Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beginnen met draaien op feesten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beginnen met draaien op feesten

Hallo allemaal,
    ik ben nu ongeveer driekwart jaar aan het draaien/mixen/whatever, en het lijkt mij leuk om eindelijk eens op een feest te draaien.

Heeft iemand tips om aan je eerste gig te komen?

Qua gear heb ik een digital jockey 2 IE, een macbook, technics RP-DH1200 en 2 behringer monitoren.
    Ik heb dus geen eigen boxen of licht. Zal ik een advertentie plaatsen en dat ik dan met degene die mij wil boeken het geluid regel? Of heeft iemand andere tips?

Greetz,
    Mixonium

ps ik ben 17 jaar als dat belangrijk is voor iemand

Je kan je laten inhuren, en dan speakers bijhuren. Zodra je genoeg geld hebt koop je je eigen speakerset. Maar ga het liefst niet voor budget, hier krijg je later spijt van. Want dat spul krijg je bijna niet meer kwijt!

Comment

Kijk eens rond op bijv. Marktplaats voor een setje Behringer B212D's of iets dergelijks. Daarmee kan je al rond de 60 mensen voorzien van geluid. Verlichting hoeft niet perce, is natuurlijk wel leuker.

Ik zou zelf nooit tegen de klant zeggen dat hij/zij het geluid moeten regelen. Hun weten immers niet wat wel en niet geschikt is en het is zonde als je daarvan de dupe wordt.

Zelf inhuren kan altijd, alleen het is in princiepe wel duur. Of ga naar een verhuurbedrijf en maak een contractje (bijv. 6x per jaar dat je het inhuurt). Meestal krijg je dan wel een leuker prijsje, die je door kan rekenen aan de klant.

Comment

De klant iets laten inhuren zou ik bij particulieren niet doen ( als het de organistie van een groot feest is die jou enkel als dj boeken is het een ander verhaal maar denk niet dat dat hier het geval is)

Je hebt dan ds twe opties, geluid huren of kopen.
        Als je iets gaat kopen zal dar waarschiinlijk een low budget setje worden, en zelf dan ben je al flink wat geld kwijt waarschijnlijk. Later wil je toch weer iet beters.

Andere optie is huren: waarom dat dit duur zou zijn weet ik niet? Voor 75-100 euro heb je al een A setje, deze prijs vereken je (met enige marge) gewoon door aan je klant. De eerste paar keer huur je iets, zo kan je zepf wat langer doorsparen voor een degelijke geluidsset.

Waar woon je ergens? Misschien zijn hier wel forum leden die je een setje kunnen verhuren tegen een leuke prijs !

Comment

Als beginnende DJ zijnde, kan je niet meteen een prijs van rond de 150 euro gaan vragen. Op basis daarvan heb ik gezegd, dat inhuren dan wel een dure grap is. Ik heb hier een setje HK toppen voor 75 euro of een setje van EV voor 90 euro. Reken je eigenprijs erbij, en je zit al over de 150 euro.

Zelf beginnen met een 2e hands Behringer B212... setje, is dat geen optie? Rond de 200 / 300 euro heb je wel 2 speakertjes met statiefjes. En dit is voor een beginnende meer dan voldoende. Zo ben ik 3 jaar terug ook begonnen namelijk en ze staan nu nog steeds op feesten.

Comment

De behringers zijn een leuke optie, maar als je het over 200/300 euro hebt kun je beter even op marktplaats rond gaan zoeken voor een degelijker 2ehands setje.

Comment

Oke bedankt allemaal voor de info,
              wat ik ook wilde vragen (maar wat ik niet zo duidelijk gezegd heb) is hoe je nou aan je eerste feest komt. Iemand goede ideeën hiervoor?

@SLGV ik woon in Utrecht

Comment

Je eerste feest; (volgens mij is er al een topic over promotie/reclame maken kijk daar ook eens voor)

Zorg dat mensen weten wat jij doet: dus dat je DJ bent. Misschien houdt een vriend, kennis of famillielid eens een feestje, vraag dan of jij mag komen draaien.

Comment

Mijn eerste feestje was volgens mij op het disco feestje van mijn zusje. Zo draaide ik een paar keer vrijwillig om wat bekendheid op te doen, en later betaald!

Comment

begin in een jeugdbeweging of op school of eender waar ze een dj zoeken en waar het niks mag kosten, dan is een beginnende dj een godsgeschenk.
                    doe het daar goed en je bent vertrokken, moest je het alsnog niet zo geweldig doen, gaan ze je niet kwalijk nemen, want je doet het toch ook gratis.
                    Met setjes gaan bijhuren zelf zou ik niet beginnen als eerste "gig", mensen zien alleen wat ze jou betalen, en de rest hoeven ze meestal niet te weten.

Ik weet nie van waar je bent, zoek zelf nog een vrijwilliger op 10 feb ;)

Comment

Bij scholen hebben ze meestal wel een geluidsinstallatie toch? Of zijn die niet geschikt voor DJ doeleinden? En bij mensen thuis gewoon op hun thuisinstallatie draaien dan? Of mijn monitoren meenemen (die gaan nog redelijk hard)

Ik woon in Utrecht, ben wel geïnteresseerd om ergens gratis te draaien :P

Edit: Ik zie net dat je in limburg woont, heb je me daar ook nodig? Want dat is een beetje ver weg..

Comment

Ga alsjeblieft niet met hifi speakers of monitoren draaien. Als jij de hifi installatie van hun opblaast wordt het redelijk duur. Hifi speakers kunnen behoorlijk duur zijn. En monitoren zijn hier gewoon NIET op gemaakt!

Comment

op scholen en verenigingen hebben ze zelf al beslist of hun installatie geschikt is voor het feest dat ze op oog hebben (anders hadden ze zelf wel ingehuurd)
                          Ga inderdaad niet op huisinstallaties draaien, dat is daar gewoon niet voor gemaakt, je gaat ook niet proberen een ei te bakken op een verwarming, je ei zal op niks trekken, en je verwarming is een puinhoop.
                          Let vooral op je gain als je op iemand anders zijn set gaat draaien, dan krijg je niet snel stukken en is iedereen blij.
                          Je monitors zou nog kunnen, maar ik heb geen idee wat je hebt van materiaal.
                          Heel vroeger kwam ik met 2 tsx12 van JB toe voor kleine tonnen van vrienden.

Ik werk alleen in de directe omgeving hier dus dan ga je bij iemand anders moeten gaan.

Comment

Scholen en verenigingen hebben vaak een setje wat geschikt is voor achtergrond of presentaties, niet voor een dik feest voor alle leerlingen. Draaien op een thuisinstallatie of met studio-monitors niet doen.

Wil je graag voor mensen gaan draaien, zorg dan dat je dit ook gewoon goed kunt doen. Dat kan door OF zelf een geluidssetje te kopen OF deze te huren. Jij bent de DJ dus jij bent verantwoordelijk hiervoor.
                            (Een automonteur vraagt toch ook niet of ie de hamer van de klant mag lenen?, daar moet ie gewoon zelf voor zorgen)

Comment

Originally posted by SLGV View Post
                              Scholen en verenigingen hebben vaak een setje wat geschikt is voor achtergrond of presentaties, niet voor een dik feest voor alle leerlingen.
                              Onze school heeft anders wel een hele dikke EV set staan (:

Maar inderdaad, de meeste scholen hebben dit ook niet. Een setje B212D's lijkt me voor de TP ook de beste oplossing. Misschien 2e hands. Maar hiermee kan je aan het begin gewoon nog goed mee uit de voeten.

Comment

Working...
                              X