Announcement

Collapse
No announcement yet.

CKV opdracht school, muziek door de jaren heen.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• CKV opdracht school, muziek door de jaren heen.

Goedenavond iedereen,

Voor CKV moet ik een 'mix' maken van muziek vanaf de jaren 50 tot nu.

(mijn lerares bedoelde heus niet een DJ-Mix, maar die wil ik dus wel gaan maken, ik zal het nog even navragen ;) ),

Hebben jullie enig idee welke nummers ik hier voor zou kunnen gebruiken, ik bedoel de nummers van de jaren 50 hebben nou niet echt een BPM van 128, en hoe zou ik deze nummers in elkaar kunnen laten overlopen?

Op dit moment heb ik dit lijstje:

Bee Gees - Stayin' Alive,
    Faithless - God Is A DJ,
    Nicky Romero Ft. Anouk - Feet On The Ground,
    Hardwell - Everybody Is In The Place,
    Armin van Buuren - Ping Pong.

Als jullie nog andere nummer hebben van voor het jaar 2000, of vinden dat een van mijn nummers er absoluut uit geschrapt moet worden, hoor ik het graag!

Alvast Bedankt!

Ik zou heel het lijstje zo weg gooien.

Als je dan een mix maakt met muziek door de jaren heen. Neem dan ook artiesten en nummers die de geschiedenis van de muziek veranderd hebben.
    Neem bijvoorbeeld een Elvis die toch wel een redelijke verandering aan een stroming heeft gegeven.
    Of Donna Summer die een soort van grondlegger is geweest van de hedendaagse dance, house en club
    Een Queen die toch echt wel een soort van nieuwe eigen stijl introduceerde.
    Wie weet een Ben liebrand die toch ook wel redelijke sporen verdiend heeft en een soort van grootheid is als het om muziek door de jaren heen gaat.

Kortom zorg dat er een duidelijk verhaal zit aan je nummers. Enigste wat ik er nog eventueel in zou willen laten staan is een Faithless. Maar de rest

Zorg dat het een betekenis heeft. Niet zomaar wat nummers. Verdiep je eens in de history van de muziek. Maak dan een mix met daarin de geschiedenis van de muziek. Wat was er, waar evalueerde het in. Wat werd het en waar staat het nu.

Nogmaals het lijstje wat ik nu zie zegt me eigenlijk maar bar weinig en ik zou ook niet weten waarom je deze nummers zou willen nemen. Muziek heeft echt wel zoveeel meer betekend in de geschiedenis. Er zijn zoveel meer belangrijke veranderingen gebeurt in het verleden.

Als ik dit zo al kan typen zonder echt me research te hoeven doen dan denk ik dat als het JOU werk is je toch wel wat meer research had mogen doen in plaats van ja hoor weer een iemand met een school project die hier af komt met goh wat zou je voor me kunnen maken want echt veel heb ik er nog niet voor gedaan en om het er voor te gaan doen heb ik ook niet veel zin in. Sorry maar zo komt het op mij over.

Terug naar de tekentafel, duidelijk plan, duidelijke achtergrond info, dan pas terug komen zou mijn mening zijn.

Comment

Kijk inderdaad naar bands en artiesten die de wereld van de muziek sterk hebben beïnvloed.

Inderdaad:
      Jaren 50/60:
      -Elvis (Little Less Converstation, Jailhouse Rock, etc)
      -The Beatles (8 Days A Week, Yesterday, Let It Be, etc)
      -Rolling Stones (Gimme Shelter, Paint it Black, etc)
      -Queen (Bohemian Rhapsody, Radio GaGa, Somebody To Love, Another One Bites The Dust, etc)
      -The Trammps (Disco Inferno, etc) worden ook gezien als een van de grondleggers van de discomuziek
      -Michael Jackson (Thiller (over het algemeen gezien als nummer met de eerste videoclip, al zeggen andere critici dat Bohemian Rhapsody eerder was), Beat It, etc)

Verder nog:
      -Aerosmith en Run DMC - Walk this Way (eerste nummer in de pop waarin rap vooraan stond, historisch moment voor de hip-hop)
      -voor de jaren 50, Rock Around the Clock, een van de meest verkochte singles aller tijden (nr. 4)
      -God is a Dj zou je kunnen laten staan

Kijk eens naar YouTube artiesten, zoals Pentatonix, die heeft een video gemaakt 'The evolution of music', goed voor inspiratie
      Maar je lijstje nu weerspiegeld muziek door de jaren heen niet echt.
      Kijk naar klassiekers, toonaangevende artiesten in de geschiedenis. Google eens wat stylen en kijk wie er worden gezien als de grondlegger daarvan of welke er grote invloed hadden.
      Zoals Queen door velen word gezien als de grondlegger van de symphonische rock en daaruit weer symphonische metal.

