Announcement

Collapse
No announcement yet.

Waarschuwinkje voor de "drive-in" dj's enz.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Waarschuwinkje voor de "drive-in" dj's enz.

Hallo allemaal,

Ik hab afgelopen weekend een huiskamer van een studentenflat weer goed op de kop gezet en wil even delen wat ik daar hoorde.

Ik raakte aan de praat met een aardige knul die vertelde dat jongen van zijn studentenflat er een sport van maken om bij huisfeesten zoveel mogelijk apparatuur te jatten.

Ze gaan met z'n 6en naar binnen waarbij de meeste van de groep voor afleiding en afscherming zorgen. Twee man gaan de DJ afleiden en twee man schermen af. De andere twee (met technische kennis) koppelen zo snel mogelijk de apparatuur los en klaar is kees. :mad:

Het schijn dat ze al een aardige berg hebben verzameld.

Van mij is 1 keer een schattig/goedkoop lampje gestolen en die is direct vergoed. Ik was veel te goed van vertrouwen, achterin zat een donkere hoek dus ik had die verlicht. Ik had alleen geen zicht op die hoek..... stekkertje uit het stopcontact en klaar is Tina!
    Dat was voor mij gelijk een les! Alles netjes vastmaken aan de truss en niks onbeheerd achter laten. Grijpgrage handjes zijn overal!

Uiteraard wisten jullie dit allemaal al en ik ook maar dit bracht het weer even "in the picture" zogezegd.

Let op je spullen ! :)

Is er van jou wel eens wat gestolen tijdens een klus? Hoe kwam dat? enz? :?:

Het is inderdaad aangeraden om steeds op je hoede te zijn! Mensen met minder goede bedoelingen kom je overal tegen! :x

Bij ons is er tijdens een fuif ooit een Jem ZR-33 rookmachine gestolen. Ik vraag me nog altijd af hoe ze dat ding langs de security naar buiten hebben gekregen.

Comment

De andere twee (met technische kennis) koppelen zo snel mogelijk de apparatuur los
      euhm 0,o je hoeft denk ik geen technische kennis te hebben om aparatuur los te kopelen XD

maar alsnog bedankt :)

Comment

euhm 0,o je hoeft denk ik geen technische kennis te hebben om aparatuur los te kopelen XD

maar alsnog bedankt
        Oh, misschien handig om te weten wat je wel of niet kan afkoppelen zonder dat er opeens een akelige stilte valt of een complete lichtset
        zodat je meteen alle aandacht gaat naar wat je net hebt afgekoppeld.

Een leek kan nog wel wat afkoppelen, maar dat duurt beduidend langer dan wanneer iemand die er verstand van heeft het doet.
        Stelen is all about snelheid. Jammer genoeg gebeurd het vaak.

Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt, hopen dat het ook nooit gebeurd...

Comment

Originally posted by DutchyNL View Post
          Het schijn dat ze al een aardige berg hebben verzameld.

Is er van jou wel eens wat gestolen tijdens een klus? Hoe kwam dat? enz? :?:
          het is inderdaad belangrijk van op je hoede te zijn, maar iemand die openlijk (wellicht tegen een onbekende) staat te zeggen dat hij dingen jat en al een hele berg heeft verzameld zal zijn verhaal wellicht ook wat gaan uitvergroten. Wat mij betreft mag je dat wel met een vrachtwagen zout nemen

Ik ben nog niet kwijt geraakt, maar zorg altijd dat ik een soort van barricade heb waar ze eerst door moeten (bv rij tafels). Al was het maar om de zatte nonkel die denkt dat hij het beter kan te ontmoedigen om je de les te komen spellen ;)

Comment

Helaas maar al te vaak, gelukkig geen grote dingen.

Maar tijdens het afbouwen of de magazijncontrolle kom je dan er achter dat er een paar xlr'en, tulpkabeltjes missen of een shuko blokje.( en dan zijn de 3/4 bands / dj's al weer naar huis). Helaas die bouwen/breken hun spul ook af en je kunt niet overal toezicht op houden.

En natuurlijk de rol tape, die "even" geleend wordt en vervolgens niet meer terug komt.

Comment

stel gekken! beetje apparatuur jatten! aanpakken die handel!:twisted:

Comment

hmmmmmm
                (weet niet 100% zeker of dit echt werkt)
                wat als je bv een rook machine achter in een kamer moet zetten. dan is het mischien slim om zo'n soort dongel te gebruiken :\
                wat het doet is je stop de dongel op je dmx kabel en de dongel in het aparaat. als het goed is aangesloten dan gaat er een kleine stroom door de plus door het aparaat door het alarm systeem van zo'n dongel. dan zet je een knopje om dat het dongeltje geactiveerd word. als het dongeltje eruit word getrokken zonder de knop terug om te zetten gaat die kleine spanning van het alarm systeempje af en gaat het hard loeien :)
                dan zal het persoon waarschijnlijk zich dood schrikken en het er snel proberen terug in te stoppen :)
                (dit plaatje moet mischien een beetje helpen)
                dmx alarm.jpg

nog maals ik weet niet zeker of dit werkt maar als het werkt kan je waarschijnlijk zo'n dongeltje maken voor een paar euro als een bedrijf ze in massa productie hebben :)

(ps gonel moet dongel zijn XD)
                Last edited by (Daan)RandomStyleRecords; Thursday-10-04-2014, 20:05.

Comment

Originally posted by DutchyNL View Post
                  Ik hab afgelopen weekend een huiskamer van een studentenflat weer goed op de kop gezet en wil even delen wat ik daar hoorde.
                  Ik raakte aan de praat met een aardige knul die vertelde dat jongen van zijn studentenflat er een sport van maken om bij huisfeesten zoveel mogelijk apparatuur te jatten.
                  Name & Shame graag, waar was dat?
                  Ik doe dat soort feestjes ook nog wel eens, collega's nog veel vaker.

