hallo, als ik een demo op ga sturen, wat moet er dan allemaal voor informatie bij? kunnen jullie misschien een lijstje maken met wat er allemaal bij moet?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
even voorstellen.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
- bron : Best Beatz X-Posure
-[ Hoe schrijf ik een goeie bio? ]-
Weinig is zo moeilijk als het schrijven van een goede bio. In essentie is een bio (afkorting van biografie) het persbericht dat het ‘ verhaal’ van de band vertelt. Dat kun je op twee manieren doen. Of je verzint een verhaal, of je houdt je strikt aan de feiten. Het neerzetten van een image is moeilijker, je moet er echt voor kunnen schrijven. Het gaat erom precies de juiste toon aan te slaan en origineel uit de hoek te komen. Zelfrelativering kan een pluspunt zijn, maar een te melige bio werkt averechts. Als je voor deze methode kiest, probeer je verhaal dan eerst uit op een aantal mensen in je omgeving, want een knullige image-bio doet meer kwaad dan goed.
Een bio waarin je feiten op een rijtje zet, is makkelijker te schrijven. Belangrijk is dat zo’n verhaal antwoord geeft op de vragen die een journalist je in eerste instantie zou stellen: wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom. Als een journalist moet gaan bellen omdat de bio te weinig informatie bevat, is hij snel geneigd om een ander te pakken waar wel alles in staat. Een goede bio bevat de volgende informatie:
Naam van de band
(eventueel) betekenis van de bandnaam
waar de groep vandaan komt
hoe lang de band bestaat
bezetting (namen muzikanten en bijbehorende instrumenten)
in welke bands de groepsleden vroeger hebben gezeten
in welke zalen de band al heeft gespeeld
bij wie je in het voorprogramma hebt gestaan
muziekstijl
invloeden (favoriete bands van groepsleden)
(eventueel) waarom maak je dit soort muziek
(eventueel) beschrijving van de teksten in nummers
een beschrijving van de podium-act
demo’s en platen die je hebt gemaakt
radio- en/of tv-optredens die je hebt gedaan
(eventueel) sponsors
naam, adres, telefoonnummer, website en e-mail adres van de groep
Als de bio wordt gebruikt om een optreden aan te kondigen moeten er ook de volgende gegevens in:
de datum van het optreden
de naam van de zaal
het adres
de plaats
het tijdstip waarop de deur open gaat
het tijdstip waarop het optreden begint
de entreeprijs
Gebruik normale spreektaal en korte zinnen. Lees je persbericht hardop voor en je hoort waar het nog niet goed loopt. Wees niet te lang van stof: de tekst moet op een kant van een A4-tje passen.
Bron: Muzikanten Gids, 3e editie, 3e druk.
Relevante Links
- Muzikanten Gids
Band kan je ook als dj zien natuurlijk :P
Comment
- bron : Best Beatz X-Posure
-
even voorstellen.
Hallo iedereen.
Ik ben nieuw en wil me graag even voorstellen aan iedereen.
Ik ben erik ben 22 jaar en ben nationaal vrachtwagen chauffeur.
Ik ben zeer geintresseerd in licht en geluid techniek, modelkermis, en muziek.
Ik iwl graag in de wereld van licht en geluid komen. ik heb het altijd al interresant gevonden voor al die verlichting.
ik heb een stand met daarop 2 scanners en een stroboscoop, ik weet het is niet veel en van de scanners weet ik al helemaal niks, omdat de vorige eigenaar ze compleet zwart heeft gespoten( dus kan geen specificaties lezen op het plaatje) ik weet ok dat het redelijk oud is want werkt nog op jack-jack plug alleen ik stuur het via dmx scanner controller aan( het werkt redelijk)
aan geluid heb ik een actief speaker setje van 80 watt voor mijn stand.
is ook niet veel maar genoeg en wie weet breid ik het in de toekomst uit. zo ook de verlichting ik ben op dit moment op zoek naar wat modernere scanners voor de stand.
sorry voor mijn saaie verhaal maar dat is wat ik over jullie hobby te vertellen heb en ik hoop hier op dit forum veel te leren.
(alvast mijn excusses voor als ik dingen niet begrijp of iets verkeerds zeg of doe het is allemaal wennen voor mij!)
tot zo ver mijn verhaal.
hopelijk tot snel
Comment
Comment