Announcement

Collapse
No announcement yet.

Iets Nieuws? - Post Het!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Alle DMX-fixtures hebben toch een tweetal 3-pins XLR-aansluitingen?
    (Of 5, maar dat is slechts sporadisch.)

Comment

• Deze XLR's zijn inderdaad 3 polig, aangezien ik 5 en 3 polige lampen heb probeer ik het zoveel mogelijk op 3 polig te houden (maar heb hier wel een berg verloopjes liggen en een berg 5 polige kabels).

Kleine setjes (tot maximaal 4 koppen ) gaat gewoon op de normale 3 polige XLR kabels.

Grote setjes (tot maximaal 12 koppen ) gaat op 3 polige 110Ohm dmx kabels

Erg grote setjes (boven de 12 koppen en incl. pearl) gaat op 5 polige 110Ohm DMX kabels.

Comment

• Even een vraagje, ik weet namelijk waarom het beter is om 110Ohm kabels te pakken bij grotere sets, maar waarom zou je na 12 fixtures een 5-polige kabel gaan gebruiken en niet bij 3-polig houden? Wat ik weet van 5-polige kabels, is dat dit in het begin de standaard was voor DMX maar dat dit om financiële redenen veranderd is in 3-polig, simpelweg omdat het dus goedkoper was. Wat ik weet: pin 1 = massa, pin 2 = koud (-), pin 3 = warm (+). Bij XLR 5 polig is het volgens mij hetzelfde, alleen hebben pin 4 en 5 geen functie, of worden gebruikt als "reserve" + en -. Meestal hebben deze geen functie volgens mij. Waarom zou je dan toch bij grotere lichtsets 5-polig nemen?

[EDIT]: Wikipedia doet wonderen:

De pinbezetting is als volgt:

Massa
        Data complement (-)
        Data true (+)
        Reserve Data complement (-) (over het algemeen niet gebruikt)
        Reserve Data true (+) (over het algemeen niet gebruikt)

Comment

• Als ik zoveel fixtures gebruik dan weet ik al dat het niet bij showtec mh's blijft, de lichttafel is dan ook meestal 5 polig, dus dan is het makkelijker om 5 polige kabels te gaan gebruiken.

Als ik op een HOG3 werk word het zo-en-zo alleen 5 polige

Comment

• Bij grotere sets en grotere lichttafels worden soms pin 4 en 5 gebruikt voor een tweede DMX universe, dus in feite een tweede aparte DMX-kring. Zo kun je veel meer kanalen uitsturen. Of het veel gebruikt wordt, ik denk het niet. ;)

De oorspronkelijke bedoeling was echter om een soort van terugkoppelingssignaal te verkrijgen, wellicht om te zien of alle DMX-waardes goed doorkomen naar de fixtures, waardoor je eventueel fouten in je kring kunt opsporen en verhelpen.

Comment

• Maar dan heb je geen DMX-512, maar DMX-1024 toch? Of komt er nou heel veel onzin van mijn kant?

Comment

• Dan heb je twee DMX-universes, elk met 512 apart te programmeren adressen. ;) Maar zoals ik al zei, ik weet niet of die techniek nog wordt toegepast.

Comment

• Die techniek word niet toegepast (en is volgensmij niet mogelijk).

DMX is oorspronkelijk 5 polig, dit omdat 3 polige al bezet was door de ''geluids'' XLR, de reden dat men heeft besloten om niet beide protocolen 3 polig te laten zijn is dat er microfoons zijn met fatoonvoeding (of hoe je dat ook schrijft :p), dit houd in dat als de geluidsman per ongeluk jouw DMX lijn op zijn mengpaneel inplugt en hierover 10V laat lopen je DMX lampjes dat niet leuk vinden en boem zeggen.

