Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kwaliteit reparatiedienst

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kwaliteit reparatiedienst

Ik kreeg vandaag na twee weken mijn ITA 02 MKII laser terug van bax. De ventilator maakte heelveel meer geluid dan eerst dus ik had hem terug gestuurd voor reparatie.

Ik haalde hem uit de doos, op de pakbon stond dat ze ook de lens preventief gelijmd hadden. Mooi, want die dingen willen er nog wel eens uitvallen.

Ik zet hem aan en hij begint meteen te rammelen. Hij trilt aan alle kanten, behalve als ik hem met mijn handen bijeen gedrukt hou.
    Ik kijk een eens goed naar de schroeven, die zaten er op het eerste gezicht goed ingedraaid.

Dat draai ik de beugel en merk opeens dat de bout een halve centimeter speling heeft aan de rechterkant. Ik draai de bout vast en ik kijk nog eens goed kijken naar die andere schroeven. Bleken ook die bijna allemaal niet vastgedraaid! Ze zaten er dus in, er ver genoeg indraait zodat het niet opvalt, maar helemaal niet goed vastgedraaid.

Ik heb dus alle schroeven nog eens goed aangedraaid. Aangezet en het het gerammel is weg!

Ik heb geen probleem met schroeven aandraaien, maar de klant zou dat toch niet moeten doen?! Daar is het reparatieteam van bax voor.

Dit is al de derde keer dat de technische dienst van Bax mij teleurstelt. Het is alweer niet goed gegaan. Bax ga eens naar je technische dienst kijken, want ergens zet een kink in de kabel.

Ik was van plan om een ITA 03 te kopen, maar dit doet mij weer twijfelen aan het kunnen van bax om hun eigen merk te onderhouden/repareren.

Pluspunt: De ventilator is weer lekker stil.
    Last edited by Rio; Friday-07-10-2011, 21:10.

Originally posted by Rio View Post
    Bax ga eens naar je technische dienst kijken, want ergens zet een knik in de kabel.
    Volgens mij is het "kink in de kabel"

maar als dit al een derde maal voor is gekomen, moet het bestuur/manegment van bax maar eens serieus gaan kijken naar nieuw personeel

ik zelf heb ook rare, en aparte ervaringen met bax en hun service,
    zoals 3x gebeld worden voor het zelfde retour item, dat allang is afgehandeld.

na 2 defecte retours nogmaals een kapot exemplaar ontvangen,

Comment

Het is inderdaad kink in de kabel.

maar als dit al een derde maal voor is gekomen, moet het bestuur/manegment van bax maar eens serieus gaan kijken naar nieuw personeel
      Mijn rookmachine debacel heb ik er ook bij mee geteld.

Comment

Bovenstaande posts gaan richting management en er wordt zeker wat mee gedaan. Liever dat jullie hier posten wat er mis is, dan dat jullie het stil houden en in stilte ontevreden zijn over de geleverde producten/diensten.

Comment

Dat is mooi. Goed dat jullie er wat aan gaan doen.

Comment

Bij mij RGY laser bax laser uit de ouwder serie mankeerde er ook van alles en nog wat:
            als ik de laser aan zet geeft het een heel hoog en irritand geluid dan gaat het weer weg
            maar komt steeds terug.
            als ik 1 vlakke lijn ''geel'' wil maken ligt de roode laser straal niet mooi op de groene laser straal.

ik ben niet zo te vreden over de bax-shop eigen produckten.

Comment

De eerste versie lasers was ook een vrij standaard model en daar hebben we niets aan laten doorvoeren. Maar aan de andere kant, voor het geld kun je er vrij weinig eisen aan stellen, want zoveel kostten ze niet. Uitlijning is iets waar we tegenwoordig flink op hameren.
              Maargoed, die serie producten is ook uit het assortiment genomen, daar is nu de huidige serie voor gekomen. Die kenden wat problemen met de glaasjes maar dat wordt nu ook preventief opgelost.

Hiernaast heb ik vernomen dat het aantal retouren drastisch gedaald is sinds we steeds meer dingen preventief regelen en al bij het ontwerpen van de producten tegengaan of onderscheppen.

Momenteel hebben we weer een stel demo-producten gekregen, die gaan we van de week grondig analyseren op technische specificaties en performance. Zaken die niet goed zijn worden dan verbeterd en producten die niet voldoen aan onze eisen gaan niet het assortiment in.

