Announcement

Collapse
No announcement yet.

Schadevergoeding en verzekering.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Schadevergoeding en verzekering.

Ik zit momenteel met een vervelende situatie omtrent een schade vergoeding.
    Graag zou ik hierover enig advies van ontvangen, want dit is voor mij de eerste keer dat het niet volgens de normale weg (kan) worden afgehandeld.

Wat is het geval.

Tijdens Carnaval (ja zo lang geleden al) heb ik een geluidsinstallatie verhuurd. (dom, maar was reeds een vaste klant die er voorgaande keren zeer netjes mee omging)

Tijdens de verhuurperiode wordt ik gebeld: "het werkt niet", dus ik gaan kijken, en wat blijkt een speaker doet het niet meer.
    Meteen wordt door 2 man tot 2 keer toe, toegegeven: maak je maar niet druk we vergoeden alle onkosten wel die het kost om alles te repareren.

Nou na carnaval thuis het ding opengeschroefd en wat bleek, de driver en het filter waren volledig ge-barbecued.

Dus ik netjes na een weekje een rekening gemaakt met
    Kosten herstellen speaker : Bedrag X,--
    (bedrag X,-- is wat het mij totaal heeft gekost, zonder uren etc: zeer schappelijk dus)

Enkele weken geen reactie gehad: dus ik mail nog maar eens om verduidelijking.

Krijg ik een reactie met de strekking: We zouden graag wel willen weten welke onderdelen er vervangen zijn, want hier staat alleen herstellen op, en dat is een beetje vaag.
    Oke, hier kan ik opzicht nog wel iets bij voorstellen.
    Dus factuur aangepast

Vervangen driver: Bedrag X1,--
    Vervangen filter: Bedrag X2,--
    Totaal : Bedrag X,--

Tot zo ver eigenlijk geen problemen (behalve dat het allemaal lang duurt)

Probleem
    Na enkele weken weer geen reactie te hebben gekregen toch maar eens gebeld. Wat ik hier te horen kreeg verbaasde mij toch behoorlijk.

Met jou factuur kunnen wij niets doen, want deze heb jij zelf gemaakt.
    Wij en de verzekering kunnen dus niet controleren of het werkelijk dit bedrag gekost heeft. De verzekering eist een rekening van JOUW leverancier waar deze onderdelen op vermeld staan.

Voor zover ik weet heeft de verzekering mijn factuur voor het herstellen gewoon te accepteren: we zijn gewoon een officieel ingeschreven bedrijf. Met mijn leveranciers en mijn contacten en afspraken daar hebben zij wat mij betreft helemaal niks te maken.

Ter info nog een klein stukje uit mijn algemene voorwaarden die ze ondertekend hebben:
    Indien tijdens de huurperiode, of zolang deze op de huurlocatie aanwezig is, apparatuur beschadigd word dient de huurder de reparatie of vervanging van de beschadigde apparatuur volledig te vergoeden inclusief eventuele bijkomende verzend en/of administratie kosten.
    Heb ik gelijk en moeten ze gewoon betalen? heeft de verzekeraar het recht om dit te eissen? ik voel er weinig voor mijn rekening door te geven..
    Wat moet ik hiermee?

ps. een knokploeg heb ik zo bij elkaar, maar ik los dit liever legaal op.

Misschien kun je bij een bevriend bedrijf een offerte laten maken voor dezelfde reparatie, maar dan met de uren enz. er ook in verwerkt. Kunnen ze hun verzekering laten zien dat je er alles aan hebt gedaan om het zo goedkoop mogelijk te houden. Als je een officieel ingeschreven bedrijf hebt zou men trouwens ook jouw factuur sowieso moeten accepteren dunkt me.

Comment

Inderdaad, en daarbij heb jij niks met hun verzekering te maken. Er staat duidelijk in je voorwaarden dat de huurder de kosten dient te vergoeden, niet de verzekering van de huurder. Naar mijn mening moeten zij gewoon betalen, en dan is het hun probleem om dat geld weer terug te krijgen van hun verzekering.

Comment

Blijkbaar is het dan dus toch zo, als ik gedacht had.

Vond het al raar dat een verzekeraar mijn factuur niet accepteerd, en daar ben ik dus blijkbaar niet de enigste in.

heb het idee dat dit gewoon een smoes is om weer tijd te rekken en ze eigelijk niet willen betalen.

