Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kratradio maken

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hmm ik heb ook een acculader in mijn speakerkrat gedaan.
    Heb er een 10 inch woofer in zitten en 2 kleine tweaters en een behoorlijk grote (droge) accu hiernaast zit er ook nog een kleine druppellader in die de accu op pijl kan houden. Dit is heel ideaal want op deze manier kan ik de krat overal opladen. Er zit zelfs een 12v zonnecollector bij die je kunt aansluiten zodat hij kan opladen. Het kost aleen wat meer tijd om alles uit te denken zodat alles past maar het kan wel!

Comment

@ Jelle Classens.

Heb je toevallig een lijstje van wat je er allemaal in hebt zitten en hoe dat aangesloten is?

Comment

Ja dat kan ik.

Heb het gewoon in een Hertog Jan bierkrat gemaakt.
        Er zit in:

1x 12 volt accu
        1x accu lader
        1x druppel lader
        1x autoradio
        1x 10 inch bas speaker
        2x tweeters
        1x antenne

Ik heb 2 iso stekkers gekocht bij de sloop deze kun je standaard in de radio aansluiten.

Hiervan heb ik de voeding aangesloten op de accu met een schakelaar er tussen zodat hij geen stroom vreet wanneer je hem niet nodig hebt.

De 3 speakers worden alle 3 op de autoradio aangesloten
        de acculaders heb ik beide aangesloten op de accu met een 3 standen schakelaar er tussen. Zo kan ik kiezen of de druppelader moet werken of de normale lader of geen van beide zodat er geen stroom weglekt.

Er is laatst al een topic over geweest daar heb ik toen wat afbeeldingen gepost.
        Hier de link

Last edited by Jelle Classens; Monday-25-06-2012, 15:43.

Comment

Misschien een rare vraag maar je zegt dat je een 10 inch woofer hebt.

Nu heb ik zelf nogal veel kratjes gemaakt en ook erg veel op auto hifi gebiet gedaan. Maar ik zit nu dus met de volgende vraag. Er zijn maar erg weinig radio's waarvan je de interne versterker kunt afregelen met een crossover. Dus hoe heb jij er dan voor gezorgt dat de sub alleen de lage tonen weer gaat geven ( dus echt max een 200 hertz ) Als ook het volume zo kunnen maken dat het nut heeft om er een 10 inch in te schroeven.

Ik heb namelijk altijd een 2x compo setje gebruikt met een 16 cm variant of de ovale speakers. Deze nemen veel minder ruimte in. Het hoog en laag word er zelf door gescheiden. Doordat de krat dan minder vol is en dus minder vermogen vreet gaat hij langer mee en geeft deze een hoger rendement.

Het grootste probleem is nu waarschijnlijk bij jou krat de de sub totaal niet eens in de buurt komt van de inhoud die hij nodig heeft. Resultaat is dus dat je bijna geen rendement hebt van je sub en dus een eenvoudige ( maar toch wel goede ) compo set van 16 cm zelfs meer en mooier laag produceert.

Ook een lader en zelfs druppel lader in de krat maken neemt nog meer volume in beslag. Ook word de krat hierdoor nog zwaarder wat niet nodig is.

De lader op zonne energie is natuurlijk wel weer een leuk alternatief maar dan moet deze wel weer zo geplaatst zijn dat de collector echt goed licht krijgt wil je wat effect hebben. Dus dit zou ook gewoon extern kunne. Idee is zeker goed!

Ook de schakelaar zette ik ook altijd tussen de contact spanning ( meestal rode draad ) Dan kon je hem wel gewoon uitzetten zonder dat je meteen alle zenders en presets kwijt bent. Dus voor de gene die het willen weten. Geel altijd plus en spanning op laten staan en rood met een schakelaar op de plus. Zwart naar de min. Zet je nu de schakelaar op aan dan doet je radio het staat deze op uit dan worden de presets en zenders onthouden maar gaat de radio niet aan.

Comment

nee deze woofer heb ik niet geregeld zodat hij alleen de bas weergeeft.
            Ik heb het eerst getest of het goed werkt met deze versterker en op deze manier komt er flink wat geluid uit en ook bas.

Wanneer je wilt kun je toch ook gewoon een filter plaatsen?

Wat betreft het uithoudingsvermogen van de krat maak ik met niet zo'n zorgen.

Ik neem hem altijd mee op kamp en dan staat hij dag en nacht aan op de accu en heb hem getest en hij gaat meer als 24 uur mee wat dus meer als voldoende is.

Het verhaal over de contactspanning heb ik ook zo gedaan maar was ik vergeten te melden.
            De schakelaar schakelt alleen deze spanning in of uit.

Comment

Wanneer je wilt kun je toch ook gewoon een filter plaatsen?
              Da's ook zonde... dan ga je eerst je vermogen gebruiken om alles uit te versterken en daarna gooi je de helft weg in zo'n filter. ;)

Dan heb je meer aan een crossovertje om je speakers en woofer te scheiden.

Comment

dat is ook weer zo maar een autoversterker geeft vaak 4x 45watt wanneer je één zo'n kanaal gaat splitsen met een crossover krijgen je speakers weer niet genoeg vermorgen.
                Ideaal is het niet maar mij leek het de beste optie.

Comment

Hartstikke Bedankt Jelle en Ronny.

Comment

Als je nog een leuk adresje (china) wilt voor losse ledlampjes kan je een pm sturen ;)

Comment

Originally posted by DJ Lars View Post
                      Als je nog een leuk adresje (china) wilt voor losse ledlampjes kan je een pm sturen ;)
                      Nee, ik wil er zo min mogelijk op en aan hebben zitten. Want anders komt ie steeds voller en zwaarder.

Maar toch bedankt Lars.

Comment

Oké, ik ben er zelf ook eentje aan het bouwen, maar ik wil hem juist mooi hebben met led lampjes en al ;)

Comment

Hier even een foto-tje van mijn kratradio, is gebouwd in een 12-fles bavaria kratje.
                          De accu's zijn li-ion 6800 mah accu's, die ik gekocht heb op ebay.
                          Het voordeel van deze accu's is dat je geen speciale lader nodig hebt, zijn klein en licht, kunnen goed tegen diepontladen en kunnen gewoon schuin worden gehouden zonder te gaan lekken.

foto 1
                          foto 2
                          Dit kratje gaat op gemiddeld volume zo'n 60 uur mee, mede door de zuinige ta2024 versterker. Alleen nog even een roostertje of zoiets dergelijks aan te bovenkant maken.

Mocht je nog vragen hebben over het bouwen van een kratradio, dan kun je ze altijd even stellen, ik denk dat ik wel in staat ben de meeste te beantwoorden.

Comment

@thomasdj,

Plankje op de bovenkant, mousse op het plankje nieten en overtrekken met leder en je hebt een bankje.

Comment

@Thomasdj.

Ziet er goed uit. Maar ik krijg geen 2 accu's in een klein Bavaria kratje gestopt, Anders was dit een mooi voorbeeld.

Weet iemand of dat ze hier standaard bouw pakketen in hebben? of stappenplannen?

Comment

@Mol, dat is best een goed idee, ik ga er eens naar kijken. Bedankt!

@DjRRRenetjuh, daarom heb ik li-ion accu's gebruikt. Voor mij was het erg belangrijk dat hij makkelijk mee te nemen is, dus vandaar de keuze voor een klein kratje. Als vervoer geen probleem is zou ik gewoon gaan voor een normale krat. Dat merk je door de grotere hoeveelheid ruimte ook terug in je geluid.

Comment

Working...
                                X