Voor muziek van de afgelopen 10 jaar, kijk naar de hits die je nog steeds op de radio hoort.
      Neem bekende muziek, die iedereen herkend. Of die erg typerend zijn voor deze tijd:
      Kijk naar Gangnam Style (kun je door alle views op YT niet buitensluiten) bijvoorbeeld.
      Last edited by Dablyou; Sunday-06-04-2014, 00:27.

Comment

Iets vroegs van Black Sabbath (Iron Man of Paranoid?) zou ook kunnen, het begin van de metal geloof ik. Oftewel, het begin van een muziekstroming.

Daarnaast vind ik (maar dat is mijn mening) dat punk rock ook een plekje verdient in deze lijst, een typerend genre voor jaren '70. Voorbeelden zijn Sex Pistols (Anarchy in the UK, God save the queen) en/of the Ramones (Blitzkrieg Bop).

Het doorbreken van grunge tot de mainstream was dan weer door Nirvana's 'Smells like teen spirit' in de jaren '90.

Deze nummers vallen dus niet onder de ontwikkeling van popmuziek, maar zeker wel onder de muziekontwikkeling.

Comment

vergeet niet daft punk - get lucky :P https://www.youtube.com/watch?v=5NV6Rdv1a3I

Comment

Wat is daar dan zo bijzonder en speciaal aan?
            Het is wel een populaire plaat maar of het ook echt iets over de muziek door de jaren heen zegt. Hmmm nee voor mij in ieder geval niet.

Ik denk bijvoorbeeld ook aan een madonna of Aretha Franklin en wat te denken van een zz top en een toto.

Maar goed genoeg stof tot denken voor de ts

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
              Als je dan een mix maakt met muziek door de jaren heen. Neem dan ook artiesten en nummers die de geschiedenis van de muziek veranderd hebben.
              Neem bijvoorbeeld een Elvis die toch wel een redelijke verandering aan een stroming heeft gegeven.
              Of Donna Summer die een soort van grondlegger is geweest van de hedendaagse dance, house en club
              Een Queen die toch echt wel een soort van nieuwe eigen stijl introduceerde.
              Wie weet een Ben liebrand die toch ook wel redelijke sporen verdiend heeft en een soort van grootheid is als het om muziek door de jaren heen gaat.
              Aan deze artiesten had ik nog helemaal niet gedacht, van Ben Liebrand, ben ik op zoek naar zijn 'Remix' van een nummer met de beat van Janet Jackson met daarop het weerbericht gesampled, hebben jullie enig idee waar ik deze kan vinden?

Zorg dat het een betekenis heeft. Niet zomaar wat nummers. Verdiep je eens in de history van de muziek. Maak dan een mix met daarin de geschiedenis van de muziek. Wat was er, waar evalueerde het in. Wat werd het en waar staat het nu.

Kortom zorg dat er een duidelijk verhaal zit aan je nummers. Enigste wat ik er nog eventueel in zou willen laten staan is een Faithless. Maar de rest
              Ik zal mijn best doen!

Als ik dit zo al kan typen zonder echt me research te hoeven doen dan denk ik dat als het JOU werk is je toch wel wat meer research had mogen doen in plaats van ja hoor weer een iemand met een school project die hier af komt met goh wat zou je voor me kunnen maken want echt veel heb ik er nog niet voor gedaan en om het er voor te gaan doen heb ik ook niet veel zin in. Sorry maar zo komt het op mij over.
              Zou bedoel ik het niet, ik vindt dit juist een gaaf project om meer te weten te komen over de geschiedenis van muziek.

Originally posted by Dablyou View Post
              Kijk inderdaad naar bands en artiesten die de wereld van de muziek sterk hebben beïnvloed.