En zo hopen we toch een lijn budget-producten op te zetten (met name prijsvechters) die een leuk alternatief zijn op duurdere productlijnen. Maar dan vind ik aan de andere kant dat je er als klant zijnde ook niet het uiterste van kunt verwachten. Dat het werkt en leuk presteert, akkoord. Maar verwacht niet dat het gelijkwaardige modellen zijn als je ze tegenover producten zet die 3x duurder zijn. Hou de prijs/kwaliteitverhouding goed in de gaten.

Maargoed, dat is niet waar dit hele topic om draait.

Comment

de enige eis die ik stel aan budget producten is dat het product het blijft doen. Ik heb geen enkele ervaring met de bax-lijn, blijven ze het ook doen?

Comment

Originally posted by DJ eMPiii View Post
                  blijven ze het ook doen?
                  Nee, geen enkel bax-product wat ik heb werkt 100%.

Originally posted by Rick View Post
                  Momenteel hebben we weer een stel demo-producten gekregen, die gaan we van de week grondig analyseren op technische specificaties en performance. Zaken die niet goed zijn worden dan verbeterd en producten die niet voldoen aan onze eisen gaan niet het assortiment in.
                  Zitten daar toevallig niet een paar leuke spot movingheads bij? En waarneer verwachten jullie dat de nieuwe serie producten te koop is?

Comment

Originally posted by Rio View Post
                    Nee, geen enkel bax-product wat ik heb werkt 100%.
                    Wat wil je dan?

Je koop voor een paar tientjes een (veelal gekopieerd) product wat ergens in China of Taiwan in elkaar geschroeft is. De mensen die dat doen hebben geen flauw idee wat het product doet (of waar ze eigenlijk mee bezig zijn), de mensen die het ontwerpen doen dat aan de hand van foto's op de website van het originele product en misschien (heel misschien) hebben ze er zelfs eentje gekocht. Technische kennis van de ontwerpers is vrijwel nihil, oog voor detail, veiligheid en duurzaamheid is nul komma nul. Er moet geld verdient worden. En snel.
                    Meer mensen kopen de rommel omdat het 8x zo goedkoop is als het originele product. De onderdelen zijn echter 10x zo goedkoop en de kwaliteit neemt kwadratisch evenredig af. Op die manier kan je voor een paar euro een laserding bouwen, maar die gaat nooit de kwaliteit of performance van een fatsoenlijk (budget) apparaat halen. ZEKER voor lasers of movingheads is dit van toepassing vanwege de exacte bewegingen die je ervan verlangt.

Wees nou eerlijk tegen jezelf: dan kun je toch ook niet verwachten dat het bij intensief gebruik blijft werken?
                    Waarom koop je wel dure en goede gaffa van 13,50 de rol (Showtec theater kwaliteit of zelfs Nichiban) maar ga je op een deel van je core business (lichtshow bij je drive-in) op een rare manier bezuinigen door te investeren in pure rotzooi?

Dergelijke China-shit (hier onder de naam 'Bax' verkocht, elders onder de naam van de betreffende opdrachtgever) is misschien geinig om een jaartje mee in de slaapkamer te klooien, maar daar houd het echt wel een beetje op.
                    Dit telt eigenlijk voor alles waar mechanische of elektronische componenten gebruikt worden.

Alleen voor kabels telt dit niet altijd, maar ook weer afhankelijk van het gebruik.

Je kan beter even doorsparen en een leuk budget apparaat van Showtec, American DJ of Elation aanschaffen. Dat werkt over het algemeen wel redelijk tot goed maar ook hierop zijn uitzonderingen (en bijvoorbeeld de Showtec ledpar is daar absoluut een van).
                    Wil je echt dat het jarenlang 100% blijft werken, dan betaal je in de meeste gevallen gewoon wat meer.

Comment

Ik zeur ook niet al te erg, het gaat hier over het schroefjes aandraaien van bax.

de mensen die het ontwerpen doen dat aan de hand van foto's op de website van het originele product en misschien (heel misschien) hebben ze er zelfs eentje gekocht. Technische kennis van de ontwerpers is vrijwel nihil, oog voor detail, veiligheid en duurzaamheid is nul komma nul. Er moet geld verdient worden. En snel.
                      Chineese zijn niet dom, die ze kunnen zoiets ontwerpen. Alleen in de uitvoering ontbreekt het vaak. En het komt door de Europeese keuringen dus er zal wel zeker aan het veiligheids aspect zijn gedacht.

