Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zelf een feest organiseren; what to do?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Zelf een feest organiseren; what to do?

Hallo allemaal,

Samen met een aantal andere meiden heb ik een blog. Dit is met name gericcht op boeken etc. En nu willen we een soort "prijs" uitreiking organiseren waarbij verschillende schrijvers aanwezig kunnen zijn, uitgevers etc. Kortom, een soort feestje. We zijn (nog) niet ingeschreven bij de KvK en we willen alles zoveel mogelijk gesponserd krijgen. Tot nu toe lukt dat aardig; we hebben een DJ en waarschijnlijk al een prachtige zaal tot onze beschikking. maar mochten we het zover krijgen dat bedrijven ons willen sponsoren dmv giften zodat wij het hele festijn kunnen financieren, waar moet ik belastingtechnisch dan mee rekening houden? Het is een particulier feest, in principe. Ik hoop dat jullie me er meer over kunnen vertellen.

Hoi,

Bij een feest organiseren komt heel wat meer kijken dan je in eerste instatie zou denken.
    Bijvoorbeeld: locatie, muziek, techniek, beveiliging, drank, maar ook: perkeer gelegendheid, is er overlast voor de buurt, zijn er vergunningen nodig, promotie material, draaiboek, hulp op de dag zelf etc. etc. etc.

Waarschijnlijk heeft zal de zaal voor drank zorgen neem ik aan, en hebben zij al een "horeca vergunning" en is er ook iets geregeld m.b.t. tot overlast voor de buurt. Goed om dit even na te vragen bij de zaaleigenaar, dit scheelt jou al een hoop werk.

Indien het een particulier feest is en je maakt er (vrijwel) geen winst op, dan hoeft er ook niks van belasting te worden geregeld. Indien je er wel flink aan gaat verdienen (maar dat lijkt me niet) dan zou je de winst moeten opgeven als zijnde inkomsten bij de belasting.

Verder weet ik niet waar en wanneer je dit ongeveer wilt gaan organiseren maar zeker als het de eerst keer is zou ik dit vrij ver vooruit plannen (wellicht een paar maanden ) zodat je voldoende tijd hebt om alles te bedenken en te regelen.
    Last edited by SLGV; Tuesday-07-05-2013, 16:15.

Comment

ik merk dat je erg hoopt op sponsering. enkele tips om je sponsors te overtuigen:

- stel een sponsordossier op waarin je volledig uitlegt wat je van plan bent
      - zorg ook dat je de sponsors al enkele voorbeelden kan geven wat je hen in de plaats kan bieden, en voor welk tarief (een kant-en-klare sponsering dus ;) )
      - Daarnaast maak je ook best iets op onder de vorm van een contractje dat de sponsor ondertekent en de contactpersoon ook. Maak dat je dit document dubbel hebt (1 voor jezelf, en 1 voor de sponsor)

- Je kan best voor de kant-en-klare voorbeelden wat variëren in tarieven. Bijvoorbeeld van 25euro tot .... euro. Zo zal je ook kleine zelfstandigen uit de buurt kunnen overtuigen om te sponseren. Hoe groter het evenement, hoe groter de sponsors zullen zijn uiteraard. Maar dat wil niet zeggen dat je niet kan proberen bij grotere bedrijven (op de site van coca-cola vind je bijvoorbeeld al een kant-en-klaar invulformlier).

- Wanneer je bij (potentiele) sponsors langs gaat, maak dan duidelijk dat jouw feest voor extra klanten zal zorgen, omdat je ongeveer het zelfde doelpubliek hebt. Zo zal de sponser het nut inzien om geld/ natura te doneren.

- Vraag niet of ze willen sponseren (want dat is om geld smeken), maar vraag of ze geïnteresseerd zijn om reclame te maken op jullie feest

- heb veel geduld, sommige sponsors moet je heel veel bezoekjes brengen ;)

Comment

Ik ben geen belasting meneer of wat dan ook. Maar als je geld krijgt denk ik dat dit toch wel eens vervelende gevolgen kan hebben voor de rekeninghouder.

