Announcement

Collapse
No announcement yet.

Draaien op evenement

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Draaien op evenement

Hey,

Ik ben gevraagd als ik een offerte wil maken voor een 3 daags evenement. Hoe zit dit met vergunningen etc.
    Normaal zijn alle vergunningen toch voor de opdrachtgever?

Hoe zit het verder met belasting, kvk en andere partijen? Ik verdien dan wel wat meer dan normaal.

Als je daar wil draaien zul je waarschijnlijk een kvk inschrijving en btw nummer nodig hebben. Nu hoorde ik je al zeggen dat je dacht dat je meer gaat verdienen. Houd er dan wel rekening mee dat er nog veel vanaf gaat!!!

Verder de vergunningen zijn niet jou probleem dat klopt dat is voor de organisator. Maar ik weet niet of je ook de installatie moet regelen. Houd dan wel rekening met stroom aanvragen zoals hoeveel in welke vorm en waar, afmetingen podium, opbouw en afbouw en zo. Maar ook wie wat levert en prijzen en wanneer die prijzen betaald moeten worden is een belangrijk onderdeel. Verder wie is er dan verandwoordlijk is voor als er iets gesloopt word ( of defect gaat ) is een belangrijk iets om te regelen. Kan anders een duur feestje voor je worden als jij ervoor opdraait als iemand ergens bier over gooit.

Kortom denk hier goed over na. Er komt meer bij kijken dan je denkt. Ook is het zo dat wanneer je een kvk nummer en btw nummer hebt je niet meer terug kunt en dus eigenlijk alles netjes en wit moet doen ( met een btw bon dus ). Dit betekend 1 van de 2 dingen of je houd 19 procent minder over of je moet 19 procent duurder worden omdat je de btw ook moet afdragen. Verder zal je dan ook voortaan je boekhouding op en top moeten bijhouden van zowel inkomsten als uitgaven en alles moeten kunnen verandwoorden.

Denk je nu ja maaar dan zeg ik me inschrijving wel meteen weer op als het geweest is. NEE dit werkt zo niet je kan het wel opzeggen maar dan moet je nog x aantal jaar je boekhouding bijhouden.

Verders stel ik doe een factuur weg voor 100 euro incl btw dan is het zo dat ik daar al 19% van aan de belastingdienst moet betalen. Daarna moet ok over me overgebleven 81 euro nog eens 25% omzet belasting betalen als ik er prive dingen mee wil doen. Dit geld natuurlijk niet als je het geld in je bedrijf laat zitten. De kosten voor kvk zijn als ik me niet vergis 42 euro en 12 euro voor een uitrijksel wat je ook nodig hebt.

Maar goed om even jou rekensommetje te doen van de 100 euro je houd er 60.75 aan over.

Comment

ik zou kijken naar verlonen of werken met een gageverklaring, Die laatste kan een uitkomst zijn als het een eenmalig iets is. zie hier

Betekend wel dat er bijkomende kosten en administratie zijn voor je klant... en die zit daar vaak niet op te wachten

Comment

Je bent gevraagd een offerte te maken.

Voor zover mij bekend betekend dit dus dat je al een officieel bedrijf bent.
        Anders kan/mag je geen offertes/facturen maken.

of moet je gewoon zeggen wat het kost als je drie dagen komt draaien ?
        Ik weet niet wat je normaal verdient, maar als het niet al te hoog is maakt het niks uit

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
          Verders stel ik doe een factuur weg voor 100 euro incl btw dan is het zo dat ik daar al 19% van aan de belastingdienst moet betalen. Daarna moet ok over me overgebleven 81 euro nog eens 25% omzet belasting betalen als ik er prive dingen mee wil doen. Dit geld natuurlijk niet als je het geld in je bedrijf laat zitten. De kosten voor kvk zijn als ik me niet vergis 42 euro en 12 euro voor een uitrijksel wat je ook nodig hebt.

Maar goed om even jou rekensommetje te doen van de 100 euro je houd er 60.75 aan over.
          Een paar fouten:
          -Het bedrag exclusief BTW is 100 procent en de BTW (=omzetbelasting) 19 procent, het totaal bedrag incl. BTW is dus 119%. Wil je daar de BTW van af halen moet je het delen door 1,19. Dan blijft er van die 100 euro dus 84 euro over.
          -Je brutowinst is alle inkomsten min alle uitgaven. Koop je dus in hetzelfde jaar apparatuur (er van uitgaande dat het allemaal kosten zijn en geen investeringen) dan hoef je dus minder inkomensbelasting te betalen (uitgaande van een eenmanszaak).

@BCDrivein: Je kunt je op dit moment niet inschrijven bij de kvk. Dit kan pas vanaf je 18e of (met handlichting) vanaf je 16e.

Of je al een BTW-nummer kunt aanvragen op 15-jarige leeftijd weet ik niet. Dan kun je wel gewoon een factuur met BTW schrijven maar ben je geen bedrijf. De inkomsten geef je dan op onder overige inkomsten.

