastbaarheid moet je zien als een grove van-tot waarde. (Uiteraard zou de exact opgegeven waarde in de productspecificaties daar binnen moeten vallen, zoniet dan is het inderdaad een fout.)

Bij producten zoals luidsprekers is het dus even wat lastig afkaarten en zul je meer moeten kijken naar de precieze specificaties zoals die opgegeven zijn door de fabrikant. Andere filters zoals speakerconfiguratie e.d. kun je uiteraard wel goed benutten omdat daar minder variatie in exacte waardes aanwezig is.

Comment

Da's een begrijpelijke verklaring, waarvoor dank!

Rest me weinig anders te zeggen dat de marges nogal ruim zijn en de specs er zo dus moeilijk naast kunnen zitten.

;)

Comment

Working...
                  X