Waarom koop je wel dure en goede gaffa van 13,50 de rol (Showtec theater kwaliteit of zelfs Nichiban) maar ga je op een deel van je core business (lichtshow bij je drive-in) op een rare manier bezuinigen door te investeren in pure rotzooi?
                      Ik koop geen Showtec tape of Nichiban, ik koop een rolletje ducktape van de action voor een euro of een rolletje PVC tape bij Van Cranenbroek voor anderhalve euro.

Dergelijke China-shit
                      Showtec, American DJ, Elation, Laserworld, Geni, Eurolite, JB systems, het komt allemaal uit China of Taiwan. Op mijn iMac staat zelfs Made in China, maar daar is dan weer goed over nagedacht.

Je kan beter even doorsparen en een leuk budget apparaat van Showtec, American DJ of Elation aanschaffen. Dat werkt over het algemeen wel redelijk tot goed maar ook hierop zijn uitzonderingen (en bijvoorbeeld de Showtec ledpar is daar absoluut een van).
                      Mijn goedkope Showtec ledparren werken al anderhalf jaar lang prima, niets op aan te merken. Afgelopen april werkten wij met 16 showtec ledparren, en allemaal deden ze pressies wat er van ze verlangt werdt, witte doeken uitlichten. Totaal geen kleurverschil zoals ik in een ander topic heb gelezen. De ledparren waren in 3 keer gekocht bij verschillende winkels, dus niet dezelfde serie.

Wil je echt dat het jarenlang 100% blijft werken, dan betaal je in de meeste gevallen gewoon wat meer.
                      Ik weet echt wel dat het niet zolang blijft werken als de topmerken. Maar dat het na twee maanden uit elkaar valt? Okee, Bax zijn probleem. Ik heb twee jaar garantie. (Ik denk dat dat bax nog een grote bak met geld gaat kosten.) Ik accepteer alleen niet van bax dat ik een gerepareerd apparaat terug krijgt dat eerst door een chinees goed in elkaar is geschroefd (kapotte ventilator valt daar niet onder) en de "zo goede Nederlandse/Europeese" monteur niet eens fatsoenlijk een paar schroeven kan aandraaien? Ik denk er over om hem maar zelf gedeeltelijk uitklaar te halen omdat een aantal schroefjes gewoon buiten het schroefdraad zitten.

is misschien geinig om een jaartje mee in de slaapkamer te klooien, maar daar houd het echt wel een beetje op.
                      Laat ik het daar nou het meest gebruiken, maar ook op andere plaatsten waar ik het gebruikt valt het niet super uit de toon. Laatste nog in een theater gebruikt met een soort 'We will Rock you' musical/concert.

Ik ben echt gaan fan van Made in China producten, maar het is ook weer niet zo slecht.

Ik heb trouwens ook voor mijzelf een maand geleden besloten dat ik geen bax-producten meer koop. Maar mocht het over een jaar flink verbeterd zijn ga ik er weer eens naar kijken. Al blijft het verleidelijk, zo'n gratig lasertje voor 50 euro.

Comment

Producten uit China zijn prima, je krijgt waar je voor betaalt. Betaal je een hoop dan komt er een prachtig product. Maar denk je voor een paar tientjes klaar te zijn, dan krijg je ook voor een paar tientjes aan kwaliteit.

Dat het dan maar 2 maanden werkt is je eigen schuld, had je maar niet voor die kwaliteit moeten kiezen. Soms heb je mazzel en gaat het langer mee (4 maanden?).

Bax mag daarintegen zijn klanten ook "beschermen" door dergelijke rotzooi (waarvan nu blijkt, men redelijkerwijs kon vermoeden dat het bagger was) niet aan klanten te verkopen. Bax verdient nu wat extra geld maar bouwt door het eigen merk idee een veel slechtere naam op. En dat is jammer..

Comment

Laat ik eerst eens wat dingen rechtzetten voor er zometeen hele vreemde verhalen gaan ontstaan.

1. De leveranciers waar wij de producten van kopen, hebben wel voldoende kennis om zelf lichteffecten te ontwerpen en op basis van onze input aanpassingen te verrichten. Dit kan zijn aan de buitenzijde, maar ook aan de binnenzijde, mechanische en elektronische onderdelen, enzovoorts. Die kennis is aanwezig.