Vergunningen moet de opdrachtgever regelen, tenzij anders is afgesproken.

Comment

Originally posted by SLGV View Post
            of moet je gewoon zeggen wat het kost als je drie dagen komt draaien ?
            Ja.

Ik ga het even uitzoeken en eventueel met een andere drive-in show aan tafel.

Comment

Op je 15e is het ook mogelijk. Alleen zijn dan je ouders mede verantwoordelijk en moeten die ook een krabbeltje zetten.

In Nederland is het officieel dat je mag bijverdienen en dat niet gelijk de belastingdienst aan je deur krijgen. Dit geld tot een maximaal bedrag. Ga je meer verdienen? Dat moet je het aangeven bij de belastingdienst, kvk enz.

Dat bedrag zal je heus wel ergens terug kunnen vinden op het internet.

Comment

Mag ik vragen waarom je het persee legaal wilt doen? Je doet andere feesten toch ook gewoon zwart?

Comment

Als ze je vanuit een organisatie/stichting/bedrijf benaderen kunnen die je niet zo zwart geld geven. Dat moet allemaal met facturen, btw en dat soort dingen.

Comment

Je kan ook gewoon een bon maken als je geen ingeschreven bedrijf bent hoor, je mag alleen geen btw bon maken.. Alleen op jaarbasis mag je niet boven een x bedrag aan verdiensten uitkomen, maar dat komen jullie toch niet. Je investeert ook nog genoeg neem ik aan;)

Comment

@ rick dit zou kunnen dat je dan 84 euro overhoud. Dat regelt onze boekhouder gelukkig allemaal. Verder klopt als je investeerd hoef je hier niet omzet belasting over te betalen en krijg je de btw terug, MAAR we hadden het over verdienen. Bij verdienen zie ik dat je daar van kunt gaan stappen en andere achterlijke dingen die niets met je bedrijf te maken hebben. Dan blijft er vind ik zomaar heel weinig over.

@ roderrick

Huh watte hoe. Ik geloof er niets van dat de belastingdienst het hier mee eens is wat jij zegt. Wat wel een beetje waar is is dat wanneer je op jaarbasis onder een uiteindelijk btw bedrag van ik roep maar iets 1300 euro blijft je dit mag houden en niet hoeft af te dragen. Dus ontvangen btw ( via facturen die jij zelf uitschrijft. ) - uitgegeven btw ( facturen die jij moet betalen. ) = rest btw

blijft die onder bedrag x aan het eind van het jaar dan hoef je dat niet af te dragen en krijg je het gewoon terug.

Wij blijven elk jaar zo rond het 0 punt van winst en verlies. Dit komt door alle uitgifte die wij doen aan nieuwe apparatuur. Toch moeten wij gewoon alles netjes bij houden en btw tellen.

Maar goed er is voor de ts denk maar 1 super goede optie. Bel de belasting telefoon die kunnen je vast beter adviseren. Ik ben geen boekhouder, belange na niet. Ik kan alleen dingen zeggen waar wij tegen aan liepen / lopen

Comment

Je kan gewoon een papiertje maken met jou naam etc, als je maar geen btw erbij zet. Het is immers enkel voor hun administratie, zodat ze een verklaring hebben waar het geld heen gaat. Daarnaast mag iedereen bijverdiensten hebben (ik dacht dat dat bedrag rond de 500 a 1000 euro per maand was), je kan bijvoorbeeld wat klussen voor familie en daar geld voor vangen. Dat hoef je echt niet op te geven bij de belastingdienst.

Comment

@ roderrick ik geloof er helemaal niets van dat ik 1000 euro per maand mag bijverdienen. Dat briefje waar jij het over hebt is al geen officeel iets. Waarom zou ik dan me eigen nog inschrijven bij kvk? Hoe móet de belastingdienst dit dan controleren. Maar goed als jij met je ik schrijf zelf wel even een briefje en het komt wel goed wil doorgaan mag jezelf weten. Ik ben een paar lid van de club naheffing geweest en die bedragen waren niet lollig dus als je het niet erg vind hobby ik niet meer met o ik schrijf wel iets van een briefje. Wij werken voortaan alles netjes af met offertes en facturen.

Comment

Je mag ook BTW schrijven zonder een bedrijf. Dit kun je dan in Box 3 als inkomen uit overige werkzaamheden opgeven (tot een bepaald maximum).

Maar.. Tot de TS 16 is mag hij nog onbeperkt geld verdienen. Dus het lijkt mij dat hij dit nog gewoon 'legaal zwart' mag doen tot zijn 16e verjaardag en dat hij dan het beste een eenmanszaak kan oprichten.

Comment

Conclusie: Ik mag zonder risico daar draaien als ik Buma Stemra rechten heb en legale muziek?

Comment

Working...
                              X