Announcement

Collapse
No announcement yet.

Raakt het magazijn leeg?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Raakt het magazijn leeg?

Het kan aan mij liggen, maar ik heb het idee dat er meer en meer spulletjes in backorder staan. Van sommige artikelen zie je de levertijd zelfs steeds verder oplopen. Wat is er aan de hand? Wordt Bax een beetje té succesvol? ;)
    Lijkt me met de Sint in aantocht nu niet fijn om nee te moeten verkopen.

Veel spul uit China en dan gooit een van de grotere postbedrijven in die regio (Hong Kong Post) een 15 dagen delay op een van de meestgebruikte diensten.
    Geen idee hoeveel spul van Bax via daar komt, maar het kan zomaar invloed hebben.

Comment

Er zal ongetwijfeld erg veel spul (ik denk zelfs verreweg het meest) uit China komen, maar ik denk dat de lokale PTT daar weinig mee van doen heeft. Je praat hier toch meer over zware logistiek. Nou weet ik toevallig dat de grote containerschepen sinds de crisis langzamer zijn gaan varen, maar dat kan het niet zijn. Ook draaien de meeste lokale fabrieken niet meer op volle kracht, dus lange wachttijden kunnen er ook niet zijn.

Persoonlijk denk ik meer aan een inschattingsfout van de afdeling inkoop. Maar om er nog een complottheorie tegen aan te gooien: zou er een probleem zijn met verschillende importeurs na klachten vanuit de kleine detailhandel? Die vrezen natuurlijk voor hun toekomst met het steeds verder oprukken van de grote webshops.

Rick heeft vast wel een antwoord, als hij er wat over kan/mag zeggen dan.
      Last edited by 76-er; Sunday-03-11-2013, 07:53.

Comment

Of gewoon minder voorraad en langere levertijden bij de leverancier?

Comment

Alle levertijden uit China (hongkong post, signapore post, china post) hebben hun levertijden allemaal verlengd met gemiddeld 2 tot 4 weken.

Comment

Originally posted by 76-er View Post
            Het kan aan mij liggen, maar ik heb het idee dat er meer en meer spulletjes in backorder staan. Van sommige artikelen zie je de levertijd zelfs steeds verder oplopen. Wat is er aan de hand? Wordt Bax een beetje té succesvol? ;)
            Lijkt me met de Sint in aantocht nu niet fijn om nee te moeten verkopen.
            Kan diverse oorzaken hebben, om maar een greep uit de collectie te nemen:

1. We zijn ongelofelijk snel met het toevoegen van nieuwe producten in de shop, vaak net na de officiële bekendmaking, soms zelfs er voor. Dat betekent in veel gevallen (NAMM, Messe) dat de producten pas een half jaar later in de schappen ligt. Mits je geluk hebt uiteraard.
            2. Niet elke leverancier heeft voorraad. Sommige producten, zoals bijvoorbeeld Zaor studiomeubels, worden op bestelling gemaakt.
            3. Sommige producten komen van ver. Bijvoorbeeld Odyssey en Road Ready. Komt rechtstreekt uit Amerika en om teleurstellingen te voorkomen staat dit standaard op een levertijd van 8 á 10 weken.
            4. Populariteit. Sommige producten zijn zo populair en worden zoveel verkocht, dat de leverancier het niet meer kan bijhouden qua productie. Voorbeeld is o.a. de American DJ Mega Tri Par Profile, ook bepaalde producten zoals de Ableton Push en de DDJ-SX hebben hier last van gehad. Dan heeft elke retailer in Nederland daar last van. Niet iedereen is echter eerlijk over levertijden, of publiceert deze niet. Anderen hebben bepaalde voorraad van een product, maar verkopen zo weinig dat ze nog voorraad hebben liggen.
            5. Uitstel. Wij krijgen altijd actuele informatie van onze leveranciers betreffende leverdata. Als bij de aankondiging van een product bijv. week 45 wordt gemeld en in die week blijkt dat het product nog niet geleverd wordt op de verwachte leverdatum, moet deze bijgesteld worden. Hierdoor kunnen levertijden plots oplopen.
            6. Slimme magazijnsoftware. We werken met een gedeeltelijk automatisch inkoopsysteem dat op basis van verkopen de verwachte verkoop voor de volgende periode inschat. Simpel voorbeeld, verkopen we in maand x 4 producten en in maand y 2 producten, dan zal het systeem de volgende periode een verkoop van 3 producten verwachten. Is dus niet zoals het echt werkt, maar even als voorbeeld.

Om maar iets te noemen. :)

Comment

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Zelf heb ik het idee dat het probleem voornamelijk ligt in oorzaak nummer '4', al zou dat voor een groot gedeelte ondervangen moeten worden door de slimme software uit item '6'. Dat iedereen niet even eerlijk over actuele voorraadstatus geloof ik graag, iets dergelijks heb ik al meer dan eens meegemaakt. Al gebeurt dat vooral bij de reguliere detailhandel die een webshop ernaast doet.

Toch is het momenteel een behoorlijk krappe boel, een paar voorbeelden:

- ADJ Mega TriPar (al genoemd door Rick) en nog een paar andere types compact par van ADJ.
              - Meedere LED controllers van ADJ en Showtec
              - De nieuwe monitorspeakers van Pioneer.
              - Tot een paar dagen geleden bijna alle maten Procab Cab901 kabels, al zijn ze nu weer verkrijgbaar.

Al met al zie een flink wat meer rode stippen op de site dan een paar maanden geleden.

Comment

Zelf heb ik het idee dat het probleem voornamelijk ligt in oorzaak nummer '4', al zou dat voor een groot gedeelte ondervangen moeten worden door de slimme software uit item '6'.
                Als wij voldoende bestellen, maar de leveranciers krijgen het niet aangeleverd... dan werkt dat niet zoals we zouden willen. ;)

Al met al zie een flink wat meer rode stippen op de site dan een paar maanden geleden.
                We hebben natuurlijk ook een 10%-korting-actie gehad onlangs. Dan is het ook logisch dat je voorraad opeens een stuk minder wordt en je weer bij je leverancier moet bijbestellen. We gaan er dan van uit dat zij voorraad hebben liggen (waardoor na het laatst verkochte item 'snel leverbaar' verschijnt). Blijkt dat niet zo te zijn, dan wordt dat vanuit hen terug gecommuniceerd en kunnen wij de verwachte leverdatum bijstellen voor het product.

Comment

Maar als je van tevoren weet dat je een 10% korting actie hebt kun je wel ruim op tijd populaire producten extra in de voorraad opnemen...

Comment

Natuurlijk. Maar dan moeten we ook voor die tijd die producten binnen hebben en dienen ook leveranciers voldoende voorraad te hebben. Gezien de grootte van het assortiment is dat niet altijd mogelijk.

Comment

Ik heb er weinig last van... Paar weken terug iets bestelt dat niet op voorraad was, maar dat kwam na een paar dagen al binnen. En ja je hebt altijd wel producten die een paar weken levertijd hebben ofzo. Maarja dat weet je van tevoren als je bestelt. ;)

Comment

Working...
                      X