Het forum is niet langer in gebruik. De informatie op het forum blijft beschikbaar, maar het is niet langer mogelijk om te reageren. Voor het laatste nieuws, achtergronden en advies verwijzen we je graag door naar onze website, blog en het keuzehulp-overzicht.
Ik adviseer je wel om een tafel te vinden waar je veel truukjes mee kunt uithalen. ;) Zelf ben ik ook begonnen met een sm1612-kloon (koollight-versie), maar voor drive-in gebruik vond ik hem toch net iets te weinig mogelijkheden hebben, vond ik persoonlijk.
Ik heb nu een tafeltje waarop ik transparant kan programmeren, namelijk de Elation Stage Setter. Officiëel voor conventioneel licht, maar ik gebruik hem voor het intelligente omdat ik hem efficiënt kan indelen.
Dit zijn 2 filmpjes van mijn laserworld CS400 G laser op een fuif.
De ene is sound to laser ( het filmpje zonder mensen) en de andere is een klein programmatje
het is ongeveer een zaal waar 500/600 man was dus ik ben zeeer tevreden van deze laser.
Ik ben van plan om nog eens dezelfde te kopen en deze aan te sturen met ilda (nu nog met een showtec scanmaster) maar ik weet niet zo goed hoe ik deze 2 lasers dan moet aansluiten aan dezelfde pc. Kan iemand mij hierbij helpen?
Ik zeg dat je gevaarlijk bezig bent met de laser zoals je die in het tweede filmpje hebt opgesteld.
400mW is niet zomaar speelgoed en in het filmpje is duidelijk te zien dat de laser op zéér korte afstand in het publiek wordt geprojecteerd. Hier kan dus serieuze netvliesbeschadiging ontstaan bij je publiek! Pas hiermee op!
Zeker wanneer je geen software hebt om de publieks-scanzones in te stellen kan je deze laser nóóit zomaar het publiek inschieten, omdat hij véél te sterk is en het gezichtsvermogen van je publiek kan aantasten.
Hij hangt zo te zien om 2,7 meter (wettelijke eis) met een 400mW laser en een scanspeed van 10k is de kans op een netvliesbeschadiging echt ERRUG klein hoor.
Heb je daar ook een bron van? Verder is het maar de gok of je 10k daadwerkelijk haalt. Wanneer je scanhoek 10 graden is, wellicht. Maar op het moment dat je afstralingshoek 30 graden of meer is wordt het al minder.
De natuurkunde is de bron. Ik ga het niet voor je uitrekenen, maar het is geen hoge wiskunde.
Het gevaar zit hem veel meer bij 3 watt laser en dan nog is de kans klein.
Een laser brengt pas na een bepaalde tijd schade aan op je oog. Hoe sterker de laser des te sneller het schade aan spreekt. We praten hier over zulke snelle bewegingen per seconden dat de kans erg klein is (dit staat ook in de meeste handleidingen).
Overigens zijn mijn woorden absoluut geen garantie. Ik wil alleen duidelijk maken dat de laserkwestie op het forum wel erg overdreven wordt.
Last edited by roderickk; Thursday-26-11-2009, 21:48.
Overigens zijn mijn woorden absoluut geen garantie. Ik wil alleen duidelijk maken dat de laserkwestie op het forum wel erg overdreven wordt.
Vreemd dat er meer word gelet op het gebruik met lasers na alle ongelukken die er gebeurd zijn door lasers, en die werden zelfs aangestuurd door professionele laser programma's.
Er zit ook wel een groot verschil tussen die lasers.
De aanvallende toon van jou elke keer staat mij totaal niet aan en ik stop dan ook gelijk deze discussie, want die voer ik al genoeg met jou (en ik vind ze behoorlijk nutteloos worden)
de kans dat het in je oog valt heeft voor die situatie iets te veel onbekende, maar een ideetje;
Je moet eerst weten welk opp de laser bestraalt, een waaier zal hier het makkelijkst bij zijn. Daarna het opp van het aantal pupillen.
