Announcement

Collapse
No announcement yet.

Even een vriendelijk betoog

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Even een vriendelijk betoog

Beste forumleden,

Ik merk dat het forum steeds drukker wordt. Altijd leuk, want hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Echter merk ik ook dat de kwaliteit van de reacties en onderwerpen drastisch verlaagt.

Vele van ons - waaronder ikzelf - zijn zeer bereid om je ondersteuning en advies te geven als je een probleem hebt, en wij hierbij voldoende kunnen helpen. Let er wel op dat we dit allemaal in onze vrije tijd doen, en dus dat hulp een privilege is en geen voorrecht, om het maar grofweg uit te drukken. Als je om hulp vraagt, zorg dan alsjeblieft voor een duidelijke en heldere klachtomschrijving.

Ga dus niet posten "Ik wil een mixer, ik heb deze en die gezien welke is beter?" Niet omdat dit zo kort is, maar omdat hier simpelweg niets gedaan mee kan worden. Of iets beter is of niet is subjectief, en kan dus alleen maar persoonlijk advies op gegeven worden. Stel jezelf dus eerst de volgende vragen:
    - Welke criteria moet een product minimaal aan voldoen?
    - Wat ga ik er precies mee doen?
    - Wat is mijn budget?
    - Wat zijn mijn eigen ideeën en wat lijkt mij zelf een goede keuze?
    - Waarom wil ik bijvoorbeeld een dubbele cd-speler in plaats van een tabletop?

Als je bovenstaande in je post zou kunnen verwerken, zou dit degene die je graag willen helpen ontzettend veel schelen, en kunnen dus ook beter advies geven. Dus je wordt er zelf ook beter van!

Hetzelfde geld overigens voor een probleem waar je niet uitkomt: Wat heb je zelf al geprobeerd, wat is PRECIES de klacht, wat is volgens jou een mogelijke oorzaak, enzovoort.

Ik weet zeker dat als iedereen dit mee zou kunnen nemen in je post, dat het forum weer een gezellige plek wordt. Want onthoud, je vraagt iemand om te tijd te nemen om je te helpen, neem dan zelf ook te tijd om een goede post te maken.

/rant mode off

Post scriptum: voor geluidsapparatuur aanschaffen kun je ook hier kijken op jezelf op weg te helpen.

Amen.

Comment

Hulde aan bovenstaand. ;)

Comment

Ben het er ook goed mee eens, besef wel dat die kwaliteit nooit enorm hoog is geweest dat valt ook haast niet te verwachten van hele jonge jongens die hun eerste dj setje willen kopen omdat ze soms zo blij en gespannen zijn rammen ze maar iets op een forum en zien de gevorde onder ons toch als een soort van licht en geluid goden die toch wel professioneel en aardig genoeg zijn om een helpend woord toe te steken.

Ik denk dat een forum met alleen maar diepgaande vragen moeilijk zal zijn, echter is mij ook altijd geleerd "Stomme vragen bestaan niet, stomme antwoorden wel" mijn mening is dan ook dat er ook aventoe wat leuker gereageerd kan worden op bepaalde topics waarin sommige mensen mischien iets te veel vragen, maar waren wij ook niet onervaren en onwetend en zochten wij ook alle wegen naar hulp?
        Ook zie ik bij het foto gedeelte dat de "beginners" onder ons soms genadeloos wordt afgekraakt, soms met beleid en soms genadeloos.
        Ik denk dus bij mezelff dat niet alleen posten verbeterd moet worden maar ook de antwoorden van forumleden.

Comment

Kijk eens hoe typerend het is wie er in dit topic reageert. Het is dus echt een probleem.

Ik persoonlijk erger me er aan dood dat alles maar gevraagd wordt. Het forum staat toch ook niet vol met onnozele vragen van mij in mijn begin tijden (het gaat namelijk tegenwoordig erg ver)? Google is je vriend! Het zelf onderzoeken van zaken en ermee bezig zijn is ook een deel van de hobby. Je hoeft niet op je handen gedragen te worden.

Daarnaast wordt er ook heel veel gereageerd op vragen waar men zelf, maar weinig vanaf weet. Gevolg hierdoor is dat er regelmatig fouten informatie gegeven wordt.

Comment

Ik ben het er volledig mee eens dat de vraagsteller genoeg informatie moet geven en duidelijk zijn vraag stellen (ABN, normaal gebruik van leestekens) en alvorens de zoekfunctie / handleiding raad te plegen (hoevaak de 'hoe programeer ik mijn scanmaster?' vraag al wel niet langs gekomen is...).

Van de andere kant, de drempel moet niet te hoog liggen. Ik kom op meerdere fora, en Bax is toch het meest beginners-vriendelijk. Op de andere fora, waar vooral proffesionals komen, wordt nog wel eens negatief gedaan over appratuur van beginnelingen en topics van de beginners gesloten.