Inderdaad:
              Jaren 50/60:
              -Elvis (Little Less Converstation, Jailhouse Rock, etc)
              -The Beatles (8 Days A Week, Yesterday, Let It Be, etc)
              -Rolling Stones (Gimme Shelter, Paint it Black, etc)
              -Queen (Bohemian Rhapsody, Radio GaGa, Somebody To Love, Another One Bites The Dust, etc)
              -The Trammps (Disco Inferno, etc) worden ook gezien als een van de grondleggers van de discomuziek
              -Michael Jackson (Thiller (over het algemeen gezien als nummer met de eerste videoclip, al zeggen andere critici dat Bohemian Rhapsody eerder was), Beat It, etc)

Verder nog:
              -Aerosmith en Run DMC - Walk this Way (eerste nummer in de pop waarin rap vooraan stond, historisch moment voor de hip-hop)
              -voor de jaren 50, Rock Around the Clock, een van de meest verkochte singles aller tijden (nr. 4)
              -God is a Dj zou je kunnen laten staan
              Een deel van je lijstje had ik zelf inmiddels ook al in gedachten, de rest zal ik zo even naar kijken.

Originally posted by Dablyou View Post
              Kijk naar klassiekers, toonaangevende artiesten in de geschiedenis. Google eens wat stylen en kijk wie er worden gezien als de grondlegger daarvan of welke er grote invloed hadden.
              Zoals Queen door velen word gezien als de grondlegger van de symphonische rock en daaruit weer symphonische metal.

Zal ik doen!

Mijn lijstje nu:

Elvis Presley - The Wonder Of You/Always On My Mind (ik moet nog even kijken welk mij het meest geschikt lijkt.),
              Bill Haley & His Comets - Rock Around The Clock,
              The Beatles - She Loves You/All My Loving/Can't Buy Me Love/Eight Days A Week (ik moet nog even kijken welk mij het meest geschikt lijkt, misschien een idee om 2 nummers te doen?),
              The Rolling Stones - Paint It Black,
              KISS - I Was Made For Loving you,
              Bob Marley - No Woman No Cry,
              Faithless - God Is A DJ,
              Michael Jackson - Billie Jean,
              Nirvana - Smells Like Teen Spirit,
              Party Animals - Have You Ever Been Mellow,
              (hier tussen zit een groot gapend gat, hebben jullie enig idee voor 1/2/3 nummers?).
              Armin van Buuren - Shivers,
              Galantis - You.

Voor de rest heb ik deze nog en moet ik even kijken in welke volgorde deze moeten staan (jaartal), de rest zal ook niet 100% op de goede plek staan:

Take That - Everything changed,
              Queen - Somebody To Love,
              Donna Summer - I Feel Love,
              Ben Liebrand - Jenat Jackson, met het weer gesampled (als ik hem kan vinden).

Verder hoor ik je denken: Galantis - You?!, waarom?!, dit heeft toch niks met de geschiedenis van muziek te maken?, nee dat klopt, maar ik vindt het wel mooi om het verschil tussen de tijd van 'Shivers' en nu te laten horen, en vond 'You' daarvoor wel een mooie plaat.

Als jullie nog verdere ideeën hebben, hoor ik het graag!

EDIT:
              Originally posted by RobinH View Post
              Iets vroegs van Black Sabbath (Iron Man of Paranoid?) zou ook kunnen, het begin van de metal geloof ik. Oftewel, het begin van een muziekstroming.
              Zal ik nog even naar kijken, dankjewel!

Daarnaast vind ik (maar dat is mijn mening) dat punk rock ook een plekje verdient in deze lijst, een typerend genre voor jaren '70. Voorbeelden zijn Sex Pistols (Anarchy in the UK, God save the queen) en/of the Ramones (Blitzkrieg Bop).
              Zal ik ook nog wat meer onderzoek naar gaan doen!

Het doorbreken van grunge tot de mainstream was dan weer door Nirvana's 'Smells like teen spirit' in de jaren '90.
              Die had ik zelf ook al gevonden! ;)

Originally posted by (Daan)RandomStyleRecords View Post
              vergeet niet daft punk - get lucky :P https://www.youtube.com/watch?v=5NV6Rdv1a3I
              Waarom juist die?

