Het forum is niet langer in gebruik. De informatie op het forum blijft beschikbaar, maar het is niet langer mogelijk om te reageren. Voor het laatste nieuws, achtergronden en advies verwijzen we je graag door naar onze website, blog en het keuzehulp-overzicht.
Ja ik heb een bouwtekening van onze eigen 15 inch sub's. Deze hebben we een goed half jaar geleden zelf gemaakt.
Kosten ongeveer een 700 euro per kast. Moet ik wel zeggen dat het een soort van 2x enkele 15 inch kasten in 1 kast is. Dus ik denk dat als je 2 kastjes gaat maken met een enkele 15 inch in elke kast ze samen een 750 a 800 euro aan matriaal zullen kosten.
Dit is dan wel incl:
De 2 woofers ( beyma sm115k uit me hoofd )
Hout
Handvaten en stoothoeken enz.
Speakon connectors
Grill
Verf ( warnex )
Wielen met rem
Alleen de uren ja die hoefde we dan niet af te rekenen
Hier de als nog de foto's tijdens het bouwen van de subs gemaakt zijn. Dan heb je een beetje een beeld van de binnenkant. Bouwfoto 1 Bouwfoto 2 Bouwfoto 3 Bouwfoto 4
Hier staan de subs wel onderste boven op de pallet. Als je ze dus goed neer zou zetten dan staat de woofer naar beneden gericht. Hier komt dan natuurlijk ook wel een houten plaat over om de kist op de voorkant na dicht te maken. 1 Ding is zeeeer belangrijk! GOED SCHROEVEN EN ALLES LIJMEN.
Wij moesten onze eerste test versie al weer heel snel uit elkaar halen alles heel erg goed verlijmen en weer in elkaar zetten omdat met alleen een vracht schroeven alles los begon te rammelen.
Voor extra stug / stevigheid kun je ook de holle ruimte's in de hoeken van de kast vol purren. Dus dan kun je voor je de woofers erin schroeft deze hoeken vol purren. Hard laten worden en dan vlak met de onderkant van de kast met een zaagblaadje afzagen en dan pas de woofers erin schroeven en de bodum erop. Als je slim bent controleer je dan wel meteen of je de woofers goed hebt aangesloten want het is een enorm frut karwij om er nog een keer bij te komen.
Ja ik heb een bouwtekening van onze eigen 15 inch sub's. Deze hebben we een goed half jaar geleden zelf gemaakt.
Kosten ongeveer een 700 euro per kast. Moet ik wel zeggen dat het een soort van 2x enkele 15 inch kasten in 1 kast is. Dus ik denk dat als je 2 kastjes gaat maken met een enkele 15 inch in elke kast ze samen een 750 a 800 euro aan matriaal zullen kosten.
Dit is dan wel incl:
De 2 woofers ( beyma sm115k uit me hoofd )
Hout
Handvaten en stoothoeken enz.
Speakon connectors
Grill
Verf ( warnex )
Wielen met rem
Alleen de uren ja die hoefde we dan niet af te rekenen
Waarom wil je graag 2 15" ers bouwen,
Waarvoor wil je ze gaan gebruiken, wil je BassReflex, BandPass of HornLoaded ?
onder welke toppen ga je ze gebruiken?
Zo maar een bouwtekening namaken is wellicht niet de beste optie.
Voor het geld wat deze subs kosten heb je een hele mooie en ook kwalitatief goede sub. Ze beginnen bij een 30 hertz al behoorlijk te werken en gaan daardoor dus ook vrij diep. Oke 20 hertz halen ze niet maar die zijn er maar heel weinig. Verder gaan de subs ook redelijk hard. Dragen ver en door de folded hoorn kunnen ze zelfs tot redelijk hoog gefilterd worden. Kortom een hele mooie alround sub.
Ik heb ze naast 2x de b1800 pro van behringer gehad ( de ouwe passive van 800 watt rms ) Deze gaat een stuk harder. Gaan ook dieper en klinken strakker. Dan heb je toch een vergelijking van 2x een 15 inch tegenover 2x een 18 inch.
Dit is ook de reden dat wij er 4x een dubbele 15 inch sub van hebben gemaakt. Met deze 4x dubbel 15 inch sub doen we feest tenten van een goede 1500 man.
De versie met 1x een 15 inch beyma speaker is eigenlijk maar een 500 rms maar zelfs als je hier een dikke 800 rms opzet ( geen clip ) overleven ze prima. Bij ons staan ze dan afgefilterd op een 100 a 150 hertz. Ligt aan de toppen doel en locatie.
Daarom is dit in mijn ogen een redelijk goedkoop en toch zeer breed inzetbare sub.
Blijft natuurlijk wel dat je niet zomaar iets in elkaar moet gaan timmeren in de hoop dat het top werkt. Je zult zo ie zo je eigen erg goed aan de tekening moeten houden. Kleine aanpassingen kan je heel veel problemen gaan geven en dan niet het rendement gaat geven wat je hoopt.
Denk er dus goed over na of je ze wel of niet zelf wil gaaan maken. Wie weet is het voor jou interresanter om gewoon kant en klare setjes te kopen.
Waarom maak je niet rondom een latje / strookje hout. Dit kan je dan zelf zo ver of juist niet naar voren of achter zetten zodat het rooster met schuim wel zo komt als jij het graag wil hebben.
Comment