Announcement

Collapse
No announcement yet.

special effects

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• special effects

Ik wil eens graag mijn blik nog eens verruimen op het vlak van eyecatchers.
    Ik ben zelf niet onhandig en hunker naar een nieuw project, het laatste was een draaiend podium (plc beveiligd en logica, sturing via dmx) en nu zoek ik dus iets nieuw.
    Ik speelde al met een paar ideeën zoals gestuurde fonteinen, trussen via plc bewegingen laten doen (mini cyberhoist), stijgend podium, ...

maar nadeel van deze zijn de relatief hoge aanvangkosten (behalve fontein als ik er 1 maak, maar dan is er geen effect).

Dus indien nog ideeën of ergens iets gezien, shoot, hoe gekker hoe liever (moeten wel haalbaar zijn ;) )

Dingen om te hijssen zou ik niet zelf gaan knustelen. (tenzij je hier dus echt proffesioneel mee bezig bent en het ook gekeurd wordt etc..)

DMX gestuurde ( evt movinghead) fonteinen zijn wellicht leuk, misschien zelf een.
    Voordeel. Als je het niet erg vindt veel te solderen. Bestel een container ledjes en maak er een scherm van.

Comment

led vind ik wel interessant, maar de elektronica voor de sturing heb ik nog niet gezien, ik doe ingenieursstudie automatisering, en krijg normaal volgend semester megatronisch ontwerp, waar ik microprocessoren en dergelijke ga zien. en dan wil ik eens kijken naar de 3d led technologie (kubussen en spheres)

Kennis en/of materiaal dat er nu aanwezig is:
      plc (s5 en s7), elektronica: versterkers, sterkteleer, overbrengingen materiaalkeuze,
      elektriciteit (3 en monofase, verdeling, kabelberekening, motoren)
      houtbewerking eerder beperkt (flightcase bouwen, maar geen ingewikkelde vormen)
      metaalbewerking (lassen: automatisch en elektrode, nauwkeurig verstekzagen, schuren, slijpen, boren tot 32, draad tappen, ...)
      fluidodynamica, pneumatica, ... en een gezonde hoeveelheid boerenverstand (en verantwoordelijkheidszin)

Als ik nog iets met hijsen doe zorg ik wel voor de nodige beveiligingen (zoals een mechanische beveiliging dat een constructie niet onder een punt kan zakken, noodstop hardware en softwarematig, officiele takels, ...)

De movingheadfontein is iets nieuw, daar wil ik wel wat meer over horen.

Alvast bedankt

Comment

Over de movinghead fonteinen:

Ik weet niet of je dit filmpje al eens gezien hebt : Disney World of Colors

Het idee is dat je een fontein hebt waar je niet alleen de spuithoogte kunt regelen maar die je ook Pan en Tilt kunt richten. Vervolgens is het mogenlijk om met langs de spuitmond gemonteerde RGB leds de water straal in te kleuren.

Er is vast wel informtie te vinden op internet over de techniek hierachter.

Comment

Zo'n fonteinmovinghead lijkt me ook wel gaaf om een showtje mee te maken. Maar hoe vaak gebruik je dit? Want hier moet een soort bak onder, neem ik aan?! Op het filmpje tenminste wel. Dus dan is dat alleen in plassen/(zwem)vijvers, toch?!

Comment

Originally posted by DjRRRenetjuh View Post
            ook wel gaaf om een showtje mee te maken.
            Je weet hoeveel World of Color heeft gekost? 75.000.000 euro.

Die fonteinen van World of Color zijn trouwens dmx gestuurd, tevens als de ledspots die er omheen zitten. De ledspot heeft de vorm van een O en in het midden zit de spuitkop.

Ik ben wel eens op de site van de fabrikant uit gekomen van World of Color waar je die spuitkoppen zo kon bestellen. Ik heb alleen geen idee meer hoe het heette.

Comment

die ledspots ben ik na kort zoeken ook al tegen gekomen, kostten 1500 euro per stuk ongeveer

Comment

Heb je misschien een linkje?

Die ledspots worden naar mijn weten gewoon gemaakt door de fabrikant van de spuitkop. Die dingen hebben trouwens een lichtopbrengst, niet normaal!

Hier staan trouwens foto's van de bouw van Aquanura, de grootste watershow van europa en de 3de van de wereld die op dit moment in de Efteling wordt gebouwd.

Die movinghead palen vind ik trouwens geniaal verzonnen. Op een webcam van de Efteling heb ik 1 van die spotjes zien bewegen 2 dagen geleden. Wat een licht kwam daar uit zeg, niet normaal. Maarja, dat mag ook wel, het is de Philips-Vari*lite VL3500 wash met de nette prijs van rond de 15.000 euro, koopje. :mrgreen:
                Last edited by Rio; Saturday-14-01-2012, 00:29.

Comment

Comment

Dat zijn niet de fonteinen van World of Color hoor, die zijn een stuk groter.

Comment

weet ik wel, ik zocht naar toepassingen binnen mijn gebied, en daar ben ik het principe van de ledspot met doorlaat tegengekomen, ben ik niet op zoek naar een fontein van 6m hoog, 2 is al mooi

Comment

Originally posted by Rio View Post
                        Je weet hoeveel World of Color heeft gekost? 75.000.000 euro.

Die fonteinen van World of Color zijn trouwens dmx gestuurd, tevens als de ledspots die er omheen zitten. De ledspot heeft de vorm van een O en in het midden zit de spuitkop.

Ik ben wel eens op de site van de fabrikant uit gekomen van World of Color waar je die spuitkoppen zo kon bestellen. Ik heb alleen geen idee meer hoe het heette.
                        Ik wou alleen aangeven dat het wel gaaf zou zijn om zo'n showtje te kunnen doen/maken. En had daar nog bepaalde vragen over.

Comment

Ik ben niet zo thuis in de wereld van fonteinen en vijvers wat prijzen betreft. Maar ik denk dat er vast wel een fontein-kop te krijgen moet zijn voor een stuk minder dan E 1.500. Vervolgens kunnen hier zelf de RGB leds omheen gebouwd worden en de rest van de bewegende kop.

T' is natuurlijk niet iets voor de huiskamer drive-in maar
                          Een stuk of 4/6 van die dingen die dan een meter of 2/3 spuiten op een middelgroot podium geven denk ik al een heul erg vet effect.

Comment

waarom niet iets met Lazer fonteinen?
                            gewoon een goede hazer, en een rgb laser die op zijn kop(met voor kant boven) zetten en dan diverse waaiers in programeren, indien kun je ook nog de lazer zelf op een Beweegbare Yoke zetten waardoor hij dus zou kunnen kantelen en draaien!

Comment

omdat er dan niets project meer aan is, en met de laser op zijn kop heb je geen hoogteregeling, die gaat gewoon helemaal tot tegen het dak en een rgb laser kost al een aardige duit als je er 4-6-8 wilt.
                              Ook is het gebruik van water een effect op zich.

Ik ben eens aan het kijken of ik ergens wat kan testen met goedkoop materiaal.

een idee is: een inlaatventiel van een wasmachine te gebruiken

kost geen drol, en dan kan je 1 uitlaat gebruiken voor een spuitkop, en de andere naar de bak voeren.
                              Door met de uitgangen te spelen krijg je dan straal aan, hoogte 1; straal aan, hoogte 2; of straal uit.
                              Denk ook dat deze geen 3m halen, maar voor te testen is het leuk.
                              Last edited by pjadskop; Saturday-14-01-2012, 19:17.

Comment

Working...
                              X