Announcement

Collapse
No announcement yet.

Garantietermijn, kan duidelijker

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Garantietermijn, kan duidelijker

Ik vroeg mij af waarom er bij veel producten staat dat er maar 1 jaar garantie op zou zitten. Dit is wettelijk namelijk niet perse waar.
    Dit staat hier goed beschreven: http://www.consuwijzer.nl/elektronic...iode-in-europa

Je mag dus verwachten dat als je bijvoorbeeld een Apogee Symphony koopt voor 4333.- euro dat deze langer mee gaat dan 1 jaar. Bax is ook na dit jaar nog steeds verantwoordelijk voor het juist functioneren van dergelijke hardware.

Zelf gelukkig nog geen gebruik gemaakt van een garantie periode maar ik ben erg benieuwd waarom er bij dergelijke producten niet wat extra informatie gegeven wordt. Want ja 1 jaar is bij veel producten wettelijk veel te weinig.

Of wordt er in dit geval de fabrieksgarantie bedoeld ?

Grijs gebied, recht hebben is iets heel anders dan recht krijgen.

De fabrikant verleent jou bij aankoop van hun product een stukje service; gaat het binnen 1, 2 of 3 jaar stuk dan lossen wij het voor je op. (Mits je het deugelijk hebt gebruikt). De verkoper treed hier op als een doorgeef luik.

Na de 'fabrieksgarantie' is opeens de verkoper aansprakelijk. Krom, als je het mij vraagt. De verkoper nauwelijks invloed op de componenten die de fabrikant gebruikt e.d. (Buitenom zijn beslissing om het wel of niet te verkopen).

Comment

Consuwijzer legt het ook niet helemaal goed uit volgens mij.

In Nederland is een fabrieksgarantie van 6 maanden op o.a. electrische apparaten verplicht, maar het spul moet wel deugdelijk zijn (zie verhaal consumentenbond). Na 6 maanden moet je als consument dus eigenlijk aantoonbaar maken dat het product niet deugdelijk is/was.

Bax maakt van die 6 maanden er 12 en speelt in die tijd ook nog tussenpersoon. Dat is dus een stukje service. Jij kan communiceren met de verkoper in plaats van met de fabrikant wat wel zo makkelijk is.

Overigens kom je op sommige computerhardware nog veel langere garanties tegen. Bijvoorbeeld Kingston geeft levenslang op RAM geheugen. :D

Comment

Working...
      X