Announcement

Collapse
No announcement yet.

Garantie termijn?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Garantie termijn?

Hallo,

Dit was me opgevallen tussen het bladeren in de webshop. Bij sommige producten staat dat het garantietermijn 1 jaar is, maar volgens de wet moet dit toch minimaal 2 jaar zijn? Was laatst ook met Apple zo.

Groet,
    Milan

Sommige producten staan nog op '1 jaar garantie' omdat de leveranciers gewoonweg niet meer willen geven. Momenteel zijn we druk in overleg om dit voor al onze producten op te hogen.

Comment

Daar hoef je geen schrik van te hebben: zelfs als de fabrieksgarantie maar 1 jaar is moet de winkel nog altijd verplicht zelf de garantie verhogen tot wat wettelijk vastligt. Beetje een scheve situatie want zo kan de fabriek er zich natuurlijk gemakkelijk van afmaken. Voor de klant is het natuurlijk wel een zekerheid.

Comment

Originally posted by DidierS View Post
        Daar hoef je geen schrik van te hebben: zelfs als de fabrieksgarantie maar 1 jaar is moet de winkel nog altijd verplicht zelf de garantie verhogen tot wat wettelijk vastligt.
        In Nederland is dat wettelijk 6 maanden...

Belgie heeft daar meer regels over, daar is het zelf wettelijk 2 jaar.

Comment

Volgens mij is in Nederland wettelijk 2 jaar.

Was laatst ook met Apple zo, had maar 1 jaar, en toen rechtszaak blahblah en toen moesten ze 2 jaar.

Comment

Geldt dit ook voor de producten waar nog bij staat ''Alleen op kleine krasjes of fabrieksfouten''??

Comment

Originally posted by renevanh View Post
              In Nederland is dat wettelijk 6 maanden...

Belgie heeft daar meer regels over, daar is het zelf wettelijk 2 jaar.
              Whoops, inderdaad: ik ga uit van de Belgische wetgeving. Tjah, komt er van als je je thuisvoelt op deze site hé... Dan denk je gewoon dat het thuis is ;)

Comment

Originally posted by DynaSpan View Post
                Was laatst ook met Apple zo, had maar 1 jaar, en toen rechtszaak blahblah en toen moesten ze 2 jaar.
                Dat blahblah doet het hem, ongetwijfeld iets met 'deugdelijkheid' of 'redelijk te verwachten termijn van werking' of iets in die richting.
                Wettelijk is er echt maar 6 maanden vastgelegd.

Hoewel de Europese richtlijn 2 jaar voorschrijft is in Nederland gekozen om dat niet over te nemen en te stellen dat een product deugdelijk moet zijn.

Comment

Originally posted by renevanh View Post
                  Dat blahblah doet het hem, ongetwijfeld iets met 'deugdelijkheid' of 'redelijk te verwachten termijn van werking' of iets in die richting.
                  Wettelijk is er echt maar 6 maanden vastgelegd.

Hoewel de Europese richtlijn 2 jaar voorschrijft is in Nederland gekozen om dat niet over te nemen en te stellen dat een product deugdelijk moet zijn.
                  Hums dus de wettelijke garantie in Nederland is 6 maanden voor alle technische producten? Weer wat bijgeleerd en toch iets waar ik als Belg ga rekenschap mee houden als ik nog eens iets aankoop aangezien het hier in Belgie gewoon 2 jaar is.

Ok een product kan dan eens 10 euro minder zijn maar 10 euro voor anderhalf jaar meer garantie is eigenlijk peanuts.

Al geeft Bax op veel producten toch 1 a 2 jaar volgens ik op de site zie.

Comment

Originally posted by SqueeZr View Post
                    Hums dus de wettelijke garantie in Nederland is 6 maanden voor alle technische producten? Weer wat bijgeleerd en toch iets waar ik als Belg ga rekenschap mee houden als ik nog eens iets aankoop aangezien het hier in Belgie gewoon 2 jaar is.
                    Ja, maar daar zit in Nederland wel de belangrijke toevoeging bij dat het product wel naar verwachting moet (blijven) werken. Van een wasmachine mag je uitgaan dat die wel 5 jaar mee gaat, dus als die na 8 maanden de geest geeft is de leverancier nog altijd verplicht tot omruiling of reparatie (tenzij door foutief gebruik natuurlijk).

Al geeft Bax op veel producten toch 1 a 2 jaar volgens ik op de site zie.
                    Elke leverancier/verkoper is natuurlijk vrij om de garantietermijn te verlengen, daar zitten geen beperkingen op.
                    Bestel bijvoorbeeld eens Kingston geheugen voor je PC, daar zit levenslang fabrieksgarantie op.

Comment

Working...
                    X