Vervolgens de afstand die de scan in een seconde aflegt en dat delen/verm met de scansnelheid
Op deze manier kan je weten hoe groot de kans is dat hij in een oog komt en hoelang.
De tijd dat hij in je oog en het vermogen van de laser zorgt ervoor dat je weet of het uberhaupt wel schadelijk is.
Ik heb nu ook geen zin om er verder over na te denken, maar zoals je ziet kom je al vrij snel tot een benadering.
Veel variabelen zoals bewegingen van mensen kan je niet meebereken. Maar alles bij elkaar maakt het toch tot een zeer kleine kans hoor.
Er zit ook wel een groot verschil tussen die lasers.
De aanvallende toon van jou elke keer staat mij totaal niet aan en ik stop dan ook gelijk deze discussie, want die voer ik al genoeg met jou (en ik vind ze behoorlijk nutteloos worden)
Zal ik wat lieve smillies erbij plaatsen? Ziet er dan hopelijk een stuk gezelliger uit. Helaas kunnen een aantal mensen met moeite smillies nog zien, en dat is iets dat vergeten word. Ik ben het dan absoluut eens met Rick, en tot op het moment dat jij met een hard bewijs komt vind ik dat een opmerking ''Overigens zijn mijn woorden absoluut geen garantie'' wel erg ver gaan...
@ Jan, En je punt is? Lijkt mij alleen een goede zaak?
Welke formule gebruik je dan? Ik ben benieuwd.
Mijn punt? Prima dat mensen lasers gebruiken, erg mooi effect maar ik vind dat lasers veel te goedkoop zijn, en dat de zwaardere types alleen verkocht zouden moeten worden aan mensen die echt verstand hebben van lasers, geen aanval aan de persoon die zijn laser filmpjes plaatsen, ik ga er van uit dat hij de kennis wel heeft maar ik hoor hellaas nog steeds te veel verhalen over mensen met zwaare lasers zonder de kennis...
Misschien ben ik zelf wel erg anti-laser ingesteld, ik heb dan zelf ook geen laser en huur ze ook niet in, puur om het feit dat ik niet de kennis heb en er niet aan wil denken dat een feestganger schade aan zijn ogen oploop, zelfde heb ik altijd gehad met wind-ups voor appel en ei die 100kg konden dragen, en andere fratsen met wind-ups. Ik zie dan ook liever een waarschuwing (een gewaarschuwd persoon geld voor 2..) dan een onderbouwde opmerking zoals ''Het gaat altijd goed, zal dus niet de volgende keer fout gaan''
Dus ben ik blij met deze discussie? Zeker, nu maar weer hopen dat iemand die lasers gebruikt gaat nadenken hoe veilig hij zij gebruikt. En wat hij doet waneer er iets binnen zijn laser kapot gaat.
Zal ik wat lieve smillies erbij plaatsen? Ziet er dan hopelijk een stuk gezelliger uit. Helaas kunnen een aantal mensen met moeite smillies nog zien, en dat is iets dat vergeten word. Ik ben het dan absoluut eens met Rick, en tot op het moment dat jij met een hard bewijs komt vind ik dat een opmerking ''Overigens zijn mijn woorden absoluut geen garantie'' wel erg ver gaan...
Het gaat niet om smileys, het gaat om een toon die je meegeeft in je tekst. En ook mijn indruk is dat de toon die je in je tekst verwerkt wat meer richting de informerende kant dan de aanvallende/corrigerende kant mag vallen. Zeker op het internet worden posts sneller anders geïnterpreteerd dan je ze bedoelt.
We proberen elkaar op dit forum te helpen, niet te straffen. Hou dat even in het achterhoofd.
Jongens, waar is dit forum nu echt voor bedoeld? Om anderen te helpen, niet om te vechten. Kijk, als je dat wilt, mijn probleem niet, maar is het misschien een vriendelijk idee om dit in PM te doen? Het heeft namelijk naar mijn mening geen toegevoegde waarde voor andere forumgebruikers!
Comment