Wie komt hier wel eens en wat vind je ervan
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Zes dj’s doen gehoortest
Collapse
X
-
Zes dj’s doen gehoortest
Zes dj’s van popzender 3FM hebben gehoorschade opgelopen door hun werk en het luisteren naar muziek. De zes lieten zich deze week testen door de Nationale Hoorstichting. Het resultaat: twee dj’s met forse gehoorschade, twee met redelijke gehoorschade, en twee met lichte gehoorschade.
KRO-dj Paul Rabbering (29) bleek de slechtste oren te hebben. ‘Hij heeft het gehoor van een 75-jarige’, zegt audioloog Jan de Laat van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). ‘Hij zet zijn koptelefoon altijd loeihard.’
Rabbering er heeft er naar eigen zeggen in het dagelijks leven weinig last van. ‘Ik heb niet echt moeite om gesprekken te volgen. Maar als het stil is, hoor ik een lichte suis. Alsof je een mok op je oren zet. Heel vervelend. Dan lig je op het strand en dan denk je: eindelijk rust. Maar ik denk dan: ik hóór iets.’
BNN-dj Sander Lantinga (32) heeft volgens De Laat de oren van een 60-jarige. ‘Aan de telefoon of in mijn radiowerk heb ik er geen last van’, zegt Lantinga. ‘Maar als ik in een disco sta, dan kun je in mijn oren blíjven schreeuwen. Ik kan rustig vier keer 'wat?’ zeggen, en dan versta ik het nog niet. Vroeger zei ik soms gewoon maar ja of nee.’
Inmiddels doet hij oordoppen in tijdens concerten. ‘Laatst was ik ze vergeten. Toen heb ik twee sigarettenfilters in mijn oren gestopt. Het ziet er niet uit, maar als ik daardoor vijf jaar langer kan horen, doe ik dat.’
In Nederland zijn zo’n 120 duizend jongeren met gehoorproblemen. Jaarlijks komen daar 20 duizend jongeren bij. Volgens audioloog De Laat van het LUMC is eenmaal opgelopen gehoorschade niet meer te herstellen. Hij ziet in het ziekenhuis steeds meer jongeren met gehoorschade langskomen; volgens hem komt er een ‘probleemgeneratie’ aan die steeds slechter hoort. ‘Vroeger zetten mensen walkmans niet zo hard, omdat het geluid werd vervormd. Maar bij de huidige mp3-spelers blijft het geluid onvervormd tot 130 decibel. En zo hard zetten mensen hem soms dus ook.’
De Hoorstichting is blij dat de dj’s meewerkten. ‘We proberen al lang om bekende mensen hierover te laten praten’, zegt een woordvoerder. ‘Heel veel muzikanten – ook klassieke musici – hebben hier last van. Maar het ligt gevoelig, want slechte oren passen niet in de wereld van de showbizz.’
Bij festivals worden nu soms oordoppen uitgedeeld. ‘Maar wij zijn niet zo blij met gewone herriestoppers’, zegt hij. ‘Er zijn betere oordoppen in de handel die alleen het schadelijke geluid eruit filteren.’
Dj Giel Beelen lijkt er met lichte schade goed vanaf te komen. ‘Ik ben verbaasd want ik hou er totaal geen rekening mee.’ Dj Gerard Ekdom is bezorgder. Hij liep ‘redelijke’ schade op bij concerten van Robbie Williams en de Simple Minds. ‘Ik voelde meteen: dit gaat niet goed’, zegt hij.
‘Ik heb drie weken een piep gehoord. Nu neem ik geen risico meer; ik neem constant die doppen mee. De muziek bij concerten staat steeds harder. Laatst bij Madonna kreeg ik er hartkloppingen van.’
Bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/...en_ze_alle_zes
Comment
-
Ik vind het toch raar dat radioDJ's last krijgen van gehoorbeschadiging. In een studio hoeft het toch niet per sé hard, maar liever kwalitatief?
Tevens zijn MP3-spelers grote boosdoeners, vaak omdat je het zelf niet eens doorhebt hoe hard hij staat. Zelf neem ik vrijwel nooit een MP3-speler mee, heb nog een oud beestje liggen (zo'n rechthoekvormige met ronde hoeken ;) ) maar die is al lang niet meer gebruikt.
Comment
-
Tot 2 maanden geleden had ik ook altijd het geluid super hard, thuis, in de auto, op feesten, op mijn hoofdtelefoon. Maar merk wel dat ik achteruit ga qua mijn gehoor en heb ook vaak last van hoofdpijn op zondag morgen door de harde muziek.
Heb toen van die Alpine oordopjes aangeschaft om eens te proberen, deze bevallen echt super en heb nergens meer last van en het beschermt je oor :)
Comment
Comment