2. De eerste lichting producten, nu alweer een jaartje of 2 geleden denk ik, werd gewoon rechtstreeks gekocht en toen zagen we ter plekke wel wat er uit kwam. Ik ben zelf niet bij de inkoop van die producten betrokken geweest dus kan er ook niet veel over zeggen.
                          Producten waren best leuk voor het geld, maar waren uiteraard geen wonderdoosjes. In die periode hadden we dan ook nog niemand voor de technische dienst.

De huidige lichting producten is beter, maar kost ook niet veel. Het zijn concurrenten van onder meer Showtec, Eurolite en soortgelijke merken en kosten ook veel minder. En ja, dan is het ook zo dat je er minder mee kunt gooien en smijten en dat ze misschien iets minder roadproof zijn. Als je een auto voor 300 euro koopt kun je ook niet verwachten dat je er jaren zorgeloos mee kunt rijden, al kun je er een leuk tijdje mee vooruit.
                          Deze lichting is ook voornamelijk een serie producten om te analyseren hoe het gaat met de verkoop er van en hoeveel vraag er naar is. Gezien de hoeveelheden die we hebben ingekocht en de geringe voorraad die we van de productseries nog hebben liggen, vind ik het zeker niet slecht. Met name de OSO 240B MKII, ERO 001, 002, 540 en 318 movingheads,

3. De laatst geďntroduceerde producten (ALO 030, ITA 03 e.d.) zijn naar mijn idee prima in orde. Collega Arno heeft sowieso al vier ALO 030 scanners gekocht en die gaan nu met regelmaat mee op pad voor drive-in show toepassingen. Geen enkele problemen tot nu toe.
                          De ITA 03 grating lasertjes, kan weinig aan misgaan. Simpele kleine kastjes met een perfecte lichtopbrengst en zaalvulling.

4. DOA's zijn altijd mogelijk, bij ieder merk. Ik heb niet het idee (heb ik ook ooit eens nagevraagd) dat we over het algemeen stukken meer DOA's terugkrijgen van onze eigen merk producten dan bijvoorbeeld Showtec, Eurolite of soortgelijke merken. Een LED-cluster, een mechanisch onderdeel, pompjes, printplaten, dat blijft altijd gevoelig omdat het elektronica blijft.

Hiernaast geldt ook nog de wet van Murphy bij sommige gevallen en die zie ik vooral terug bij het forum. "Als er iets mis kán gaan, gaat het ooit ook eens mis." En dat heeft meestal te maken met pure pech, met betrekking tot bovenstaande regel. In veel gevallen gaan dingen probleemloos en zijn mensen dik tevreden met producten, het is ook mogelijk dat het eenmalig of zelfs meerdere keren mis gaat. En dat is meestal pure pech, in enkele gevallen is het een menselijke fout. En indien het gaat om dat laatste geval (dat ook in dit topic naar voren kwam) willen we er zeker iets aan kunnen doen.

Bekijk ik de reviews in de webshop, onder de producten, dan zie ik bijna alleen maar zeer positieve reviews staan.

5. Vroeger werden producten al snel per 100, 200 of 250 naar hier verscheept. Nu doen we stukken meer met preventieve kwaliteitsbewaking door eerst een paar samples over te laten komen en die grondig te laten analyseren. Praktische zaken als afwerking, handgrepen, ophangbeugels, maar ook lichtopbrengst, scherpte, optieken en constructie, elektronica en componenten worden behandeld en indien nodig veranderd door door te geven wat er anders moet. Zaken die niet kloppen of die wij niet goed vinden worden dan al preventief aangepast.

Voor aanstaande donderdag staat er een analyse-sessie op het programma om een reeks nieuwe samples met een paar man grondig te bekijken en te inspecteren. Hier zit onder meer een stevige spot-movinghead bij. Meer ga ik niet zeggen. :)

Verder willen we ook meer inspelen op ontwikkelingen in techniek, waaronder Tri- en Quad-color LEDs. Uiteraard zullen er ook nog versies tussen blijven zitten met 'normale' LED-techniek, maar dan als prijsvechters.

Comment

Mooi verhaal Rick,
                            Maar mensen, realiseer je dat er best veel producten worden verkocht bij bax,
                            En dat daar dan soms een foutje tussen zit...

Comment

Tot je zelf een defect toestel ontvangt en door een ander foutje een redelijk hoog bedrag mag ophoesten, nee voor mij ook niet meer, dan betaal ik liever wat meer voor een goede service.

Comment

Working...
                              X