Daarom heeft men besloten er 5 polig van te maken, helaas hebben een aantal budget merken besloten om hun fixtures 3 polige aansluitingen te geven, doordat er veel meer budget fixtures gekocht worden dan bijvoorbeel een movinghead van Vari*Lite hebben ook de grote lichtmerken besloten hun fixtures uit te rusten met 3 en 5 polige aansluitingen (sommige fixtures hebben beide aansluitingen en zijn daardoor vaak ook als splitter te gebruiken)

Toen het 5 polige DMX protocol bedacht werd was er nog geen functie voor pin 4 en 5, de grote licht bedrijven hebben toen geprobeerd om met pin 4 en 5 informatie terug te versturen naar de licht tafel, zodat je vanaf je lichttafel bijvoorbeeld een error van een lamp kan zien, of zodat je lichttafel kan zien welke fixtures er aan de DXM lijn hangen.

Bovestaande is helaas nooit echt goed gelukt, daarom is er sinds kort het RDM of remote device management, zelfde idee maar nu in een nieuw vestje, ik heb het nog nooit uitgeprobeerd en weet dus niet welke lichttafels en fixtures er mee omkunnen gaan.

Voor de liefhebbers: http://en.wikipedia.org/wiki/RDM_(lighting)

Dit houd dus in dat pin 4 en 5 nog steeds niet gebruikt worden, dit word dus met pin 1,2 en 3 gedaan.

De exacte functie van pin 4 en 5 is nog steeds een beetje vreemd, iedere lichtfabrikant gebruikt het op zijn eigen manier, Highend gebruikt het bijvoorbeeld om fixtures onderling te kunnen laten updaten.

Ik ga kijken ofdat ik deze vakantie nog bij een HOG3 kan komen, eens kijken ofdat deze met RMD kan werken.
                  Last edited by Paradise; Thursday-22-10-2009, 19:08.

Comment

• Ik heb altijd geleerd dat 5-polig gebruikt werd als aanduiding. Zodat Geluid en Licht makkelijk te onderscheiden viel. Dat voorkomt bijv het insturen van stroom in je koppen. En dat scheelt geld. De duurdere theatersystemen gebruiken nog steeds 5 polig.

Comment

• In een theater worden grote dimmers gebruikt, die zijn dus 5 polig

Bovendien staat er ook vaak een grote conventionele lichttafel, die is ook 5 polig, dan heeft het weinig zin om met 3 polige kabels te gaan werken.

Comment

• Maar bij geluid en licht zijn toch de in- en uitgangen verwisseld? Je zou het dus eigenlijk nooit door elkaar kunnen halen, je kan dan alleen wel 48V fantoomvoeding naar de ingang van je lichttafel sturen.

Comment

• Eerste foto: Aansluitingen op een mengpaneel

2de foto: Aansluiting van een licht tafel.

Zijn het zelfde, DMX lijn kan dus op een mengpaneel aangesloten worden

Comment

• Originally posted by LaRoche View Post
                            Maar bij geluid en licht zijn toch de in- en uitgangen verwisseld?
                            Yup, maar wanneer je een dusdanige XLR bende hebt dat je stiekem niet meer weet wat wat is én je hebt een beetje onhandige stagehand of roadie... dan kan het wel eens mis gaan. ;)

Comment

• Maar op het mengpaneel zie je duidelijk dat het de ingangen qua geluid hetzelfde zijn als de uitgangen van DMX, dus dat betekent dat je nooit je 48V fantoomvoeding een DMX ingang in zult kunnen pompen, tenzij je echt expres verloopjes aan gaat schaffen om het mogelijk te maken. Don't try that at home.

@ Rick, dan ben je inderdaad een pannenkoek.

Comment

• Er wordt ook regelmatig stroom door een XLR kabel gehaald. Als je je dan met twee male's (1x stroom, 1x licht)in je hand zit en je stopt perongelijk de verkeerde in je dmx tafel. Blaas je wel je dmx tafel op. Dit is natuurlijk maar één voorbeeld van de vele.

Comment

Working...
                                X