Announcement

Collapse
No announcement yet.

geautomatiseerde starheid.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• geautomatiseerde starheid.

Bij mij laatste bestelling waren helaas 3 ABS speakerklemmen van penn com even niet aanwezig. Zou na gezonden worden.
    Aangezien het om 3 onderdeeltjes gaat van 0,33 eurocent per stuk was mijn vraag of het door de brievenbus kon i.p.v. een handtekening voor ontvangst.
    Zou passen in normale envelop met een postzegel van 50 cent erop.
    Is praktisch gewichtloos deze 3 klemmetjes.
    Dit was totaal niet mogelijk omdat alles geautomatiseerd was en alles automatisch werd verzonden met handtekening voor ontvangst.

Wat een verspilling aan verzendkosten voor 3 plastic klemmetjes ter waarde van 1 euro.

Is maar een mening van mij. Meer niet.

Noem het starheid, maar als je ongeveer 700 pakketten per dag verzendt wordt het toevoegen van menselijke handelingen en afwijken van je automatisering namelijk een grote kans op fouten. En dat willen we nu juist zoveel mogelijk voorkomen door zoveel mogelijk processen volgens een vast patroon en met veel automatisering te laten werken.

We hebben in het verleden genoeg geëxperimenteerd met enveloppen en verpakkingen die door de brievenbus passen. En wat gebeurt er vervolgens? Een deel van onze testpakketten kwam véél te laat aan bij de ontvanger, of werd zelfs helemaal niet geleverd. Om te kunnen zorgen dat het bestelde product bij de ontvanger terecht komt moeten we het gewoon op deze manier doen.

Noem het een verspilling aan verzendkosten voor 3 klemmen van 1 euro, maar op het moment dat we die verzenden in een envelop gebeurt het volgende:
    - inlassen van een extra menselijke handeling (arbeidsuren)
    en indien het fout gaat ook nog het volgende:
    - arbeidsuren helpdesk (want je gaat je ongetwijfeld melden bij de helpdesk als het mis dreigt te gaan ;))
    - arbeidsuren helpdesk voor contact met PostNL (wat uitloopt op een welles/nietes spelletje
    - arbeidsuren helpdesk om een vergoeding te regelen voor het verzonden product (als het een hoge waarde betreft, zoniet dan is het voor ons 'interessanter' om ons verlies te incasseren, bijvoorbeeld bij 3 klemmetjes
    - arbeidsuren helpdesk om de klemmetjes voor jou opnieuw in order te zetten en weer opnieuw te versturen, plus wederom verzendkosten.

En zo kan ik nog even doorgaan... ;) Mijn punt is, probeer het eens van onze kant te bekijken. We hebben er echt wel zorgvuldig over nagedacht en uitvoerig getest omdat het inderdaad een kostenpost is en we liever milieuvriendelijker werken. Maar op het moment dat het niet betrouwbaar werkt en het niet de kwaliteit waarborgt die wij vragen, is het voor ons geen optie. Zeker niet als we er dan ook nog een hoop tijd, moeite en geld in moeten steken om regelmatig teleurgestelde klanten weer tevreden te krijgen. Die stap willen we voor zijn.

Comment

Zo kan je het ook zien. Daar heb je helemaal gelijk in. En alle fouten zien uit te sluiten.
      Misschien denk ik een beetje klein. Aan een magazijn waar iemand 3 klemmetjes in een zakje schuift, postzegel erop, klaar.
      En de waarde van het artikel is natuurlijk niet relevant.
      Er zijn wel meer dure kleine dingetjes die in een envelop passen.
      En geklooi achteraf vanwege dat iets is verdwenen, daar zitten jullie ook niet op te wachten.
      Ik had het niet zo bekeken en zat te wachten op een bezorger voor me handtekening voor 1 euro aan dingetjes.
      En dacht, waarom kan dat nou even niet door me brievenbus bezorgd worden.

Ik bedoelde overigens niet dat de starheid geautomatiseerd was.
      Bax valt bij niet onder een star bedrijf. Maar dat alles dus geautomatiseerd was en geen andere optie.
      Last edited by Guest; Wednesday-01-05-2013, 16:29.