Comment

En hoe zou dat er als elektronisch circuit uit moeten zien dan?

Comment

Lijkt mij toch dat je bij het afbreken wel merkt als er iets waardevols mist.... tuurlijk gaat er hier ook weleens een kabeltje verloren, maar apparatuur echt niet hoor. Bovendien staat er in onze algemene voorwaarden dat de opdrachtgever altijd aansprakelijk is voor diefstal of beschadiging tijdens een optreden.

Ik heb laatst wel eens meegemaakt dat ik een (vrij dure) haspel had uitgeleend aan iemand van een carnavalsvereniging. Niemand wist meer waar dat ding was toen ik klaar was met afbreken, maar toen ik de week erop een factuur stuurde voor die haspel was hij zo terecht...

Comment

DMX alarm? Oke. Dat is euhh, nieuw.

Hoe zou je dat voor je zien?

Ik denk niet dat ik dat ooit zou kopen. Ik zou, als ik met DMX effecten buiten mijn zicht werk, denk ik ervoor zorgen dat dat effectje niet de laatste in mijn 'chain' is van DMX apparatuur, maar bijvoorbeeld gewoon een effectje aan m'n brug, zodat ik het gelijk merk als het signaal wegvalt als iemand dus wat loskoppeld.
                        Maar misschien zou ik die moeite niet eens doen. Slotje erop als ik zwaar vermoed dat er wat gestolen kan worden.

Bij openluchttheatervoorstellingen die wij doen moeten wij heel vaak licht op goed vertrouwen laten hangen, in de 6/7 jaar dat ik dat nu doe is er misschien een bouwlampje verdwenen. Je kunt heel paranoia gaan doen met alles, maar je kunt ook wel te ver gaan. Je moet zelf gewoon ook goed nadenken waar je je apparatuur laat. Een shure SM58 ergens midden op tafel laten liggen of in de zaal, ja dan vraag je erom. Ik vraag bij voorstellingen van theaterverenigingen van buiten altijd of ze de microfoon meteen terug willen brengen. Ik laat voor bij de muziek die ik draai tijdens de pauze van mijn band geen laptop open het podium staan, maar draai gewoon een compilatie CD op een CD-speler in m'n case. Ja soms, moet je wat uit je zicht neerzetten, en als er wat weggaat, dan kun je dat dus nog zo

Bovendien staat er in onze algemene voorwaarden dat de opdrachtgever altijd aansprakelijk is voor diefstal of beschadiging tijdens een optreden.
                        oplossen.

Comment

Tja het onvermijdelijke. Iedereen zal het een eer mee gaan maken als je lang genoeg in het wereldje zit. De ene misschien wat eerder dan de ander maar helaas zullen we er allemaal een keer aan moeten geloven. De ene voor een paar euro de ander voor heel veel geld.

Wat je zelf kan voorkomen is inderdaad het niet afwachten. Dus ruim belangrijke spullen gewoon op. Zorg dat kostbaarheden niet voor het grijpen liggen.

Als we een klus hebben wat voor meerdere dagen is nemen we bijvoorbeeld gewoon altijd de cdj spelers en ander nogal diefstal gevoelig spul mee naar huis.
                          Laten nooit ooit een volle aanhangwagen of auto buiten staan. Gewoon binnen, alarm erop of leeg. Ook op een evenement.
                          Spullen die niet meer nodig zijn. Opruimen. Wat er niet is kan ook niet gestolen worden.
                          Als er ergens mensen lopen die er niets te zoeken hebben spreek ze gewoon aan met de vraag of je ze kan helpen. Niets vijandig maar ze weten wel meteen dat ze weg moeten ( of ja toevallig moet net die ene die je niet kent er wel zijn )
                          Vraag aan een organisator om beveiliging en geef er ook bij aan dat het HUN probleem is als er wat weg is en dat ZIJ het af gaan rekenen wat ontbreekt.
                          Een kabel verliezen we allemaal wel eens maar kostbaarheden kan je zo toch wel wat minder makkelijk maken.

Ik zou niet weten waarom ik in 1 of ander afgelegen hok een rookmachine of wat dan ook wil gaan zetten.

Een sirene. Hmmm ja dat gaat werken als er ook enorm hard pompende speakers aan staan. Lijkt me dus niet het handigste. Dan nog het probleem dat als je snel de in en out los haalt en meteen doorlust. Merk je helemaal niets. Je lampen gaan gewoon verder en een kleine flikkering merk je niet altijd meteen op. Veel lampen gaan naar sound to music als de dmx ontbreekt of draaien het laatste comando nog even door. Echt nuttig lijkt het mij dus niet,

Bij ons blijft als laatste altijd 1 regel over. Is er wat kapot. Is er wat weg. Dan word dit helaas toch echt verhaald op de organisator, gene die het feest geeft. Jammer joh maar ik ga geen verantwoording nemen voor de gasten van een ander.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                            Bij ons blijft als laatste altijd 1 regel over. Is er wat kapot. Is er wat weg. Dan word dit helaas toch echt verhaald op de organisator, gene die het feest geeft. Jammer joh maar ik ga geen verantwoording nemen voor de gasten van een ander.
                            Ik neem aan dat die regel ook in je contract of algemene voorwaarden (die uiteraard bijgevoegd worden bij het contract) staat?

Comment

Originally posted by Rick View Post
                              En hoe zou dat er als elektronisch circuit uit moeten zien dan?
                              ik weet dat niet precies maar het principe is er :) ik ga dit zeker kijken of ik dit komend jaar kan maken samen met mijn broer :) en als er dan iemand interesse in heeft kijk ik wel !

Comment

Working...
                              X