Maar goed genoeg stof tot denken voor de ts
              Ik heb zeker wel weer wat te doen!
              Last edited by hoimijnnaamis; Sunday-06-04-2014, 17:09. Reason: 'Nieuwere' post nog niet gezien, antwoordt daarop.

Comment

Vergeet tiesto en armin van buuren niet, zij hebben de dance/trance scene verandert en hebben NL bekend gemaakt!
                Last edited by WakandaTM; Monday-07-04-2014, 10:48.

Comment

Originally posted by WakandaTM View Post
                  Vergeet tiesto en armin van buuren niet, zij hebben de dance/trance scene verandert en hebben NL bekend gemaakt!
                  Ben liebrand zoals ik al aangaf dus. Die is zowat de gene waar tiesto door van de grond is gekomen.

Comment

misschien iets van bob marley met little birds? om alleen kleine stukjes refrein er in te stoppen,

micheal jackson zou ik ook toe voegen als ik jou was,

suc7 met de opdracht!

Comment

Wat te denken van 2 unlimitted. Of een Milk inc. Verdiep je anders ook maar eens in die artiesten
                      Of misschien wel een eerste idols ( jamai ) is ook een ontwikkeling geweest in de geschiedenis van de muziek.
                      Wie weet een golden earing ( 1 van de eerste die ook groot werden in amerika ). Hier hebben zelfs een kiss en earosmith bij in het voor programma gestaan.
                      Of bijzondere samenwerkingen
                      Remake's van nummers die opnieuw een enorme hit werden door gebeurtenissen
                      ( lady di candle in de wind )

Zoals je al merkt. Het is HEEEEEEL breed. er kan zoveel en zover op dingen in gegaan worden als je wil.

Kleine tip nog.
                      Pak niet meteen zomaar de grootste hit. Vaak zit hier nog een voorgeschiedenis aan. Een grote hit komt eigenlijk nooit zomaar POEF op 1. Er is eigenlijk altijd wel ergens een stroming of groep die er al mee bezig was. Dan groeit er een soort van kleine aanhang en vaak is het dan opeens BOEM en de massa ontdekt het ook

Comment

Originally posted by WakandaTM View Post
                        Staan beide op mijn lijstje, van Tiësto moet ik alleen nog even kijken welk nummer of ga kiezen.

Ben liebrand zoals ik al aangaf dus. Die is zowat de gene waar tiesto door van de grond is gekomen.
                        Voor Ben Liebrand ben ik op zoek naar zijn 'remix' van Jenat Jackson met het weer erop gesampled, enig idee waar ik die zou kunnen vinden?

Originally posted by DJjulian View Post
                        misschien iets van bob marley met little birds? om alleen kleine stukjes refrein er in te stoppen,

micheal jackson zou ik ook toe voegen als ik jou was,

suc7 met de opdracht!
                        Michael Jackson staat erop, ik wil van iedere artiest eigenlijk maar 1 (misschien 2) nummers gebruiken, omdat anders mijn mix te lang wordt. Bob Marley staat erop, ik ga nog even kijken welk nummer ik ga gebruiken. Dankjewel!

Wat te denken van 2 unlimitted. Of een Milk inc. Verdiep je anders ook maar eens in die artiesten
                        Beide staan genoteerd, Milk Inc. kende ik niet eens, tot ik 'Walk On Water' hoorde.

Of misschien wel een eerste idols ( jamai ) is ook een ontwikkeling geweest in de geschiedenis van de muziek.
                        Idols/Jamai, is leuk, maar ik denk niet dat het de muziek is die ik hiervoor wil gaan gebruiken, ik ben meer van plan om de nummers gebruiken waarmee een bepaalde stijl is ontstaan/bekend is geworden, en dat is Jamai naar mijn idee niet.

Wie weet een golden earing ( 1 van de eerste die ook groot werden in amerika ). Hier hebben zelfs een kiss en earosmith bij in het voor programma gestaan.
                        Staat genoteerd.

