Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kratradio maken

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kratradio maken

Hallo,

Ik wil de uitdaging aan gaan om een kratradio te maken.

Nu heb ik gelezen dat je dit het beste met een autoradio kan doen (omdat hier een versterker in zit), klopt dit?
    Heeft iemand hierop het forum dit weleens gedaan?

Ik neem aan dat ik nodig heb:
    - een grote bierkrat
    - autoradio
    - speakers (moet wel wat volume hebben, voorbeelden van types?)
    - accu's (wil met 2 accu's gaan werken ivm de radio op een accu en overig stroom op de ander).
    - bekabeling( maar wat voor bekabeling?)
    - Acculader/ druppelaar

Wat heb je nog meer nodig en hoe zouden jullie dit doen?
    Heeft iemand een stappenplan of iets dergelijks?

Alvast bedankt!

Daar bestaan speciale forums voor waar je alle info kan vinden van stap 1 tot de afwerking :-)

Als er nog iemand een autoradio zoekt voor een krat radio, ik heb er nog één liggen in een ongeopende doos, dus splinter nieuw

Comment

Originally posted by Mol View Post
      Daar bestaan speciale forums voor waar je alle info kan vinden van stap 1 tot de afwerking :-)

Als er nog iemand een autoradio zoekt voor een krat radio, ik heb er nog één liggen in een ongeopende doos, dus splinter nieuw
      Ja, maar dacht dat er misschien hier mensen waren die misschien betere onderdelen weten dan hun. Want wil er dus ook een losse subwoofer speaker instoppen.

Wat voor radio heb je? En wat voor aansluitingen zitten erop?

Comment

De radio die ik heb liggen had ik gekocht voor mijn nieuwe bus maar daar zat standaard een radio in en dus heb ik die nooit gebruikt.

Betreft: sony model MEX-BT5700u
        Bluetooth, MP3, werrkt met Iphone, Front usb, Quick browser

Lars heeft onlangs een kratradio gemaakt en die zal je wel tips kunnen geven.

Comment

Dat lijkt me een vrij prijzig radiotje voor in een krat te bouwen. Wat vraag je ervoor?

Comment

Om te beginnen zou ik de sub laten varen.
            Dit om de volgende redenen.
            1 de kist en de inhoud zijn veel teklein om wat rendement te halen.
            2 je hebt nog een extra versterker nodig voor de sub.
            3 je accu is in no time leeg

Dit zijn hoofdzakelijk de belangrijkste redenen.

Wat ook iets is om rekening mee te houden. Neem een gel accu of in ieder geval 1 die nooit kan gaan lekken.

Vergeet niet om een oplaat aansluiting te maken. Anders moet iedere keer weer je kistje open.

Wil je toch laag en mooi geluid. Neem een compo setje van 16cm geeft al redelijk wat laag en klinken super.

Zorg er ook voor dat de krat zo goed mogelijk dicht is. Je geluid zal stukken beter zijn.

Comment

@ Ronny.

Ja, dat zijn wel dingen om natuurlijk rekening mee te houden tijdens het bouwen.

Aansluiting wou ik eigenlijk met powercon doen, kan dat?

Compo setje?

Ja, dat snap ik, zo is het met een speaker ook.

Comment

Originally posted by DjRRRenetjuh View Post
                Dat lijkt me een vrij prijzig radiotje voor in een krat te bouwen. Wat vraag je ervoor?
                Voor 100 euro mag hij weg, ik heb er 339 euro voor betaald.

Comment

Als jouw accu met 230 volt op te laden is wel. Anders zet je er een transformator achtig iets in. Wordt er alleen niet lichter op;-)

Comment

Originally posted by JanPetersen View Post
                    Als jouw accu met 230 volt op te laden is wel. Anders zet je er een transformator achtig iets in. Wordt er alleen niet lichter op;-)
                    Wat nu als ik ook een powercon aan de aansluiting van mijn acculader zet?

Kan ik gewoon thuis me accu lader laten staan en dan vervolgens me accu opladen via een powercon.

Een aanrader is het niet stel dat je er wel perongeluk 230 insteekt is het niet zoon succes.

Als je al een beetje een fatsoenlijke krat radio maakt is er helaas geen plaats meer voor een beetje een degelijke oplader.

Een compo setje is een speaker setje met een appart mid laag speakertje en een losse tweeter speaker. Er zit hier vaak ook een zelf wat aan te passen filter bij.

Comment

@ Mol. Oke, zal er is over nadenken.

@ Ronny. Dus een powercon gaat niet werken? Want dat leek mij juist het fijnste, kan je afkoppelen.

Comment

Het werkt wel maar wat nu als je ereen keer een kneus hebt die er 230 opzet.

Comment

Hoezo? die accu vorm ik toch om naar 230? anders krijg ik nooit het overige stroom(waaronder 220-230v) Toch?
                          of hoe werkt dat dan?
                          Want ik ben ook maar een leek in electrisch bouwen... Zodra het is gebouwd snap ik het, maar het begin is moeilijk.

Comment

Je bouwt de trafo / accu lader niet mee in de krat. Hier is al weinig ruimte en dan nog minder. Dus niet echt een aanrader.

Deze plaats je gewoon thuis. Draden voor voeding naar je radio. Andere draden van de plus en de min naar je oplaad punt / connector. Dus je maakt aan de plus en de min van je accu lader thuis ook een connector en klaar. Steekt dat ding erin als je thuis bent en je accu word opgeladen.

Heb je een beetje een fatsoenlijke accu dan kan je een dag of 3 doen met radio op een redelijk normaal volume. lekker dus maar neit plankgas.

Wil je wel een keer met directe voeding hoef je alleen maar je accu lader mee te nemen en er dan als nog rechstreeks op te inpluggen en dan kan je gewoon ookal is de accu leeg radio luisteren.

Comment

Hartstikke bedankt Ronny.

Ik ga is rond kijken voor wat onderdelen.

Heb je toevallig een adres of voorbeeld van zo'n compo geluidsset?

Comment

Working...
                              X