Comment

Om een toevoeging te geven op bovenstaande posts, waar ik me overal wel in kan vinden:

Feit is, hoe je het wendt of keert, toen wij hier allemaal voor de eerste keer kwamen was het ook allemaal wat onbekend, weinig kennis, weinig ervaring.

Als 'gevorderde' denk je bij veel onderwerpen ook wel eens van; "pff, da's toch logisch, duhh...", maar besef ook dat het voor een beginner wat lastig te begrijpen kan zijn en daarom is het soms even nodig om wat geduld te hebben, of iets nog wat duidelijker uit te leggen. Op die manier profiteren we er allemaal van, omdat kennis verspreid wordt en er op den duur meerdere mensen zijn die een groep vraagstellers kan helpen.

Hiernaast bepaal je altijd nog zelf of je ergens op reageert of niet, dat staat je volledig vrij. Het is niet verplicht om te reageren op een vraag waar je eigenlijk niet op wil antwoorden omdat het bijvoorbeeld al eens is behandeld. Verwijzen naar een topic kan natuurlijk wel, maar probeer dan het "zoekmachine!"-geroep te vermijden en help iemand op pad. Wat als iemand moet zoeken op bepaalde zoekwoorden waar hij het bestaan niet van afweet? (bijvoorbeeld 'scanmaster' als een beginner een SM-1612 heeft gekocht voor wat DMX-spul, ik noem maar wat)

Comment

Gezien dit een actueel onderwerp is met een vergelijkbare strekking, ga ook ik hier nog een betoog houden.

Zoals in de openingspost van Patrick te vinden is, is het duidelijk te merken dat het niveau van het forum aan de lage kant is. Ik ga geen groepen, individuen of wat dan ook aanwijzen, ik hoop dat de doelgroep zichzelf kan vinden in dit stuk tekst.

Mijn vraag is, denk eens goed na voor je op de 'post'-knop drukt. Het valt me op dat de laatste tijd veel dingen worden gepost die dubieus te noemen zijn en waar niet goed over is nagedacht voor er gepost wordt. Dit geeft als resultaat dat er een hoop irritatie ontstaat, een hoop off-topic gebeuren en vervolgens kan ik het geheel weer in goede banen leiden, al dan niet met bezem.
                Dit begint echter steeds minder en minder een optie te worden en ik denk dat ik genoodzaakt ben strenger op te treden als het niet verbetert omdat anders het niveau nog verder daalt. Hierbij dus ook de vraag om eerst eens goed na te denken over wat je post, of het iets toevoegt aan het onderwerp en of het iemand verder kan helpen (waarbij ik refereer naar de topicstarter of in ieder geval de oorspronkelijke poster van een vraag).

Ik heb zelf vrij weinig zin om streng op te treden omdat het tijd, moeite en een stuk sfeer kost. Zodoende dit verzoek om het niveau te verbeteren.

Laten we deze community met z'n allen gezellig houden en op niveau houden, anders is de hele strekking van het forum weg.

Alvast bedankt.

Comment

Het valt wel op dat inderdaad de vaste ploeg hier een reactie geeft zoals Roderick aangeeft, ik ben het ook mee eens dat er tegenwoordig erg veel dingen worden gevraagd die zo in de shop of op google zijn te lezen.
                  Zelf stoor ik me er niet aan als ik niet wil reageren, reageer ik ook niet en ga ik iets lezen wat wel mijn intresse trekt.

Het is logisch dat het "pfffff moment" wordt berijkt maar ik leer ook nog elke dag en soms de stomste dingen waarvan ik dacht waarom kwam ik daar nou niet zelf op.
                  Ik denk dat we met zijn allen zorg moeten dragen voor een leuk informatief forum of de vragen nu op basisschool niveau zijn of niet we willen tenslotte allemaal informatie.
                  Maar is het dan niet aan ons om te laten zien dat het anders kan door leuke dingen te plaatsen, reviews, info etc zodat wij een goed voorbeeld vormen vergeet niet "als er een schaap over de dam is volgen er meer"
                  Als we nu eens met zijn allen stoppen met muggenziften, mierenneuken en elkaar afkraken dan kunnen we ons meer richten op nuttige informatie waar iedereen wat aan heeft zowel beginners als gevorderde een forum heeft nu eenmaal diverse doelgroepen.

Jong, Oud, beginners, Gevorderde, Slim, Dom, snelleers,hardleers, irritant etc we moeten daar gewoon rekening mee houden of we de vragen nu leuk vinden of niet..

Comment

Ik ben het eens met Partysound. Mijn OP was ook meer bedoeld als hulpmiddel als een afzijktopic. Want als iemand in je verhuurbedrijf vraagt wat voor hun de beste geluidsset is, ga je toch ook niet zeggen, "Google het maar!"? Het moet inderdaad van twee kanten komen.

Comment

Dat zou wel makkelijk zijn zeg je brengt me op ideeen! haha.

Maar weer serieus... van 2 kanten moet het inderdaad komen samen leren we meer ;)

Comment

Working...
                      X