Announcement

Collapse
No announcement yet.

ruis tijdens opnemen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ruis tijdens opnemen

Hallo,

Ik gebruik Audacity en ik heb laats een microfoon gekocht waar ik heel blij mee ben (NT1A Rode) maar mijn probleem is, als ik opneem hoor ik een ruis. Dat komt niet door mijn microfoon of Audacity, maar die ruis komt vanaf mijn laptop vandaan. Wat kan ik hieraan doen zodat je de ruis niet hoort van mijn laptop?

:)

Hoe heb je de microfoon aangesloten op je laptop?

Comment

Originally posted by larsholm View Post
      Hoe heb je de microfoon aangesloten op je laptop?
      ik heb hem aangesloten via Behringer XENYX Q502USB mixer

Comment

En dan via de usb neem ik aan? De Rode NT1A is een erg stille microfoon, dus ik vraag me af of het daar aan ligt, ik betwijfel het zelfs.

Behringer, ondanks dat het de laatste tijd wel beter is, staat garant voor een gratis dosis ruis. Soms merkbaar, soms niet. Maar meestal is dit niet zo erg dat je opnamen onbruikbaar worden.

Kan je anders eens een sampletje van de ruis uploaden?

Andere oorzaken van de ruis kunnen bijvoorbeeld achtergrondrumoer of computerventilatoren zijn. Ook verkeerde gaininstellingen kunnen ruis veroorzaken.

Hoe heb je je gaininstellingen staan? Een goede manier om je gain af te stellen is:

-De volumeknop van kanaal 1 en je main mix op 0 zetten
        -In de microfoon te spelen zoals je zou opnemen, en dan de gain net zo lang opdraaien tot op je VU meter de -0dB lampjes bij uithalen en harde tonen licht knippert.

Hiermee heb je (op dit mixertje dan) een zo goed als optimale signaal/ruis verhouding (met deze setup.)

Comment

En dan via de usb neem ik aan? De Rode NT1A is een erg stille microfoon, dus ik vraag me af of het daar aan ligt, ik betwijfel het zelfs.

Behringer, ondanks dat het de laatste tijd wel beter is, staat garant voor een gratis dosis ruis. Soms merkbaar, soms niet. Maar meestal is dit niet zo erg dat je opnamen onbruikbaar worden.

Kan je anders eens een sampletje van de ruis uploaden?

Andere oorzaken van de ruis kunnen bijvoorbeeld achtergrondrumoer of computerventilatoren zijn. Ook verkeerde gaininstellingen kunnen ruis veroorzaken.

Hoe heb je je gaininstellingen staan? Een goede manier om je gain af te stellen is:

-De volumeknop van kanaal 1 en je main mix op 0 zetten
          -In de microfoon te spelen zoals je zou opnemen, en dan de gain net zo lang opdraaien tot op je VU meter de -0dB lampjes bij uithalen en harde tonen licht knippert.

Hiermee heb je (op dit mixertje dan) een zo goed als optimale signaal/ruis verhouding (met deze setup.)
          bedankt voor je antwoord !
          Ik denk dat het alleen de laptop is die de ruis veroorzaakt.

Comment

Pikt je microfoon ruis (lawaai) op die je ander ook hoort of is het lawaai (muis beweging e.d.) zoals piepjes en kraakjes?
            Fantoomvoeding (phantom) wel aan op mixer?
            Ruis wordt wel eens verschillend uitgelegd. :)
            Last edited by BT-Studio; Sunday-03-08-2014, 15:16.

Comment

Ik denk dat het alleen de laptop is die de ruis veroorzaakt.
              Waarom denk je dat?

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
                Pikt je microfoon ruis (lawaai) op die je ander ook hoort of is het lawaai (muis beweging e.d.) zoals piepjes en kraakjes?
                Fantoomvoeding (phantom) wel aan op mixer?
                Ruis wordt wel eens verschillend uitgelegd. :)
                nee, mijn microfoon neemt het niet op. Als ik het opneem met mijn computer dan neemt hij tegelijkertijd ook de computer ruis op. ;)

Comment

Waarom denk je dat?
                  Omdat als ik de microfoon aansluit op een recorder, dan hoor je geen ruis. maar als ik hem aansluit op de laptop dan hoor je wel ruis. En mijn laptop maakt normaal al best wel veel geluid :s

Comment

Kijk eens in Audacity welke ingang je opneemt. Is dit stereo mix of de USB ingang van de mixer?

Comment

Kijk eens in Audacity welke ingang je opneemt. Is dit stereo mix of de USB ingang van de mixer?
                      USB ingang

Comment

Staan de ander levels op de mixer (2/3 en 4/5/) dicht?
                        Heb je ook ruis als level van microfoon (1) helemaal dicht staat?

Comment

Staan de ander levels op de mixer (2/3 en 4/5/) dicht?
                          Heb je ook ruis als level van microfoon (1) helemaal dicht staat?
                          Ja die staan allemaal dicht.

Comment

.

Comment

Als je ook ruis hebt als de master dicht staat ben ik bang dat de USB ruis veroorzaakt. Je zou (indien aanwezig) nog een ander USB poort kunnen proberen op de laptop.

Comment

Working...
                              X