Comment

Maakt niet uit, maar wilde graag even onze visie hierop even kwijt. Het wordt opeens een heel ander verhaal als je het vanuit Bax-perspectief bekijkt. ;)

Zal het nog gekker maken, een order die gepicked moet worden, komt in een 'bak' terecht waar alle producten van die order in terechtkomen. Die gaat naar een inpaktafel, wordt ingepakt en gaat vervolgens op de lopende band richting een TNT pakketkar, om vervolgens ingeladen te worden. Je kunt je voorstellen dat er e.e.a. fout gaat als je daar jouw klemmetjes van tussen haalt om die in een envelopje te steken. ;)

Comment

Ben ik het toch niet helemaal mee eens Rick.. ;)

De orders moeten gepickt worden, ik neem aan dat dit nog altijd handenarbeid is? Jullie hebben bij nagenoeg alle producten in het systeem de afmetingen en gewicht staan (in ieder geval wel op de site als ik me niet vergis). Het is dan vrij eenvoudig om via een simpel algoritme in jullie systeem de orders er automatisch uit te pikken die in een enveloppe passen. Met 700 orders per dag zullen dat er altijd een aantal zijn en dan kan je er behoorlijk op verdienen! Juist dit lijkt me met zo'n mooi geautomatiseerd systeem als dat van jullie ideaal te regelen! :)

Comment

Stefke, wat je zegt kan waarschijnlijk wel, maar ik werk zelf in een magazijn (een heel stuk kleiner maar het idee is redelijk hetzelfde),het is dan wel niet geautomatiseerd maar ik werk wel volgens een vast systeem. Als ik, bij hoge uitzondering, iets per enveloppe verstuur merk ik dat het een stuk langer duurt om deze order te maken. Ook is de kans op fouten groter. En in dit geval betreft het alleen mij en niet nog twee andere personen die aan de order werken, laat staan geautomatiseerde systemen, en dat gaat al moeilijk. En zeker voor de kans op fouten: een "uitzondering" geeft altijd een veeel hoger risico.

Dus in theorie kan het allemaal prima, maar of het in de praktijk nou voordeliger uitpakt is maar de vraag. En hier is vast wel naar gekeken, zeker met de Zeeuwse mentaliteit ;) (een beetje zelfspot maakt het allemaal een stuk leuker :))

Aan de andere kant zou met de juiste programmering en scheiding in de systemen het in het geval van bax wel moeten lukken. Misschien een leuk klusje om het eens uit te (laten) rekenen? :)

Comment

Nogmaals, we willen dolgraag, maar we kunnen niet op een envelop-systeem vertrouwen. Het wordt ofwel te laat, ofwel gewoon niet afgeleverd en daar kunnen we dus niets mee. Het gaat dan voor zowel ons als onze klanten een hoop miserie opleveren en we willen gewoon die snelle en gegarandeerde levering blijven houden. Daarnaast zijn de enveloppen niet te traceren met track&trace, waardoor je klanten met een kluitje in het riet moet sturen omdat je niet weet waar het pakket is, om vervolgens een welles-nietes spelletje te spelen met de PostNL en uiteindelijk maar een nieuw product opstuurt om de klant te kunnen helpen. Met een tweetal plugjes is dat geen probleem, maar met bijv. een studio plugin box van 400 euro wil je dat absoluut niet.

Was uit de testen gebleken dat het 100% in orde was om alles via enveloppen te verzenden dan hadden we dat zeker gedaan.

Comment

Wat je eventueel zou kunnen doen is om iets met iemand in de buurt van bax shop iets te regelen dat hij het af gaat halen en dan zelf even op een envelopje duwt... ;)

Comment

Verder zal bax-shop wellicht betalen per-postkar / totaal gewicht.
                  Afwijken zan de standard (extra werk) extra enveloppen etc zijn dan opens een stuk duurder dan gewoon een doosje.

Comment

Working...
                  X