Of bijzondere samenwerkingen
                        Remake's van nummers die opnieuw een enorme hit werden door gebeurtenissen
                        ( lady di candle in de wind )
                        En wat versta je onder een bijzondere samenwerking/een bijzondere remake?, (een samenwerking tussen een House DJ, zoals Ben Liebrand en een jazz zangeres bijvoorbeeld?) heb je hier een (paar) voorbeeld(en) van?

Zoals je al merkt. Het is HEEEEEEL breed. er kan zoveel en zover op dingen in gegaan worden als je wil.

Kleine tip nog.
                        Pak niet meteen zomaar de grootste hit. Vaak zit hier nog een voorgeschiedenis aan. Een grote hit komt eigenlijk nooit zomaar POEF op 1. Er is eigenlijk altijd wel ergens een stroming of groep die er al mee bezig was. Dan groeit er een soort van kleine aanhang en vaak is het dan opeens BOEM en de massa ontdekt het ook
                        Dit is dus precies wat ik voor nummers ik wil gaan gebruiken, nummers waarmee de stijl is ontstaan, en nummers waarmee de samenleving het heeft ontdekt.

Als jullie/iemand anders nog enig idee heeft welke nummers ik nog meer zou kunnen gebruiken, hoor ik dat graag!
                        Als iemand weet hoe ik aan de 'remix van Ben Liebrand kom, hoor ik ik dat ook heel graag!
                        Als iemand weet hoe ik deze nummers in elkaar kan laten overlopen hoor ik het ook graag! Zelf heb ik namelijk geen idee...

Comment

Jamai heeft misschien niet de muziek stylen verander. Maar wel een nieuw fenomeen in de muziek industrie gebracht. Talent shows.

Zoals al aangegeven met bijzondere samenwerkingen. Run dmc en earosmith

Bijzondere opnieuw uitgebrachte nummer ookal aangegeven. Elton john candle in the wind ( lady di )

Krijg een beetje het idee dat ik toch nog als nog jou werk aan het doen ben.
                          Enne als je zo vreselijk veel moeite moet doen om een remix te kunnen vinden. Dan zal het hoogstwaarschijnlijk niet zoveel invloed gehad hebben ;)

Maar goed ik denk dat we ondertussen misschien al weer veel te veel voor je voor gekouwt hebben.
                          Begin eerst maar eens zelf met een begin van de opdracht. Je hebt nu ideeen en info genoeg en anders zou je het nog eens goed door kunnen lezen.
                          Zoek zelf dingen op en uit. In mijn ogen draait het in dit project namelijk niet om de plaat maar om het verhaal. Dus je hebt platen nodig met een verhaal wat uitgeschreeuwd word.

Maak een begin, Zorg dat het verhaal WAAROM erbij staat en dan heb ik in ieder geval pas weer de animo om je verder te helpen. Nu sta ik voort bijna op het punt om zelf maar de mix te maken en het verhaal erbij te typen want heel veel meer dan dit opweg helpen gaat hem niet worden. Vergeet niet dat het JOU opdracht is en niet de onze. Dus je mag er zelf ook wel wat voor doen. Want nu zie ik nog niet heel veel meer dan wat terug ge quote.

Comment

Elton john candle in the wind
                            En de best verkochte single OOIT

Run dmc en earosmith
                            Echt een must als je hebt over ontwikkeling van stylen. (hip-hop)

Je wil grondleggers van stylen hebben, waarom dan geen jamai en wel een golden earring of al die andere artiesten die ook geen grondleggers van stylen zijn.
                            Ik vind trouwens zangwedstrijdwinnaarsliedjes wel een genre, van overgeproduceerde net-niet muziek...

Maar aangezien je dus niet echt een richting hebt voor je uiteindelijke plan, wil je nou de belangrijkste artiesten/nummers van de afgelopen 60 jaar of alle grondleggers van stylen van de afgelopen 60 jaar?

Ik ben het met Ronnie eens, ga eerst maar eens een idee uitwerking en kom dan weer terug. Want zo zitten wij hier eigenlijk allemaal je opdracht te maken.
                            En als docent zijnde, tja, hulp is prima maar het moet ook uit de leerling zelf kunnen komen...

Comment

Hoe is het hier eigenlijk mee afgelopen?

Ik ben wel heel erg benieuwd naar de mix. Of eigenlijk nog wel meer naar het verhaal wat bij de mix hoort.

Comment

Working...
                              X