Als je geld prive krijgt maakt het volgens mij voor de belastingdienst niet uit wat je ermee doet. Organiseer je er een feest van of koop je er een auto van dat zal voor hen niet uitmaken. Is het dus nogal een bedrag kan je dus denk ik ook een aanslag verwachten. Het is in mijn ogen namelijk niets meer dan inkomen. Je zegt zelf ik doe het particulier dus dan geef JIJ het feest. Je bent dus geen organisatie of bedrijf of firma of wat dan ook.

Het beste kan je dit even chekken bij de belastindienst zelf of zoon belastingkantoor. Zij kunnen je vast goed correct en vrij snel helpen. Hier zal er alleen maar veel gegokt en gedacht worden.

Verder is er natuurlijk nog veel meer. Dit ligt ook een beetje aan de grote van het evenement / feest maar zoals slgv al zegt. Ja er komt heel erg veel meer bij kijken dan je zo 1 2 3 zal verwachten.

Comment

Je kan HEEEEEEEEEEEL moeilijk gaan doen met belastingen, organiserende stichtingen oprichten, weet ik veel hoeveel regeltjes uitpluizen met net zoveel uitzonderingen, KvK en BTW inschrijvingen (en vrijstellingen), het hele ratteplan om een organisatie in welke rechtsvorm dan ook neer te zetten.

Je kan ook gewoon je evenement organiseren als particulier. Sponsoring is voor je BTW opgave een dienst... maar je bent particulier dus niks mee te maken.
          Sponsoring is gemerkt geld (dat lijkt me in ieder geval de bedoeling), dus ook geen inkomen. Veel van je sponsoring (DJ, zaal, etc) is ook nog eens in natura.

Tip: vraag geen belastingadviezen op een licht/geluid forum, wij hebben allemaal geen idee waar we het over hebben

Comment

volgens mijn mag je met zo iets als dit een x bedrag per jaar verdienen voordat je belasting moet betalen, maar dat weet ik niet zeker. Zo als andere al zeggen check het even bij iets dat er echt verstand van heeft.

Comment

Tegenwoordig gaat het heel makkelijk via facebook hoor ;)
              gewoon iedereen thuis uitnodigen voor je verjaardag

Comment

Ik ga even verder in op daar waar de meeste mensen hier al stoppen;

1. Belastingdienst; Ondanks de slogan leuker kunnen we het niet maken is, heeft het in prive hebben van vermogen al dan niet voor een feest nooit positieve gevolgen voor de organisator.
                2. Recht; Aansprakelijkheid in deze draag je volledig in persoon (als je het uberhaupt al mag organiseren zonder het hebben van welke vorm van venootschap dan ook) - Schade tijdens JOU feest wordt dus ook op JOU verhaalt.

Verzint voor je begint,

Gr. W

Comment

................
                  Last edited by (Daan)RandomStyleRecords; Sunday-18-05-2014, 21:38.

Comment

Originally posted by (Daan)RandomStyleRecords View Post
                    soms kan het ook iets te makkelijk gaan http://youtu.be/8L8_0wUBcyk?t=3m30s :)
                    Als je nou even had gelezen had je gezien dat die grap al gemaakt was.

Comment

Of je huurt gewoon een zaaltje, betaalt netjes je buma/stemra rechten voor de gebruikte muziek, laat de drank en alle andere bijkomstigheden over aan de uitbater van de zaal en zet een giftenpot neer waar eenieder zijn centjes in kan deponeren. Zolang je het hier niet over enorme bedragen hebt moet je het jezelf echt niet moeilijker maken als nodig is. Ik denk dat je blij mag zijn als je enkele tientjes aan giften binnen krijgt. Je kunt eventueel nog een percentage op de drankverkoop vragen voor extra inkomsten of laat de inkomsten van de drank volledig naar de uitbater gaan zodat je geen zaalhuur moet betalen. Hangt allemaal een beetje af van welke formule de verhuurder hanteert.

Comment

uhmm het topic is al een jaar oud en alleen gebumpt door ene Charlotte (ongetwijfeld een valse naam) om een spamlinkje op deze site te kunnen plaatsen...

Comment

Working...
                        X