Jullie vinden dus ook dat mijn factuur gewoon betaald dient te worden, dat is prettig: Echter hoe bereik ik dit, want de andere partij wilt dus niet echt mee werken?

Ten eerste zal ik een mail sturen waarin ik aangeef dat zij, noch de verzekering, kan eissen verdere inzage te krijgen, en dat mijn rekening gewoon geldig is. Waarbij het niet mijn probleem is hoe zij dit met hun verzekering oplossen.

Ik verwacht echter dat ik hier geen (of geen instemmend) antwoord op zal krijgen.
        Last edited by SLGV; Sunday-06-05-2012, 16:05.

Comment

Als mensen iets huren gaan ze automatisch akkoord met de algemene voorwaarde, en aangezien het in de algemene voorwaarde staat, zijn ze wel verplicht om het te gaan betalen.

Comment

Niet altijd. Is maar net of ze hier voor los moeten tekenen oid. maar in de meeste gevallen klopt het.

Comment

Kijk dat ze verplicht zijn (volgens de AGV) de schade te vergoeden dat snap ik, en dat is natuurlijk ook zeer prettig. Echter betekend dat nog niet dat ze het ook doen!.

Ik kan wel 20x zeggen: "Ja maar het is ondertekend dus jullie zijn verplicht.." maar ze vervolgens niet reageren of niet betalen heb ik nog steeds niks.

EDIT: @Drace - Algemene voorwaarden zijn bij de factuur gevoegd, die hebben ze voor het afgeven van het materiaal ondertekend en die heb ik hier liggen

Comment

Hoe groot is het bedrag "x"? Aan de hand van de grote van dit bedrag kan je de afweging maken of je juridische stappen gaat nemen of dat je het gewoon laat gaan en zorgt dat de betreffende personen niet meer bij jou (en collega"s) kunnen huren.

Comment

Bedrag X is iets minder dan E 400,--. lijkt mij te weinig om juridische stappen te nemen ; maar het is toch erg veel om "gratis weg te geven" (meer dan de klant totaal heeft opgeleverd), dat laat ik zeker niet gebeuren.

Comment

Dat is inderdaad te weinig om juridische stappen te ondernemen, maar inderdaad ook te weinig om te laten gaan. Ik weet niet of er een oplossing is voor mensen die niet willen betalen. Ken je niemand uit het juridische circuit die je kan helpen?

Comment

Kan je er niet mee naar een incassobureau?

Comment

Dat gaat je waarschijnlijk meer dan 400 euro kosten.:(

Comment

Originally posted by SLGV View Post

Jullie vinden dus ook dat mijn factuur gewoon betaald dient te worden, dat is prettig: Echter hoe bereik ik dit, want de andere partij wilt dus niet echt mee werken?
                          Maak een goede factuur op en zet daar ook je werkuren op dat komt professioneler over en je verdient er nog iets aan.

Stuur die op en meld dat als de factuur niet betaald word binnen X aantal dagen/weken je naar een advocaat zal stappen.

Indien ze niet betalen, stap naar een advocaat en laat hem een brief sturen, dat kost rond de 25 euro en dat helpt 8/10 keer, ikzelf heb met 1 brief van een advovcaat al 3 zaken gewonnen, de laatste zaak was goed voor 1800 euro en dat hebben ze binnen de week dan ook betaald.

Comment

Inderdaad. Werkuren hoeven er niet persee bij, maar je verdient er wel weer op. Gewoon nog een x opsturen. Anders juridische stappen (en ook doorgeven aan je collegas in de buurt!) dan leren ze hun lesje wel.

Comment

Originally posted by Dj funkey View Post
                              Dat gaat je waarschijnlijk meer dan 400 euro kosten.:(
                              Incasso?

Ben je mal, er zijn genoeg bureau'tjes die werken op basis van "geen betaling, geen provisie voor ons". Kan je zo adresje van mijn incasso bureau geven per DM.

Deurwaarders bureaus brengen sowieso á 150 euro in rekening, ook als de vordering oninbaar blijkt.

Overigens kunnen hun gewoon het bedrag X voorschieten en het zelf uitvogelen met hun verzekering. Dat is jouw probleem toch niet?

Comment

Working...
                              X