Announcement

Collapse
No announcement yet.

verzendkosten BTW vrij

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• verzendkosten BTW vrij

Ik had zonet een bestelling geplaatst die incl btw > 50 euro was. Geen verzendkosten dus.
    Ik heb een ondernemingsnummer dus ik vraag een btw vrije factuur. Plots worden er verzenkosten aangerekend want zonder de BTW zakte ik onder de 50 euro.
    Is dat niet wat vreemd? Uiteindelijk koop ik dezelfde spullen tegen dezelfde prijs, alleen passeert de BTW niet via BAX (maar dat is geen kost voor hun).

Ik kan je niet in ons systeem terugvinden dus met de gegevens die ik nu heb kan ik niet veel voor je doen. Stuur mij even een PM.

Comment

Ik heb ook geen btw nummer maar enkel een ondernemingsnummer, ik koop vrij regelmatig bij bax maar altijd met normaal factuur, dus geen btw vrij factuur en ik betaal bij een bestelling van meer dan 50 euro geen verzendkosten.

Waarom een btw vrij factuur vragen?

Comment

Ik dacht dat het moest op die manier? Van NL naar BE is normaal toch via btw vrije factuur?
        Kan ik ook gewoon een BTW factuur inbrengen zonder dat dit consequenties heeft?

Want dat zou inderdaad handiger zijn dan steeds een mailtje naar de helpdesk.

Comment

Ik doe dat op die manier en altijd zonder problemen, ik zou niet weten waarom dit problemen zou geven? BTW kan je als vrijgestelde niet aftrekken ook al heb je een factuur met vermelding van BTW maar je kan die factuur wel ingeven bij je persoonlijke belastingen, daar wordt de BTW dan wel afgetrokken.

Comment

Omdat je toch dingen op de zaak koopt, staat dat niet los van je personenbelasting. Anders lijkt het een privé aankoop, toch? Of wordt dit een pot nat (bijberoep).

Ik vind dit:
            Als u goederen koopt/verkoopt? Kortweg, dan wijzigt er voor u nagenoeg niets. De BTW-spelregels inzake de aan- en de verkoop van goederen in een ander land van de Europese Unie blijven m.a.w. wat ze zijn. Koopt u bv. een partij goederen bij een Italiaanse leverancier, dan zal die u m.a.w. nog altijd moeten factureren zonder BTW (dit is nl. een zgn. intracommunautaire levering).

Lijkt me dan toch de juiste manier te zijn, gewoon netjes een factuur zonder BTW.
            Last edited by BSS; Thursday-11-04-2013, 14:43.

Comment

In dit geval gaat het om intracommunautaire verwerving. Je zult de Belgische BTW wel nog moeten betalen (aan de belastingdienst) maar mag die ook weer als voorbelasting aftrekken. Je moet het wel aangeven!

Comment

dus is de juiste manier hier een BTW vrije factuur vragen en deze netjes in de boekhouding steken toch?
                Want BTW aan NL betalen, en dan terugvorderen van BE lijkt me niet echt logisch?

Comment

Als je hebt gekozen voor vrijgesteld van btw dan kan je geen btw terug vorderen op de aankoop van apparatuur, als je bij bax iets aankoopt en je wil als belg meteen de btw aftrekken dan zal je een btw nummer moeten geven aan bax, dat hebben ze mij toch verteld en anders heb ik al ettelijke duizenden euro's mislopen.

Comment

Ja ik heb wel degelijk een btw nummer en die geef ik ook elke keer netjes door.
                    De btw kan ik niet terugvorderen in die zin dat ik de btw ook niet betaal wegens btw vrije factuur. (Belgische btw krijg ik gewoon teruggestort in de eindafrekening)

Dus mijn vraag is eigenlijk of er een verschil is tussen een NL factuur met btw nummer en btw aangerekend (die ik dan kan terugvorderen of niet?) én een btw vrije factuur (met btw nummer) waarbij de btw niet doorgerekend wordt (want ik moet ze niet betalen wegens dat ik ze toch terug zou vorderen).

Hehe wat moeilijk om zoiets via tekst uit te leggen terwijl het wss heel simpel is.

Comment

Je kan BTW vrij geleverd krijgen, maar dan zul je dat wel moeten aangeven aan de belastingdienst. Of je dat dan geheel terugkrijgt hangt uiteraard van je situatie af, het gaat om voorbelasting die niet betaald is en niet betaald hoeft te worden als je voorbelasting hoger is dan je geïnde belasting.

Betaal je de facturen met BTW dan geef je dat ook aan en is het ook gewoon voorbelasting die je weer van je geïnde belasting mag aftrekken. Hoe die bedragen dan exact over Nederland en België verdeeld worden weet ik niet, dat zoekt de belastingdienst maar lekker zelf uit.

Comment

Originally posted by BSS View Post
                        Ja ik heb wel degelijk een btw nummer
                        Hier zat ik dus in de fout, ik dacht dat je geen btw nummer had maar een ondernemingsnummer.
                        Bij de btw kan je als dj kiezen tussen btw pichtig of vrijgesteld van btw en ik dacht dus dat je vrijgesteld was, dus al mijn vorige antwoorden zijn dan niet van toepassing op jou. ;)

Voor het antwoord op je vraag spring je volgens mij best eens binnen in het btw kantoor, daar zal je een 100% correct antwoord krijgen. Dergelijke vragen stel ik nooit op een forum want je bent nooit zeker of het antwoord correct is en met de btw ben je beter zeker af wil je geen problemen hebben.
                        Last edited by Mol; Tuesday-16-04-2013, 13:53.

Comment

Working...
                        X